هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی شریف: رسالت دانشگاه آموزش تئوری صرف نیست

ایزدی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: اجتماعی شدن، فکر سیاسی پیدا کردن و در تشکل‌های دانشجویی شرکت کردن برای دانشجو حذف شده است و اینها معایب آموزش الکترونیک است.

1400/09/15
|
11:31
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ برنامه «هشتگ گفتگو» با حضور دکتر ریتا مجتهدزاده (دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول راه‌اندازی سامانه مدیریت آموزش مجازی وزارت بهداشت، پزشک و دکترای برنامه ریزی آموزش از راه دور)، دکتر محمد ایزدی (مدیر امور آموزشی و استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف) و مبینا حسینی نیا (دانشجوی رشته نمایش عروسکی دانشگاه تهران ) با موضوع دانشجویان، کلاس‌های آموزش مجازی و پلتفرم‌های آموزش محور، روانه آنتن شد.

هشتگ گفتگو: یادگیری از طریق فضای مجازی را چطور می‌بینید؟

مجتهدزاده: دانشگاه‌ها، مراکز و مدارسی که با آمادگی قبلی وارد این وادی اجباری شدند موفق تر بودند، اگر از نظر زیرساختی آمادگی باشد و قوانین و مقررات آموزشی حمایت شود و استادان توانمند شوند در این زمینه موفقیت بیشتر است.

هشتگ گفتگو: آیا دور بودن اساتید و دانشجویان از محیط دانشگاه مزیتی داشته است؟

ایزدی: خیلی از دانشگاه‌ها از قبل به دلیل اینکه دنیا به سمت فناوری اطلاعات می‌رود پلتفرم‌های آماده برای آموزش را داشتند. بزرگترین مزیتی که برای دانشجو در آموزش مجازی دیده می‌شود قدرت مقایسه اساتید در کلاس‌های مختلف در همه سطح دنیا است، این در درازمدت کیفیت آموزش را ارتقاء خواهد داد.

هشتگ گفتگو: اوضاع رشته نمایش عروسکی با آموزش مجازی چگونه است؟

حسینی نیا: متاسفانه اوضاع خوبی ندارد اولین چیزی که در آموزش مجازی به آن لطمه وارد شد عدالت اجتماعی بود که بین دانشجویان برقرار بود. تا قبل از کرونا فضایی بود که همه افراد با هم در ارتباط بودند و از تجارب یکدیگر استفاده می‌کردند و عملا از یک جمع زیاد تبدیل به فرد تنها شدیم. در حال حاضر آموزش بر اساس عدالت نیست.

هشتگ گفتگو: چه مشکلی در آموزش مجازی وجود دارد؟

مجتهد زاده: به طور مطلق قبل از کرونا آموزش تلفیقی رویکرد ارجح دنیا بوده است. باید طراحی شود که در هر رشته چه قسمتی مجازی و چه قسمت حضوری باشد و این یک طراحی آموزش هوشمندانه می‌خواهد.

هشتگ گفتگو: فقدان تدریس حضوری به دانشجویان چه لطمه‌ای وارد کرد؟

ایزدی: رسالت دانشگاه صرف آموزش تئوری نیست و بحث اجتماعی شدن دانشجویان است و در دانشگاه دانشجویان کار تیمی انجام می‌دادند و از منش کلاس رفتن اجتماعی شدن را می‌آموختند که متاسفانه از دست رفته است. اجتماعی شدن، فکر سیاسی پیدا کردن و در تشکل‌های دانشجویی شرکت کردن برای دانشجو حذف شده است و اینها معایب آموزش الکترونیک است. در آموزش الکترونیک در ارزیابی و آزمون باید یا یک تحول اساسی اتفاق بیفتد و یا حضوری باشد.

هشتگ گفتگو: آیا راهکاری برای بهبود وضعیت فعلی دارید؟

حسینی‌نیا: در ترم‌های گذشته اساتید سعی می‌کردند یک جلسه از کلاسها به صورت وبینار باشد و یا مکانی را تهیه کنند که آنجا کلاس حضوری برگزار کنند ولی نتیجه نهایی آن چیزی که پیش بینی کرده بودند، نشد.

هشت گفتگو: آیا تدریس در فضای مجازی می‌تواند روند خوبی داشته باشد؟

مجتهد زاده: برنامه‌ توانمند کردن اساتید و دانشجویان بسته به رشته‌های دانشگاه‌ها معمولاً یک راه حل است. مردم، دانشجویان، دانش آموزان و اساتید را آموزش دهیم که حضور توام با آداب معاشرت در فضای مجازی داشته باشند و باید در تئوری ترین درس‌ها رویکرد تلفیقی بعد کرونا ادامه پیدا کند الان دنیای حفظ کردن نیست و مهم این است که دانشجو را برای زندگی شهروندی آینده آماده کنیم.

هشتگ گفتگو: آیا آموزش تلفیقی میسر است؟

یزدانی: آموزش تلفیقی بسیار خوب است و باید محیط آموزش را به سمتی ببریم که قسمت‌های عملی و اجتماعی را ساپورت کند و قسمت‌های تئوری و جلسات به صورت حضوری نباشند. نظام انتخاب دانشگاه ما به گونه‌ای است که دانشجو از شهرهای مختلف داریم و وقتی چند جلسه حضوری داشته باشیم باید به فکر دانشجویان شهرهای دیگر هم باشیم. بزرگترین معضل دانشجویی ایران خوابگاه است. برای کسانی که امکان حضور در کلاس را ندارند اگر پخش زنده کلاس هم برگزار شود عدالت در آموزش برقرار نمی‌شود. انتقاد به وزارت علوم دارم که از حداقل کلاسهای حضوری استفاده نکرده است.

هشتگ گفتگو: آیا در سیستم تلفیقی بعد از کرونا در دانشگاه اتفاق بهتری می‌افتد؟

حسین نیا: یکی از بزرگترین مزایای این سیستم این است که در کنار دانشجو اساتید هم فرصتی داشتند تا خود را همزمان با دانشجویان به روز کنند و یک پیشرفت از لحاظ علمی در اساتید شاهد بودیم، وقتی کرسی‌های معتبر در دنیا آنلاین شدند اساتید هم به جای اینکه وقت خود را تنها صرف دانشجو کنند، خود را به رشد رساندند.

هشتگ گفتگو: بهترین پلتفرم آنلاین چیست؟

مجتهدزاده: طبق آمار اکثر اساتید مدل همزمان و دانشجویان مدل‌های غیرهمزمان را می‌پسندیدند. آموزش مجازی غیرهمزمان به‌طور مشخص می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد و عدالت آموزشی را محقق کند، مدل غیر همزمان قابل بررسی و ارزشیابی و ارجح است.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو