هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

یك مترجم: استفاده از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها در جهت ترویج کتابخوانی

کریمی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: می‌توانیم از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها در جهت ترویج کتابخوانی استفاده کنیم و بازی‌هایی را طراحی کنیم که اطلاعات عمومی مردم را بالا ببرد.

1400/08/24
|
09:24
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ برنامه « هشتگ گفتگو » با موضوع فضای مجازی ظرفیتی برای ترویج کتابخوانی در دوران کرونا با حوریه جعفری( بنیانگذار نشریه الکترونیکی چناربان و تسهیلگر هسته کتابخوانی سومین دوره مطالعات آنلاین توبان)، فرزام کریمی (مترجم و روزنامه نگار ) به صورت حضوری و در ارتباط تلفنی با محمدرضا هراتی (معاون فرهنگی هنری یکی از موسسات فرهنگی ) به روی آنتن رفت.

هشتگ گفتگو: چرا در دوران کرونا فروش اینترنتی کتاب نسبت به بقیه اقلام کمتر بود؟

کریمی: به دلیل اینکه ساز و کارهایی که برای کتاب و کتابخوانی تبیین می‌شود به روز نشده است و متد پخش ما تغییر نکرده است.

هشتگ گفتگو: در دوران کرونا پخش کتاب و رساندن به دست مشتری چگونه بود؟

جعفری: کرونا این پیامد را برای جامعه داشت که افراد را به علت قرنطینه و محدودیت ارتباطات منزوی کند و باعث شد مردم به شبکه‌های اجتماعی و مجازی بیشتر رجوع کنند و مردم از اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی برای موضوع کتاب و کتابخوانی استقبال کردند.

هشتگ گفتگو: چه راهکاری برای دسترسی آسان کتاب بعد از دوران کرونا وجود دارد؟

هراتی: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و تلاش و فعالیت دولت‌های مختلف در این زمینه کافی نیست. فرایند تولید کتاب و هزینه‌های آن با توجه به مسائل اقتصادی متفاوت است. بهترین راه برای اینکه کتاب راحت تر در اختیار مخاطبین قرار گیرد فضای مجازی است و این فضا یک مسیر میانبر برای دسترسی به کتاب و حتی تولید آن است. در این زمینه نیاز به زیرساخت‌هایی است که نهادهای خصوصی و نهادهای دولتی باید در این سمت قدم بردارند.

هشتگ گفتگو: چرا نوجوانان در فضای مجازی بخش کمی را به مطالعه کردن اختصاص می‌دهند؟

کریمی: مشکل اصلی نبود زیرساخت‌ها است. می‌توان از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها در جهت ترویج کتاب خوانی استفاده کنیم و بازی‌هایی را طراحی کنیم که اطلاعات عمومی مردم را بالا ببرد.

هشتگ گفتگو: آیا بهتر است نویسنده در محیط آنلاین در دسترس باشد؟

جعفری: ما باید نوجوانان را تبدیل به مولف کنیم. به جای اینکه در فضای مجازی استفاده کننده باشند خودشان تولید محتوا انجام دهند. ما از متخصصین فضای مجازی و ادبیات کودک و نوجوان استفاده کردیم و پرورش نویسنده را از این طریق ایجاد کردیم. فضای مجازی یک حوزه بسیار خوب برای آزمون و خطا کردن نوجوانان در این زمینه است.

هشتگ گفتگو: چه راهکاری برای جلب و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امور فرهنگی وجود دارد؟

هراتی: سازمان‌ها با توجه به بودجه‌های فرهنگی که دارند باید در این زمینه مشارکت کنند. باید مطالعات به روز شود و فرهنگ سازی را از خانه شروع کنیم، وقتی پدر و مادر مطالعه داشته باشند کودکان هم کتاب‌خوانی را یاد می‌گیرند.

هشتگ گفتگو: نحوه کتاب خوانی در فضای مجازی به چه صورت است؟

جعفری: چند روش برای استفاده از کتاب‌های فضای مجازی وجود دارد. مانند استفاده از کتابهای صوتی و دیگر اینکه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به عنوان یک شبکه کتابخوانی، می‌توانیم کمپین‌های مطالعه گروهی را طراحی کنیم.

هشتگ گفتگو: ماندگاری مطالعه در فضای مجازی به چه صورت است؟

کریمی: مطالعه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی بسیار روش درستی است. ولی مهم این است که چه کتابی می‌خوانیم و ماندگاری مطالعه بستگی دارد به نوع کتابی که خوانده می‌شود.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو