صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه ها از ساعت 22:00 به مدت 115 دقیقه

مسئول موسیقی صداوسیمای شهرکرد کمانچه را از سازهای خاص در ارکسترهای بختیاری معرفی کرد و افزود: برخی اساتید با در دست گرفتن یک کمانچه، صدای ارکستر به گوش می رسد.

حسن مجیدی در ارتباط زنده رادیویی با برنامه "آهوانه" رادیو گفت وگو ضمن برشمردن موسیقی دهکردی و نقش کمانچه نوازی در این خطه از کشور اظهار کرد: «کمانچه نوازی در میان تمام اقوام ایرانی وجود دارد اما در استان چهار محال و بختیاری، بیشتر در میان چهارمحالی ها و بخش فارس نشین استان رواج یافته است.»

وی با بیان این مطلب افزود: «در منطقه ترک نشین استان نیز از ساز کمانچه بهره می برند ولی نحوه نواختن این ساز تفاوت دارد.»

مجیدی ادامه داد: «در شهر سامان نیز کمانچه نوازی قشقایی دیده می شود و این نوع از نواختن بیشتر در میان قشقایی و دهکردی ها دیده می شود.»

این کارشناس موسیقی کمانچه را از سازهای خاص در ارکسترهای بختیاری معرفی کرد و افزود: «گاه در میان ساز نوازی برخی اساتید، در دست گرفتن کمانچه، صدای ارکستر را تداعی می کند.»

مجیدی اضافه کرد: «کمانچه ساز اصل نوازندگان یا دوره گردان محلی است؛ البته دایره نیز در شهرکرد نواخته می شد.»

وی از ویژگی های مهم یکی از برجسته ترین کمانه نوازان را مشابه نواختن ویولن عنوان کرد و افزود: «یکی از ویژگی های منحصر به فرد استاد طغانیان(1) صحبت کردن ایشان با ساز کمانجه بود و حتی از طریق ساز سلام و احوالپرسی می کردند.»

مجیدی با بیان اینکه لهجه شهرکردی نیز در ساز نواختن این استاد موسیقی نمود داشت، گفت: «استاد طغانیان از کمانچه نوازان ماهر و به موسیقی دستگاهی ایران نیز بسیار مسلط بود اما این هنرمندی منجر نشد از موسیقی نواحی فاصله بگیرد.»

مسئول موسیقی صداوسیمای شهرکرد در بخشی دیگر از این مصاحبه تلفنی با رادیو گفت وگو با اشاره به روند سرنا نوازی در موسیقی بختیاری و کمانچه نوازی در موسیقی دهکردی اظهار کرد: «کمانچه نوازی قشقایی با دایره و تنبک و نقاره قشقایی هر یک جذابیت خاصی به موسیقی این ناحیه بخشیده است.»

مجیدی ادامه داد: «در موسیقی شهرکرد همان یک ساز منجر می شد یک تم تمام و کمال را بشنویم و مخاطب احساس نمی کند نیازمند شنیدن سازهای دیگر است.»

همچنین هومان رومی، کمانچه نواز با حضور در برنامه "آهوانه" با اشاره به از میان رفتن بخشی از فرهنگ کمانچه نوازی در نواحی ایران اظهار کرد: «در گذشته کمانچه را با چوب توت می ساختند ولی امروزه از چوب گردو استفاده می کردند و حتی چوب درخت ون و زبان گنجشک نیز در ساخت کمانچه کاربرد دارد.»

این کارشناس موسیقی استفاده از چوب گردو را موجب بم تر شدن صدا و سنگینی ساز کمانچه دانست و افزود: «کاسه ی توت دارای صدایی بازتر و در اصطلاح تو دماغی تر است و اقبال نسبت به ساز گردو موجب استودیویی تر شدن صدای کمانچه های جدید شده است.»

رومی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو با اشاره به اصالت کمانچه ی لرستان اظهار کرد: «استاد سالم(2) اصیل ترین فواصل موسیقی مقامی لری را رعایت می کردند و هیچ یک از نوازندگان اصالت فاصله ها را همچون ایشان استفاده نکرده است.»




(1) محمد طغانیان دهکردی؛ تولد 1299 شهرکرد؛ وفات 29 فروردین ماه سال 1386 میلادی در شهرکرد یکی از کمانچه‌نوازان برجسته بوده‌است.
(2) (2) همتعلی سالم1296 - 2 اسفند 1375؛ نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لری بود.

مرتبط با این خبر

  • برای حضور در جشنواره فجر، یکسال بطور پیوسته تمرین داشته ایم

  • کمانچه؛ سازی با قابلیت های حنجره انسان

  • مخاطب در موسیقی نقش و جایگاه مهمی دارد

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند