صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یكشنبه ها از ساعت 9:40 به مدت 60 دقیقه

دکتر امان الله قرایی مقدم اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از معلمان ایرانی در حال حاضر تدریس در دوره ابتدایی را نوعی کسر شان برای خود می دانند، در حالی که کشورهای توسعه یافته چنین گمانی در خصوص مقطع دبستان ندارند.

برنامه هاشور با موضوع بررسی آموزش و فرهنگ سازی در خصوص اعتیاد در مدارس، با حضور دکتر امان الله قرایی مقدم (جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی) و دکتر کارن خانلری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر امان الله قرایی مقدم با اشاره به معنی لغوی واژه فرهنگ، گفت: در حالت کلی فرهنگ با دو جز فر و هنگ به معنای بالاتر رفتن یا به سمت خدا رفتن معنی می شود.

وی با اشاره به این که فرهنگ یک پدیده اجتماعی است، اظهار داشت: یک فرهنگ همیشه همزمان با تولد یک کودک شروع به رشد و فعالیت می کنند.

این جامعه شناس با بیان این که فرهنگ یک موضوع فرابخشی است، عنوان کرد: بسیاری از فعالان فرهنگی برجسته جهان معلمان دوره ابتدایی بوده اند، در حالی که در ایران معلمان دوره ابتدایی اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی با بیان این که خزانه لغات کودک به مادر بستگی دارد، تصریح کرد: میزان تحصیلات مادر می تواند تاثیر بسیار زیادی را در گسترش دایره لغات یک کودک داشته باشد.

دکتر امان الله قرایی مقدم افزود: خانواده، مدرسه و محیط از جمله عوامل موثر در شکل گیری فرهنگ و شخصیت یک کودک هستند.

در ادامه برنامه هاشور از شبکه رادیویی گفت و گو اجتماعی دکتر کارن خانلری با اشاره به شیوه فرهنگ سازی در مدارس کشور، گفت: یکی از محورهای فرهنگ سازی در مدارس ایران با معطوف بر والدین باشد.

وی افزود: مدارس مختلف باید در کنار آموزش کودکان، والدین آن ها را نیز مورد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی قرار دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که همکاری والدین در تعیین فرهنگ کودک در مدرسه نقش بسیار مهمی را دارد، عنوان کرد: خوشبختانه امروزه در حوزه آموزش و پرورش خلا قانونی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که والدین و معلمان باید همیشه با تکیه بر دانایی پیش بروند، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از معلمان ایرانی در حال حاضر تدریس در دوره ابتدایی را نوعی کسر شان برای خود می دانند، در حالی که کشورهای توسعه یافته چنین گمانی در خصوص مقطع دبستان ندارند.

دکتر کارن خانلری تاکید داشت: شایسته است که معلمین با تجربه و کار بلد تدریس دوره های دبستان را بر عهده بگیرند، در حالی که معلمین سطح بالا در کشور همیشه راغب به تدریس در مقاطع بالاتر هستند.

مرتبط با این خبر

  • پژوهش باید قبل از اقدام و مقابله انجام شود

  • داروهای ضد درد کاربردی مقطعی و محدود دارد

  • هاشور از تولید شبه مخدرهای خارجی با شکل و شمایل خارجی می‌گوید

  • زلزله زدگان کرمانشاه هنوز در کانکس هستند

  • ظرفیت شغلی تهران نباید افزایش پیدا کند

  • بررسی روند اشتغال زایی در حاشیه شهرها به رادیو گفت و گو رسید

  • شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

  • آموزش و فرهنگسازی پیشگیری از اعتیاد در مدارس

  • اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن نمود ندارد

  • حاشیه نشینی، موج جدید مهاجرت به حومه در ایران