مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

مقدسی مطرح كرد: جولان دلّالان خودرو در سایه قیمت حاشیه بازار

مقدسی گفت: قیمت حاشیه بازار، فضا را برای دلّالان فراهم کرده و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.

1397/12/11
|
14:16

برنامه " مناظره اقتصادی" رادیو گفت و گو با موضوع افزایش بی رویه قیمت خودرو و چالش های پیش رو و با حضور ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، حسن قره ئی کارشناس صنعت خودرو، محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن همگن قطعه سازان خودرو، محمد بیاتیان نماینده ادوار مجلس و ارتباط تلفنی با مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روانه آنتن شد.

خلخالی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: قیمت هر کالایی در بازار با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما ممکن است یک کالا به کالای سرمایه گذاری تبدیل شود و همین موضوع میزان تقاضا را تغییر می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: با تغییرات نرخ ارز و وجود نقدینگی افسارگسیخته، تقاضا در بخش های مختلف بازار تحت تاثیر قرار گرفت. در حال حاضر تقاضای خودرو در بازار یک تقاضای واقعی نیست، از طرفی عرضه هم عرضه واقعی نیست و این دو باعث شده قیمت خودرو از نقطه تعادل خارج شود.

وی با اظهار اینکه بازار خودرو تحت تأثیر ابلاغ نامه ها و آئین نامه های دولتی قرار گرفته، گفت: هرجا که مداخله دولت وجود داشته باشد همزمان رانت و فساد نیز راه خواهد یافت و این موضوع، تقاضا در این بازار را غیرواقعی کرده است و خودروساز هم نتوانسته عرضه لازم در حوزه خودرو را داشته باشد.

خلخالی تاکیدکرد: ضمن اینکه عرضه باید به حد واقعی خود برسد قیمت خودرو نیز باید از حالت مداخله ای و آئین نامه ای دولت خارج شود.

در ادامه این برنامه، حسن قره ئی تقاضای خودرو در بازار را تقاضای کاذب خواند و گفت: ما در شرایط معمول در بازار ایران حدود یک میلیون تقاضای خودرو در سال داریم و در شرایط معمول بالای یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید می شود و در سال گذشته به دلیل بیشتر بودن تولید نسبت به تقاضا بیشتر خودروها به صورت اقساطی عرضه می شد.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در سال جاری به دلیل اینکه ارزش پول ملی کشور به کمتر از یک سوم ارزش قبل خود کاهش یافت مردم هم وجه نقد خود را به دارایی تبدیل کردند و در نتیجه بازار طلا و مسکن و خودرو با افزایش قیمت مواجه شد، از طرفی سیاست های پولی مردم را به سپرده گذاری در بانک ها تشویق نمی کرد.

وی توضیح داد:. همزمان با افزایش قیمت تمام شده خودرو قیمت فروش خودرو افزایش پیدا نکرد و خودروسازان و قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند و تولید هم کاهش یافت بطوریکه شاهد کاهش 35 درصدی تولید خودرو در کشور بودیم.

قره ئی عنوان کرد: با تصمیماتی که در دو ماه اخیر گرفته شد تسهیلاتی به قطعه سازان پرداخت می شود و به زودی شاهد عرضه خودرو و کاهش تلاطمات بازار خواهیم بود. سیاست های پولی کشور باید به گونه ای باشد که مردم را از سرمایه گذاری بر دارایی دور کند تا هرچه سریعتر بازار به تعادل برسد.

نجفی منش دبیر انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به حجم نقدینگی از سال 84 تاکنون اظهار داشت: حجم کل نقدینگی در سال 1384 حدود 62 هزار میلیارد تومان بود که این حجم در سال 1392 به 450 هزار میلیارد تومان رسید. از سال 1392 تا به الان به هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان این مطلب گفت: اگر متناسب با افزایش نقدینگی میزان تولید کالا افزایش نیابد قیمت ها بالا خواهد رفت.

دبیر انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور مطرح کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر، بالا بودن سود سپرده بانکی و از طرفی سود بالای وام هایی است که به تولید کنندگان پرداخت می شود. به طور متوسط در سال 200 هزار میلیارد تومان سود سپرده بانکی به مردم داده می شود و اگر مبلغی از این رقم از بانکها برداشته شود بازار به هم خواهد ریخت.

نجفی منش با انتقاد از دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو گفت: در هیچ جای دنیا هیچ دولتی در قیمت گذاری خودرو دخالت نمی کند. الان دولت به ظاهر می خواهد به طبقه پایین دست جامعه کمک کند اما در حقیقت به ضرر همین طبقه تمام خواهدشد.

وی متذکر شد: بیش از 60 درصد کسانی که خودرو ثبت نام می کنند برای مصرف خودشان نیست این افراد فقط خودرو می خرند تا بفروشند.

همچنین در ادامه، مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای ساماندهی وضعیت نامطلوب صنعت خودرو طرحی آماده شد. بخشی از آن قبل از بررسی بودجه تصویب و بخشی هم به بعد از بررسی بودجه موکول شد.

وی افزود: متاسفانه کیفیت خودرو در کشور افزایش پیدا نکرده و هنوز به جایگاه واقعی نرسیده ایم. باید یک استراتژی مشخصی برای آینده این صنعت تعریف شود. به نظر می رسد کنترل این حوزه از دست دولت خارج شده و نظارت چندانی وجود ندارد.

مقدسی تأکید کرد: پراید با 50 میلیون تومان اما با مشکلات و ایرادات عرضه می شود و این ظلم در حق مصرف کننده است. قیمت حاشیه بازار، فضا را برای دلّالان فراهم کرده و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.

در پایان، بیاتیان نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نقص قوانین و یا نقص در اجرا ما هنوز نمی توانیم خصوصی سازی را به شکل دقیقی اجرایی کنیم. دخالت دولت ها صنعت خودروی ما را فلج کرده است.

وی تأکید کرد: دولت باید حمایت کند اما دخالت نکند. 80 درصد افراد تصمیم گیر در این حوزه نگاه سیاسی دارند و این موضوع لطمه بزرگی به صنعت خودرو وارد کرده است.

دسترسی سریع
مناظره