مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت مطرح كرد: زیان20هزار میلیاردی که دولت بر دوش خودروسازان گذاشت

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: سال گذشته دولت با اعمال قیمت دستوری خودرو 20هزار میلیارد زیان به خودروسازی تحمیل کرد که برای آرام کردن اوضاع فعلی در مرحله اول باید این ضرر را جبران کند.

1398/03/11
|
13:25

برنامه " مناظره " رادیو گفت و گو با موضوع جولان دلال ها در بازار خودرو و دامن زدن به نرخ های غیر واقعی و حبابی در این بازار با حضور امیرحسین کاکایی ، عضو هیئت علمی گروه قوای محرکه خودرو در دانشگاه علم و صنعت روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

امیرحسین کاکایی که به صورت تلفنی با برنامه مناظره رادیو گفت و گو سخن می گفت ، بی توجهی به حقوق مصرف کننده در کشور را بسیار پر رنگ دانست و عنوان کرد : هدف از برنامه ها و سیاستگذاری ها برای حمایت از تولید داخلی یا مخالفت با واردات و صادرات مشخص نیست.

وی با بیان اینکه یک جنگ اقتصادی تمام عیار در دنیا رخ داده است ، گفت : کاملا روشن است که امریکا پیشتاز این جنگ است.تحریم امریکا یک طرفه و خلاف قانون رخ داده است که از یک سو کسب درآمد ارزی کشور را مختل کرده است و از سوی دیگر خودروسازی ما را به صورت ویژه تحریم کرده است.یعنی هم درآمد و هم تولید داخلی کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به حجم بالای پول شناور در اقتصاد اشاره کرد و گفت : افرادی که نقدینگی زیاد دارند با آگهی در سایت در بازاری که عرضه خودرو در آن به شدت کاهش یافته و مردم به دلیل کاهش ارزش پول تمایل دارند بر روی خودرو سرمایه گذاری می کنند ، به خرید و فروش خودرو روی آورده اند و چنین بازار آشفته ای ایحاد کرده اند.

کاکایی با انتقاد از نگاه نادرست مسئولان به صنعت و بازار ، عنوان کرد : نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال رونق تولید به جای طرح ساماندهی صنعت خودرو ، موضوع ساماندهی بازار آن را عنوان کرده اند. در واقع برای وزرا و نمایندگان مجلس رفع موانع تولید اهمیتی ندارد و تنها به ظاهر می خواهند مشکلات مردم را حل کنند.

وی در برنامه مناظره رادیو گفت و گو اظهار کرد : مجلس شورای اسلامی با تخصیص هزار میلیارد تومان و 844میلیون یورو یعنی 15هزارمیلیارد تومان به صنعت خودرو سازی موافقت کرد.با پرداخت 4هزار میلیارد تومان ، قطعه سازان داخلی بر اساس توان مالی خود ، قطعه تولید کردند که نتیجه آن بالا رفتن ظاهری تولید خودرو است.

این استاد دانشگاه افزود : تا این لحظه هیچ مبلغی از اعتبار ارزی تخصیص یافته پرداخت نشده است که نتیجه آن تولید 150 هزار خودرو ناقص است که منتظر واردات قطعات مورد نیاز است. درواقع سرمایه مردم ، صنعت و دولت در زنجیره و سیستم خودرو سازی قفل شده است.

کاکایی گفت : سال گذشته دولت با اعمال قیمت دستوری خودرو 20هزار میلیارد زیان به خودروسازی تحمیل کرد که برای آرام کردن اوضاع فعلی در مرحله اول باید این ضرر را جبران کند.

وی با خصوصی سازی صنعت خودرو در شرایط فعلی مخالفت کرد و گفت : بخش خصوصی برای جبران 50هزار میلیارد بدهی انباشته خودروسازی در وهله اول ناچار است 20هزار پرسنل این کارخانه ها را اخراج کند. آیا می توانیم این کار را انجام دهیم؟ در ایران نگاه دولت به بخش خصوصی مشکل دارد و باید اصلاح شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت راه حل های رفع بحران فعلی خودروسازی را برشمرد و اظهار کرد : تعمیق داخلی سازی و رفع موانع تولید و حل مشکل پول های سرگردان در اقتصاد از مهمترین گام هایی است که باید برداشته شود.خودروسازها برای جذب پول های سرگردان می توانند طرح های توسعه ای خود را به صورت مشارکت مردمی در بورس ارائه دهند.

کاکایی ادامه داد : این پول ها به جای اینکه در بازار سرگردان باشد و تنش ایجاد کند ، می تواند در یک فعالیت مولد ، تحت مکانیسم های بورسی صرف شود و در زمان مناسب سود مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

دسترسی سریع
مناظره