هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

برخی شاخ‌های مجازی لایه‌های خطرناکی از خود بروز می‌دهند

مدیر مسئول رسانه تخصصی مجازی گفت: موارد خاص و عجیبی از اینفلوئنسرها در فضای مجازی مشاهده می‌شود که لایه‌های خطرناکی را بروز می‌دهند.

1399/06/19
|
09:54
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ برنامه " هشتگ گفتگو " با موضوع اینفلوئنسرها شاخ‌های مجازی، بنرهای تبلیغی در فضای مجازی با حضور علی حسنلو، روزنامه نگار و کارشناس رسانه و حسن میثمی، مدیر مسئول رسانه تخصصی مجازی روانه آنتن شد.

***هشتگ گفتگو: چه عاملی سبب شد فضای مجازی در ایران به صورت رها دربیاید و کنترل آن مشکل باشد؟

علی حسنلو: زمانی که با یک فرهنگ جدید آشنا می‌شویم درست ترین کار این است که به جای انکار، سعی کنیم شرایط پذیرش آن را فراهم کنیم. رسانه و فضای مجازی قابل انکار نیست. بسیاری از موفقیت‌هایی که در حوزه رسانه به دست آمده است به دلیل ابزارهایی است که در ابتدای ورود آن‌ها را انکار کرده‌ایم و در نهایت چاره‌ای جز پذیرش و سازش با آن نداشته‌ایم اما این پذیرش زمانی رخ داده است که فرهنگ آن ابزار یا پلتفرم شکل گرفته و قابل تغییر نبوده است.
در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز تا مدت‌ها نگاه انکاری وجود داشت و اکنون که کل جامعه را در برگرفته است به فکر چاره افتاده‌ایم. اگر در ابتدا این فضا را به صورت یک جامعه پویای مجازی در نظر می‌گرفتیم، برای ورود و تولید محتوا در آن فضا مجاب می‌شدیم و برنامه ریزی می‌کردیم.

***هشتگ گفتگو: آیا اصطلاح " شاخ مجازی" معادل همان اینفلوئنسر است؟

حسن میثمی: ما در بازگرداندن واژه‌ها دچار مشکل هستیم و ناچاریم برای فهم بهتر از تعاریف خود را استفاده کنیم. سلبریتی‌ها در دامنه‌ای بالاتر از اینفلوئنسرها هستند که محبوبیت خود را از دنیای واقعی دارند یعنی پیش از ورود به اینفلوئنسری فضای مجازی به دلیل بازیگری یا خوانندگی و... در بین مردم شناخته شده بوده‌اند اما اینفلوئنسرها یک پله پایین تر هستند چراکه این افراد در دنیای مجازی زیست و رشد کرده‌اند و فالوور یا دنبال کننده جذب کرده‌اند. اینفلوئنسرها کسانی هستند که به خاطر مسائل طنز، تولید ویدئو‌های خاص و... توانسته‌اند خود را در فضای مجازی مشهور کنند.
پله پایین تر بلاگرها هستند که مولف و عموما متخصص هستند یعنی حرفی برای گفتن دارند. این دسته از شاخ‌های مجازی در زمینه سفر، آشپزی و... فعالیت می‌کنند. گرچه دنبال کننده‌های پایین تری نسبت به سلبریتی‌ها دارند و مردم کمتر آنها را می‌شناسند اما در حوزه تخصصی خود شناخته شده هستند.

***هشتگ گفتگو: آیا نگاه ما به اینفلوئنسرها صرفا باید منفی باشد؟

علی حسنلو: باید بپذیریم که اینفلوئنسری یک شغل است و همانطور که در مشاغل گوناگون افراد ماهر و غیرماهر وجود دارند در این کار هم افراد خوب و بد حضور دارند و فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال در دنیای واقعی نمی‌توان گفت چون یک فرد شیاد در فروشندگی تقلب کرده است به طور کلی همه فروشگاه‌ها را تعطیل کرد و جلوی شغل فروشندگی را گرفت.
به هر فرد مشهور در شبکه‌های اجتماعی که دنبال کننده داشته باشد اینفلوئنسر گفته می‌شود در حالی که ممکن است آن شخص در شبکه مخاطبانش موثر نباشد و همه به دلیل اینکه او فرد خاص، جنجالی و پرحاشیه است او را دنبال می‌کنند اما لزوما تاثیرگذار نیست.

***هشتگ گفتگو: آنچه که درباره اینفلوئنسرها موجب هشدار و خطر در فضای مجازی می‌شود چیست؟

حسن میثمی: زمانی که وارد این حوزه می‌شویم دو مشکل اساسی وجود دارد. نخست موضوع تبلیغات است که نه تنها قانون مند نیست بلکه می‌توان گفت بی حساب کتاب است. مورد دوم محتوای منتشر شده از طرف اینفلوئنسرهاست که نوعی واگرایی از فرهنگ را نشان می‌دهند که حتی نمی‌توان گفت از غرب گرفته شده است. همین موضوع سبب شده است موارد خاص و عجیبی از اینفلوئنسرها در فضای مجازی مشاهده شود که لایه‌های خطرناکی را بروز می‌دهند، مانند اینفلوئنسرهای کودک که به شدت آسیب زاست.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو