مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

یك مقام مسئول در ستاد معاینه فنی خودروهای تهران : علت اصلی آلودگی تهران 400هزار خودروی فرسوده است

مقدم گفت : خودروهای فرسوده به خصوص نوع دیزلی علت اصلی آلودگی هوای تهران هستند که شمار آنها تا کنون به 400هزار رسیده است.

1398/09/18
|
14:22

برنامه " مناظره " با موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها و راههای کنترل آن با حضور مهندس حسین مقدم ، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

حسین مقدم در آغاز با بیان اینکه بیش از 80درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروها و ناوگان حمل و نقل موتوری است ، اظهار کرد : بر اساس مطالعات صورت گرفته ، معاینه فنی به عنوان محور پنجم برنامه کاهش آلودگی هوای پیشین ، می تواند تا 23 درصد از آلودگی هوا را کاهش دهد.

وی با ابراز تاسف از عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه شهری ، اظهار کرد : تنها عاملی که می تواند خودروها را در چرخه شهری نگه دارد معاینه فنی مستمر و کوتاه مدت آنهاست تا یک خودرو حداقل های لازم را داشته باشد.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از تردد بیش از 120هزار خودرو سنگین دیزلی در سطح شهر تهران خبر داد و گفت : تعداد زیادی از این خودروها که نقش اصلی در تولید ذرات معلق در هوا دارند ، فاقد معاینه فنی و نیمی از آنها فرسود هستند.

مقدم در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو به خودروهای فرسوده و تاثیر آن بر افزایش آلودگی تهران اشاره کرد و گفت : در تهران حدود 400 هزار و در کل کشور نزدیک به 2 میلیون خودروی فرسوده تردد می کنند . شمار بالای خودروهای فرسوده نشان از این دارد که جایگزینی خودروها به درستی انجام نشده است.

وی افزود : سال هاست حتی یک اتوبوس نو به ناوگان اتوبوس رانی تهران اضافه نشده است و کماکان خودروهای فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند.

این مقام مسئول در ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خاطر نشان کرد : وظیفه ستاد معاینه فنی این نیست که خودرو را بدون آلایندگی به چرخه شهر وارد کند بلکه موظف است خودرو ها را به حداقل های لازم برساند.

مقدم در خصوص آمار خودروهای دارای معاینه فنی گفت : با توجه به اینکه معاینه فنی در تهران به صورت مکانیزه کنترل می شود ، تنها 50 درصد خودرو ها به مراکز موجود در تهران مراجعه کرده اند و 50 درصد دیگر یا به شهرستان مراجعه کرده اند یا اصلا معاینه فنی ندارند.

وی از قانون معافیت 4ساله خودروها از معاینه فنی انتقاد کرد و گفت : متاسفانه علی رغم اینکه ضمانت خودروها از زمان تولید تنها یک یا دو سال است ، به مدت چهار سال از معاینه معاف هستند. در حالی که ممکن نیست یک خودرو چهارسال به تعمیر و ارتقا نیاز نداشته باشد .

مقدم در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : همه ما مشکلات را می دانیم و باید با توجه به شرایط و امکانات موجود در سیستم حمل و نقل عمومی و وضعیت خودروهای فرسوده چاره جویی کنیم.

دسترسی سریع
مناظره