پرسمان هر روز از ساعت 10:45 به مدت 15 دقیقه

رادیو گفت و گو

پرسمان

ریاست هیئت مدیره ی صنایع همگن قطعه سازی: 20درصد قیمت خودرو در ایران نرخ سود تسهیلات بانکی است

ریاست هیئت مدیره ی صنایع همگن قطعه سازی گفت: از دلایل اساسی افزایش قیمت تمام شده ی خودرو نرخ بالای سود تسهیلات بانکی در ایران است که بیش از وجود تورم این صنعت را آزار می دهد .

1396/10/20
|
16:04
|

مهندس محمد رضا نجفی منش،رئیس هیئت مدیره ی انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با برنامه ی پرسمان رادیو گفت و گو در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت تمام شده ی خودرو در ایران افزایش یافته است؟تصریح کرد: اصولا این صنعت قابلیت رقابت پذیری را ندارد و دلایل آن را میتوان در چند عامل مهم جستجو کرد.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در ایران هرگز واقعی نبوده است نرخ ارز را اولین دلیل در افزایش قیمت تمام شده ی خودرو دانست و خاطر نشان کرد: در ایران همیشه به منظور واردات برخی کالاها سعی بر این بوده که نرخ ارز را پائین نگه دارند در حالی که ما در اتاق بازرگانی طیّ محاسبه ای به این نتیجه رسیدیم که براساس قوانین 4 و 5 توسعه،نرخ ارز باید معادل تورم داخل و خارج تعدیل گردد.

ریاست هیئت مدیره ی صنایع همگن قطعه سازی کشور اذعان کرد: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی بعنوان دومین علت افزایش قیمت خودرو می باشد که در نوع خود بسیار ما را آزار می دهد بطوریکه همتای بنده در کشوری مثل چین یا ژاپن تنها 3 درصد سود بانکی پرداخت می کند اما در ایران نرخ سود تسهیلات با اسم 18 درصد با اندکی تعویق به 28 درصد خواهد رسید.

نجفی منش افزود: 20 درصد قیمت خودرو در ایران فقط و فقط در نرخ سود تسهیلات بانکی آن خلاصه می شود و این در حالی است که تورم نیز سال به سال صنعت خودرو در ایران را از صحنه ی رقابت دور می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح اینکه حتی وجود 10 درصد تورم در کشور به صنعت خودروسازی ایران آسیب جدی وارد می کند اظهار داشت: در حالی که باید دامنه ی مقیاس تولید را در ایران وسعت بخشید در صورت عدم مهار 3 اصلی که از آن سخن گفتم تولید داخلی هرگز رقابت پذیر نخواهد شد.

همچنین مهندس حسن کریمی سنجری،کارشناس صنعت خودرو در خصوص دلایل گران بودن قیمت تمام شده ی خودرو تصریح کرد: در دنیا بخشی از هزینه های تولید از مشتری اخذ می شود اما در ایران به منظور تولید،پیش پرداخت هایی با سود بالاتر از 18 درصد گرفته می شود.

وی با اشاره به بهره وری پایین صنعت خودرو در ایران اذعان کرد: عدم بهره مندی شرکتهای خودرو ساز از خرید های اعتباری بصورت یوزانس دلیلی دیگر بر دامنه دار شدن افزایش قیمت تمام شده ی خودرو است بطوریکه قبل از اعمال تحریم ها ما تمام قطعات خارجی خود را از طریق خریدهای اعتباری یوزانس 1 ساله تامین می کردیم اما در حال حاضر بیشتر خریدهای این صنعت بصورت حواله های نقدی انجام می گیرد.

برنامه ی پرسمان هر روز ساعت 13:15 از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش خواهد شد.

فایل صوتی این برنامه را می توانید از تارنمای رادیو گفت و گو دانلود فرمایید.


دسترسی سریع
پرسمان