صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

سارا میرقاسمی گفت : هدف صاحبان رسانه از ایجاد شبکه اجتماعی رایگان، کسب درآمد و تولید انسان سطی نگر است که عطش دیده شدن دارد.

برنامه " هشتگ گفتگو " با موضوع بررسی تاثیر و نقش فضای مجازی بر مدگرایی و برند خواهی با حضور دکتر سارا میرقاسمی ، دبیر کارگروه پایش محتوایی انجمن سواد رسانه ای و مهدی محمودی ، رئیس انجمن مد و لباس روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

هشتگ گفتگو : رسانه های نوین چگونه بر نحوه پوشش و مد تاثیر می گذارند ؟

سارا میرقاسمی : در عصر پست مدرن قرار است رسانه از زیر به سطح بیاید یعنی از حالت درون نگر به برون نگر تبدیل شود. حاصل عملکرد این نوع رسانه ، انسان سطحی نگر است و رسانه فرهنگ سازی کند بلکه باید خود فرهنگ باشد.امروزه نگاه صنعت رسانه به مردم این است که تو چقدر دیده می شوی یعنی ملاک تحصیلات ، میزان شعور و آگاهی انسان ها نیست بلکه معیار دیده شدن است.
در این شرایط انسان ها به جای اینکه بیاندیشند که چه چیزی برای پوشیدن زیبا ، خوب و مناسب شخصیت و خانواده است ، تمایل دارند لباسی را به تن کنند که بیشتر دیده شوند. رسانه ها به خصوص فضای مجازی انگیزه و میل کاذب به افراد می دهند که اگر می خواهی دیده شوی باید شبیه سلبریتی هایی باشی که دیده شده اند ، بنابراین مسئله پوشش مطرح نیست . گرچه به نظر می رسد شبکه مجازی مانند اینستاگرام خالی هستند و ما در آنها محتوا تولید می کنیم و مانند تلویزیون مونولوگ نیست اما ما در قالبی محتوا تولید می کنیم که ایدئولوژی حاکم بر این فضا حتی نوع فکر کردن را به ما تحمیل می کند.

هشتگ گفتگو : نگاه و نحوه برخورد صنعت مد و لباس ایران به فضای مجازی چگونه است ؟

مهدی محمودی : امروزه با واقعیتی به نام فضای مجازی روبرو هستیم که کنترل آن از عهده ما خارج شده است. گرچه پلت فرم هایی مانند فضای مجازی در ظاهر خنثی هستند و تولید محتوا در آن بر عهده مخاطب است یعنی هر کسی می تواند هر محتوایی تولید کند اما ادمین ها و موتورهای هوشمندی بر آنها مسلط است که کاملا فرآیند را برنامه ریزی شده پیش می برد.
شبکه های اجتماعی در برخی از حوزه ها باعث رونق کسب و کار شده است. بر اساس آمار سالیانه در حدود 300هزار شغل در حوزه ICT تولید می شود که بخش عمده آنها در بستر نت و شبکه های اجتماعی است. همه حوزه های کسب و کار اعم از مد و لباس و ...از این شبکه ها در حوزه گسترش بازار ، برندینگ و تبلیغات استفاده می کنند که نقاط مثبت آن را نشان می دهد.
یک راه حل این است که ما نسبت به این شبکه ها حالت تدافعی داشته باشیم و با آنها برخورد کنیم که تجربه نشان داده است این کار غیرممکن است چون سرعت دسترسی در آن بسیار بالاست. صنعت مد ایران توان مقابله اندیشه ای ، فنی و ابزاری و جلوگیری از هجوم فعلی فضای مجازی را ندارد ، بنابراین راه حل دوم که برخورد هوشمندانه است باید مورد توجه قرار گیرد.

هشتگ گفتگو : هدف صاحبان فضای مجازی از ارائه بستر رایگان برای کسب و کار و ارتباطات چیست؟

سارا میرقاسمی : صاحبان رسانه های مجازی به عنوان یک صنعت پول ساز به آنها نگاه می کنند و گرچه در ظاهر یک بستر رایگان برای کارآفرینی و تولیدکننده ایجاد می کنند اما در نهایت وقتی کارآفرین وارد تله آنها شد متوجه می شود این شبکه ها منبعی برای تولید ثروت برای صاحبان آنهاست و تولیدکننده نمی تواند سرمایه ای را که برای شروع کار وارد این فضا کرده است ، برداشت کند.

هشتگ گفتگو : آیا امکان ایجاد سایت های مد و لباس ایرانی وجود ندارد ؟ چرا تمایل تولیدکنندگان ایرانی برای معرفی کالا به شبکه های مجازی مانند اینستاگرام زیاد است؟

مهدی محمودی : از نگاه کسب و کار شبکه های اجتماعی رایگان است و درآمدزایی دارد.در ده سال اخیر صد سایت در حوزه مد و لباس با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شد تا طراح ها در بستر کاملا ایرانی محصولات خود را بفروشند اما هیچ کدام به سرانجام نرسیدند و همه به سمت اینستاگرام سوق پیدا کردند چون مارکت پلیس (market place) برای توسعه خود باید پول به دست آورد و برای این کار باید هزینه اشتراک از مشتری دریافت کند اما مشتری ترجیح می دهد از شبکه های اجتماعی رایگان حضور پیدا کند.
در کشور ما شبکه های موفقی در بخش خصوصی وجود دارند که نشان دهنده این است که ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد یعنی اگر ما تمام نظریه های موجود را به شبکه اجتماعی موفق تبدیل می کردیم هم با فضای مجازی مهاجم مقابله کرده بودیم و هم کاربر داخلی داشتیم اما از آنجایی که نتوانستیم شبکه مورد نظر خود را ایجاد کنیم ناچار به استفاده از چزی شدیم که موجود بود و متاسفانه تحت کنترل ما نیست.

مرتبط با این خبر

  • طلاق عاطفی در خانواده و افزایش آسیب های فضای مجازی

  • دانشگاه مجازی پزشکی؛ کیفی سازی آموزش در فضای مجازی

  • مالکیت معنوی، درتکمیل قانون حمایت از حقوق پدیدآوردگان است

  • جرایم سایبری در پی خلاء قانونی و آموزشی فضای مجازی است

  • وزارت ارتباطات به عنوان متولی شبکه ملی اطلاعات، گزارشی ارائه نداده است +صوت

  • 80 درصد استفاده کودکان از فضای مجازی مربوط به گیم است

  • اعتیاد به فضای مجازی معضل اصلی جامعه ماست

  • نبود حاکمیت در فضای مجازی، مهمترین چالش در فضای مجازی است

  • حسادت وحسرت؛ ریشه رفتارهای لاکچری نماها در اینستاگرام

  • راه اندازی شبکه ملی ١٢ سال است که جزو مطالبات مقام معظم رهبری است