انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

برنامه‌های مناسبتی را در بوته "نقد مردم" بگذارید

یک کارشناس حوزه رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، شکل‌گیریِ نظرسنجی‌های مردمی درباره برنامه‌های مناسبتی صداوسیما را الزامی دانست.

1401/01/20
|
11:24
|

علی البرزی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "انعکاس" در رابطه با کارکردهای رسانه در حوزه های مذهبی اظهار کرد: رسانه در تمام مناسبت های ملی و مذهبی نقشی مهم بر عهده دارد و همه این مناسبت های تقویمی، فرصت مناسبی است تا بتوان از طریق رسانه به جامعه انرژی مثبت تزریق کرد.

وی معتقد است مردم به واسطه این مناسبت ها می توانند ارتباط مناسبی با رسانه برقرار سازند؛ لذا رسانه نیازمند یک تحول و دگرگونی است.به عنوان مثال چند سالی است که در ماه رمضان، برنامه های صداوسیما بر موضوعات گفتگومحور تمرکز کرده است و لذا شاهد ابتکار عمل های لازم در برنامه ها نیستیم.

البرزی ادامه داد: در برنامه های ما عموما کارشناسان مذهبی حضور یافته و سخنانی را ایراد می کنند؛ با وجود این که محورهای مورد بحث خوب و مناسب است، اما با توجه به رسانه های امروز نیازمند تحول اساسی در این زمینه هستم.

وی با تاکید بر لزوم ساختار شکنی در برنامه های مناسبتی، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های خوب، سریال هاست؛ حال آن که در ماه رمضان امسال، تولیداتِ سال های گذشته تکرار می شود و بدین معناست که سهم تولیدات کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه رسانه در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای برنامه های شادانه یا غم در رسانه اظهار کرد: مسئولان صداوسیما و حتی روزنامه و خبرگزاری ها می توانند حتی یک سال قبل از اربعین دست به کار شده و برنامه ریزی کلان داشته باشند و دست به نیازسنجی برای مخاطب بزنند.

وی به اشاره به مصادیق گفت: طی سال های گذشته و بعد از پایانِ هر فصل، صداوسیما برنامه ای را در شبکه یک تدارک می بیند و درباره محتوا و موضوع سریال ها از مردم نظرخواهی می کند و می پرسد کدام بهتر بود و مردم کدام ها را بیشتر می پسندند!آیا در حوزه برنامه های مذهبی تا امروز چنین اقدامی را انجام داده ایم؟ شخصا چنین مسئله ای را شاهد نبودم.

به گفته البرزی شیوه نظر سنجی و رای گیریِ مردمی بهتر از بررسی های مرکز تحقیقات صداوسیماست؛ چراکه رویه ای تعاملی تر را شاهد هستیم.

لذا شایسته است پس از مناسبت های مذهبی مانند محرم، اربعین یا ماه رمضان از مردم نظر خواهی شود که کدام برنامه را بیشتر پسندیده اند و در این میان نقشه راهی برای تولید برنامه های مذهبی پیش روی تولید کنندگان ترسیم خواهد شد.

دسترسی سریع
انعکاس