صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

ویژه برنامه مناسبتی از ساعت ---- به مدت 60 دقیقه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از نگاه متعصبانه برخی افراد به هنر ، عنوان کرد : مدارس به دلیل حساسیت ها از هنر خالی و فضای مدرسه برای تدریس دروس ارزشی خشک و بی روح شد.

برنامه " گفت وگوی روز" با موضوع مدارس پویا و بالنده، سیاست های تربیتی در عمل با حضور حسن بنیانیان ، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

بنیانیان در آغاز با بیان اینکه ورود در مسئله تربیت و آموزش همراه با بحث سند 2030 اذهان را به انحراف می کشد ، اظهار کرد : آموزش و پرورش کشور از گذشته به بیماری هایی مبتلاست که با وجود انقلاب اسلامی همچنان آنها را در وجود خود دارد و حتی وضعیت آن بدتر شده است و سند تحول بنیادین قربانی این بیماری هاست.

وی افزود : معطوف کردن ضعف نظام آموزش و پرورش به مقوله نفوذ یک نوع اعتراف به ضعف مدیریتی وعملکرد نادرست در برخی ارگان ها مانند وزارت اطلاعات است. در واقع نباید " نفوذ " را در آموزش و پرورش برجسته کنیم ، چرا که بسیاری از آثاری که امروز مشاهده می کنیم حاصل بی توجهی عمیق به اصل موضوع تربیت در کلیت آموزش و پرورش است.

بنیانیان در ادامه برنامه گفت وگوی روز ، با تاکید بر این که نباید بدون مطالعه میدانی انتشار موسیقی و رفتارهای مبتذل در مدارس را با سند 2030 گره بزنیم ، خاطر نشان کرد : این مسئله بازخورد فضای عمومی حاکمیت رسانه های غربی در خانواده های ایرانی است که تجلی آن به این صورت در مدارس نمود پیدا می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ضعف تدریجی مدیریت آموزش و پرورش را در مشکلات وسیع اقتصادی دانست و گفت : آمار این حوزه نشان از بحران های عمیقی در این حوزه دارد. به عنوان مثال در حدود 400هزار معلم در حال بازنشستگی هستند ، در حالی که دانشگاه فرهنگیان تنها قادر به تربیت 100 هزار نیروست. موضوع نگران کننده این است که 300هزار معلم مورد نیاز از نیروهای غیرمتخصص تامین شود.

بنیانیان ادامه داد : تا زمانی که نگاه نظام مدیریت اجرایی کشور به مسائل آموزش و پرورش ، به صورت آثار بلند مدت و تدریجی نیست و دولت ها همواره مشکلات روز روی میزشان است ، چنین پدیده هایی در مدارس تکرار می شوند.

وی با بیان اینکه هنوز مدیریت علمی در آموزش و پرورش شکل نگرفته ست ، عنوان کرد : عملیاتی کردن سند تحول بنیادین با ابعاد وسیعش نیاز به امکانات و مدیریت خاص دارد که هنوز محیا نشده است. در واقع برای بهبودی وضعیت آموزش و پرورش باید شیوه اجرایی کشور تغییر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، راهکارهایی برای تبدیل مدرسه به یک پایگاه فرهنگی برشمرد و شرح داد : گام نخست کم کردن فشار ناشی از کنکور است.به معنای دیگر اگر ذهن و وقت دانش آموزان دائما متوجه پدیده ای به نام کنکور باشد فرصتی برای برنامه های فرهنگی و تربیتی باقی نمی ماند.

بنیانیان ادامه داد : باید محیط مدرسه برای دانش آموزان نشاط آور باشد در غیر این صورت تدریس اجباری هردرسی چه دینی یا فیزیک هزینه و زیان زیادی به دنبال خواهد داشت.در واقع معلم دروس ارزشی و مقدس باید دوست داشتنی ترین ، بانشاط ترین و باسواد ترین معلمین یک مدرسه باشند و فضای مدرسه را طوری مدیریت کنیم که دانش آموزان آرام آرام گرایش دینی پیدا کنند.

وی تاکید کرد : متاسفانه با وجود رسانه های امروزی نقش تربیتی والدین روز به روز در حال ضعیف شدن است. از سوی دیگر نقش جامعه روحانیت در تربیت دینی به مفهوم ایجاد باور و ایمان در حال کمرنگ شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر نقش رسانه ملی در این جریان فرهنگی بیان کرد : صدا و سیما به دلیل رقابت با رسانه های خارجی و ماهواره ، گاهی ناچار است از برنامه های تربیتی خود کم کند تا فرصت ساخت برنامه های متنوع را پیدا کند.

بنیانیان در پایان برنامه گفت و گوی روز رادیو گفت و گو در خصوص نحوه تدریس دروس ارزشی پیشنهاد داد : بسیاری از دروس ارزشی باید در قالب هنر تدریس شوند و همچنین شکل ارزیابی این دروس را باید تغییر داد و به صورت انتخابی و از طریق عرضه کارهای هنری و زیبایی شناختی انجام شود.

وی افزود : این فضای هنری ضمن ایجاد نشاط در مدرسه، از انفعال هم جلوگیری می کرد.متاسفانه پس از انقلاب به دلیل سخت گیری و حساسیت های افراد متعصب مذهبی هنر در مدارس بسیار کم رنگ شد و سبب خشک و بی روح شدن محیط مدارس شد.همین موضوع سبب می شود مسائلی مانند اتفاقات اخیر به وجود آید.

مرتبط با این خبر

  • 60 درصد نیروی جویای کار شایستگی لازم را ندارند

  • حضور موثر جامعه عشایر در طرح های اشتغال پایدار و فراگیر

  • طرح های اشتغال با عمر کوتاه دولت و مدیریت به سرانجامی نمی رسند

  • تشکیل"کمیته سرمایه گذاری" به منظور اجرای طرحهای اشتغال

  • سرانجام طرح های اشتغال در ایران به کجا رسید؟

  • پذیرش قطعنامه ای که به نوشیدن جام زهر معروف شد

  • حادثه گوهرشاد اوج وطن فروشی پهلوی اول است

  • 90درصد مردم ایران خواهان جامعه عفیف هستند

  • بررسی ابعاد سیاسی - تاریخی حمله رضاشاه به مسجد گوهرشاد

  • ریشه افراطی گری در فرقه های منحرف چیست؟