سودای سیمرغ شنبه تا جمعه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

سوداي سيمرغ

سید بشیر حسینی: سلبریتی ها از سواد رسانه ای پایین مردم سوء استفاده می کنند

کارشناس و منتقد سینما گفت: بسیاری از هنرمندانِ کمتر زحمتکش که از بی سوادی مردم سوء استفاده می کنند علاقمند به پایین باقی ماندن سواد رسانه ای مردم هستند.

1398/11/14
|
08:30
|

ویژه برنامه "سودای سیمرغ" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی فیلم های جشنواره فیلم فجر و با حضور دکتر سید بشیر حسینی و دکتر زهرا محمودی از منتقدان سینما از محل پردیس سینمایی ملت روانه آنتن شد.

حسینی در آغاز بیان داشت: بزرگترین مخالف سواد رسانه ای خود رسانه ها هستند زیرا رسانه ها به خوبی می دانند که اگر سواد رسانه ای مردم بالا برود مصرف رسانه ای و توقعشان در تولیدات تغییر خواهد کرد.

وی افزود: ما در حوزه هنرمندان، عوامل و بازیگران با مفهوم سلبریتی ها مواجهیم، داستان سلبریتی ها یک نکته جدی را به ما نشان می دهد که آیا اگر واقعاً مخاطبان روز به روز باهوش تر و با سوادتر و دقیق تر شوند باز هم سلبریتی ها این جایگاه را دارند و نظرات عجیب و غریب خود را در حوزه های غیرتخصصی منتشر می کنند یا خود مخاطبان سلبریتی ها را شدیداً استیضاح خواهند کرد؟

این کارشناس و منتقد سینما مطرح کرد: مهم ترین دلیل استفاده سلبریتی ها و بخش قابل توجه هنرمندان از بی سوادی مخاطبان، حفظ منافع و حجم بزرگ هوادارانشان در این طبقه است. عمده هواداران آنها طبقه نوجوان و جوانند که تحلیل و مطالعه و دقت کافی ندارند درصورتیکه اگر سواد رسانه ای این قشر بیشتر شود تهدیدی جدی برای سلبریتی ها خواهند بود.

حسینی ادامه داد: بسیاری از هنرمندانِ کمتر زحمتکش که از بی سوادی مردم سوء استفاده می کنند علاقمندند که سواد رسانه ای مردم در حد پایین باقی بماند.

کارشناس و منتقد سینما یادآور شد: تنها فیلمی که در این دو روز اجازه داد داستان را از چند زوایه روایت کنیم داستان "شنای پروانه" بود، بقیه فیلم ها روایت را مستقیماً به ما تحمیل کردند طوریکه ما حتی به روایت دیگر فکر نکنیم.

در ادامه ویژه برنامه "سودای سیمرغ" محمودی گفت: در طول تاریخ حاکمان هم بر جهل مردم و یا هواداران حکومت می کردند و مصداق بارز این نکته در فیلم "بی صدا حلزون" بود که پدر از شنوا شدن فرزند ناشنوای خود می ترسید چون تنها می شد.

کارشناس و منتقد سینما افزود: فیلم "قصیده گاو سفید" از موضوعی استفاده کرد که در زندگی ما جاری است، این فیلم داستان فردی است که مخاطب او به شکل دشمن نگاهش می کند اما وقتی نظرش عوض می شود دنیا هم رنگ دیگری برای پیدا می کند این موضوع در رسانه ها هم وجود دارد در واقع گاهی رسانه ها اتفاقات و روایت هایی را برای ما می سازند تا ما را از واقعیت جامعه دور کنند.

دسترسی سریع
سودای سیمرغ