صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

دکتر نویدی مقدم گفت : تحقیقات زیادی ارتباط میان استفاده از تلفن همراه و کاهش نمرات درسی را نشان می دهند اما با این دلیل نمی توان دانش آموزان را از استفاده منع کرد بلکه باید سواد رسانه ای را گسترش داد.

برنامه " هشتگ گفتگو " با موضوع حواس پرتی دانش آموزان، پیامد گوشی های تلفن همراه با حضور دکتر مسعود نویدی مقدم ، روانشناس، استاد دانشگاه، مولف و نویسنده ، دکتر رقیه شکری ، کارشناس مسائل فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و مدیر مدرسه و ارتباط تلفنی با رحمان عیسی زاده ، رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

*** هشتگ گفتگو : والدین چگونه می توانند مصرف تلفن همراه را در فرزندان مدیریت کنند؟

رحمان عیسی زاده : نقش والدین در مدیریت مصرف تلفن های هوشمند درتعطیلات تابستان بسیار پررنگ است. پدر و مادر باید این توانایی را داشته باشند که فرزندان را در مسیر درست هدایت کنند . مدیریت مصرف و کنترل فرزندان به معنای گرفتن گوشی از آنها نیست بلکه باید در طول روز برای استفاده از این تکنولوژی ، برنامه زمانی مشخص کنند. اگر منع در کار باشد نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و فرزندان در فرصت هایی که والدینشان حضور ندارند دوباره استفاده افراطی خواهند داشت.
آنچه که والدین در مدیریت استفاده از تلفن همراه باید توجه داشته باشند نخست میزان زمان و مسئله دوم برنامه ها و نرم افزارهایی است که استفاده می کنند.

*** هشتگ گفتگو : چه عواملی می تواند سبب بروز حواس پرتی در دانش آموزان شود ؟

امینی مقدم : درصدی از کودکان و نوجوانان به اختلالات روان شناختی مانند حواس پرتی ، نقص توجه و عدم تمرکز روبرو هستند. در ابتدا باید افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا مشخص شود در کدام دسته جای می گیرند. علل مختلفی برای حواس پرتی وجود دارد .بیشتر دلایل این اختلال ، درونی و ذهنی است و کمتر از محرک های بیرونی و محیطی نشات می گیرد. به عنوان مثال دغدغه های ذهنی در دوران بلوغ ، اضطراب و نگرانی ، تعارضات میان احساس و عمل ، گرسنگی ، بی علاقه و بی انگیزه بودن نسبت به دروس مدرسه ، خواب ناکافی و سایر بیماری های جسمی و روانی مانند خیالبافی می تواند در بروز حواس پرتی موثر باشد.
از آنجایی که دانش آموزان در مدرسه اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند در خانه تا پاسی از شب بیدار هستند در حالی که بهترین زمان برای خواب و رمزگردانی اطلاعات مغز ، ساعت 11 تا یک شب است.

*** هشتگ گفتگو : آیا رویکرد های صلبی که در سال های اخیر در مدارس وجود داشته ، توانسته حواس پرتی را در کودکان و نوجوانان کاهش دهد؟

رقیه شکری : ممنوعیت تلفن همراه در مدارس در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله امریکا ، ژاپن و استرالیا بر قرار است اما به این گونه نیست که مردم را بلاتکلیف رها کرده باشند ، به عبارت دیگر قوانین به صورت دقیق و مشخص بیان شده است.اصرار بر ممنوعیت استفاده از تلفن های هوشمند به دلیل حواس پرتی ناشی از آن برای دانش آموزان است . بر اساس یک پژوهش بین المللی حتی صدای زنگ پیامک تلفن موجب حواس پرتی می شود . دلیل دیگر برای ممنوعیت استفاده تلفن هوشمند سواستفاده های احتمالی از آن است .
باید توجه کرد بهترین و طلایی ترین لحظات عمر یک دانش آموز در مدرسه سپری می شود و معلم و مدیر باید برنامه مدون و مناسب برای او داشته باشند. اگر معلم در تدریس خود جذابیت و هیجان کافی داشته باشد و به طور کلی یک الگوی مناسب ذهنی برای دانش آموز خود باشد ، فرصتی برای حواس پرتی ایجاد نمی شود. اگر این معلم که به عنوان الگو شناخته می شود روش زندگی و مدیریت فضای مجازی او مورد قبول داشته باشد می تواند مانع کشش بی مورد دانش آموز نسبت به گوشی شود.

*** هشتگ گفتگو : آیا گوشی های هوشمند می تواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟

رحمان عیسی زاده : بسیاری از کارشناسان این حوزه در داخل و خارج کشور معتقدند گوشی های هوشمند می تواند برای یادگیری مناسب باشد ، در عین حال برخی نیز بر این باورند که این وسیله و اپلیکیشن های آن سبب حواس پرتی می شود . از نظر من اگر بتوانیم از این ابزار در جهت یادگیری استفاده کنیم بسیار مفید خواهد بود. هوشمند کردن مدارس با گوشی ، یک بار مالی سنگین را به خانواده ها تحمیل می کند که در این وضعیت اقتصادی به صلاح نیست و اگر قرار باشد دولت این هزینه را پرداخت کند به اعتبارات زیادی نیاز دارد.

امینی مقدم : به طور کلی هر آنچه که سبب توانمندی فرد شود ، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید است و نمی توان با آن مخالفت کرد. بر اساس یک مطالعه که میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانش آموزان را بررسی کرده است ، سطح نمرات دانش آموزانی که گوشی هوشمند را ترک کرده اند افزایش یافته است. البته نباید به دلیل اثر تلفن های هوشمند بر حواس پرتی افراد ، از ورد آن به مدارس ممانعت کرد چرا که این وسیله می تواند امکانی برای یادگیری بهتر باشد. به نظر می رسد بهتر است این تکنولوژی در اختیار دانش آموزان باشد و در کنار آن سواد رسانه ای را نیز آموزش داد.

مرتبط با این خبر

  • زنگ مهر، امسال نیز با حضور رئیس جمهور نواخته می شود

  • سیستم آموزشی کشور نیازمند روش های جدید تدریس است

  • آموزش زبان روسی در مدارس ایران با چالش هایی مواجه است

  • همه مدارس باید به ابزار نمایش فیلم های آموزشی مجهز شوند

  • برنامه های پایگاه های تابستانه مدارس با محوریت شعار سال برگزار می شود

  • شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

  • معلمین باتجربه باید در مقطع دبستان تدریس کنند

  • خصوصی سازی مدارس زمانی پذیرفته است که اقتصاد مدرسه را مورد توجه قرار دهیم

  • امکانات ورزشی شهرها باید در اختیار مدارس قرار بگیرد

  • تصمیم وزیر جدید آموزش و پرورش فاجعه به بار می آورد!