صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه ها از ساعت 22:00 به مدت 115 دقیقه

یک پژوهشگر موسیقی با اشاره به پیشینه غنی موسیقیایی کرمان از یافتن قدیمی ترین سازها در حفاری های باستان شناسی در این خطه سخن گفت.

فؤاد توحیدی در برنامه "آهوانه" با اشاره به تنوع سازهای کوبه ای در خطه کرمان اظهار کرد: «کرمان سرزمینی عجیب است و این مسئله دارای دلایلی مختلف است. کرمان از قدیمی ترین تمدن های خاورمیانه بوده و در حفاری های تاریخی به سازهای متنوعی از دوران باستان دست یافته ایم.»

وی با اشاره به کشف سرنا و جغجغه چند هزار ساله در حفاری های باستانی کرمان اظهار کرد: «این مسئله نشان از پیشینه غنی موسیقی کرمان دارد؛ از طرفی پهناور بودن این خطه موجب ظهور و بروز تنوع موسیقیایی در این ناحیه شده و بر اساس این مسافت، اشعار، گردش ملودیک و گویش های متفاوتی را نمود داده است.»

توحیدی ادامه داد: «این اشعار و موسیقی هرچه به کرمان نزدیک ترند، بیشتر حال و هوای این شهر را به خود گرفته اند. به عنوان مثال قلعه گنج آنقدر از کرمان دور است که رنگ و بویی بلوچی گرفته یا موسیقی نواحی جنوبی کرمان، کاملا تحت تاثیر موسیقی هرمزگان است.»

وی با بیان اینکه هیچ نقطه ای از کرمان فاقد موسیقی نیست، اظهار کرد: «به عنوان مثال در ناحیه زرند کرمان وجه مذهبی موسیقی بی نهایت غنی است. همچنین کرمان دارای دو نوع موسیقی گرمسیری و سردسیری بوده و از نظر سازبندی، رنگ و بویی متفاوت دارد.»

توحیدی در خصوص موسیقی ساربانی در استان کرمان گفت: «ساربانان این موسیقی را برای کاروان شترها می نوازند و هر یک از فرمان ها اعم از اُشترمَرو یا هدایت گله، موسیقی خاصی را می طلبد.»

این کارشناس موسیقی در مصاحبه با رادیو گفت وگو افزود: «نوازنده نی چند کار را باهم انجام می دهد؛ یکی تکنیک نفس گردان است که باعث می شود صدای نی در هنگام بازدم قطع نشود و ویژگی بعدی اینست که نی زن همزمان شترها را هِی می کند.»

توحیدی اضافه کرد: «در استان کرمان هیچ نقطه ای دریافت نمی شود که فاقد نوازنده نِی باشد. همچنین کردی نوازی یا کردی خوانی بیشتر توسط چوپانان خوانده می شود و نی زنی در برخی قسمت های استان و در شوشتری و در نقطه ای دیگر در همایون رواج دارد.»

وی افزود: «کرمان غنی ترین خطه ی ایران از منظر تنوع سرنا است و به عنوان مثال سرنای گِلی که با دایره نواخته می شود، در هیچ جای کشور دیده نمی شود.»

توحیدی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو به سازی خاص در کرمان که از انار خشک شده ی روی درخت ساخته می شود اشاره کرد و گفت: «گاه فقط کودکان از این ساز استفاده می کنند. حجم زیادی را اشغال نمی کند و همواره همراه آن هاست و بزرگسالان نیز در اوقات دلتنگی این ساز را می نوازند.»

همچنین منصور علیمرادی، پژوهشگر و نویسنده فرهنگ عامه با حضور در برنامه "آهوانه" از نوعی ساز کوبه ای از جنس سنگ در کرمان قدیم سخن گفت و اظهار کرد: «کرمان سرزمین اقلیم های متنوع و زبان های مختلف است و انسان را به یاد برج قدیمی بابل می اندازد.»

وی ادامه داد: «دو اقلیم همجوار در کرمان چنان آکنده از تفاوت زبانی است که شاید دو خطه همسایه زبان یکدیگر را درنیابند. در جنوب کرمان سه یا چهار زبان مختلف از جمله رودباری، بلوچی و بی شمار گویش و لهجه اصیل ایرانی وجود دارد.»

علیمرادی افزود: «در کرمان با سرزمین و استانی مواجه هستیم که از حیث تنوع زبانی حیرت انگیز است. شخصا حداقل 7 جلد از واژگان کرانه ی حوزه هلیل رود را جمع آوری کرده ام که برگرفته از زبان هایی بسیار اصیل است.»

این کارشناس در رادیو گفت وگو همچنین از متن هایی سخن گفت که متعلق به پیش و بعد از اسلام است و آبشخور زبانی باستان و کهن کرمان را نمایان می سازد.

مرتبط با این خبر