مدیرعامل یک شرکت استارتاپی معتقد است رسانه از توانِ توسعه فرهنگی برخوردار میباشد و باید زیستِ دانشبنیانی و فعالیت در این مسیر را در میان تک تک افراد جامعه نهادینه کند.
محمدامین محسنی ضمن حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "انعکاس" با اشاره به ترجمه واژه اکوسیستم به زیست بوم در کشور که بستری برای رشد و گسترش شرکتهای دانش بنیان میباشد، گفت: اکوسیستم قدری پویاتر است و این ویژگی ذاتی برای دانش بنیان تعاریفی خاص در بر دارد.
وی همچنین به دو مفهوم نوآوری و فناوری در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و افزود: نوآوری از الزامات رسانه نیز هست و وقتی ذات کار در حوزه نوآوری به میان میآید، به ویژگی رسانههای نوآور میرسیم.
محسنی معتقد است رسانه با روشهای کلاسیک نمیتواند حوزه دانش بنیان را به خوبی تشریح کند و توضیح دهد؛ حال آن که این رسانه از فناوری نیز کمک میگیرد و پیش میرود.
وی با اشاره به باور عموم که با شنیدن نام دانش بنیان گروهی از شرکتها یا محصولات خدمات تولیدی را در ذهن ترسیم میکنند، گفت: محصولات دانش بنیان الزامی برای ایجاد شرکت ندارند و دانش بنیانی شاید صرفا یک فعل و عمل باشد.
محسنی معتقد است این رویه از دیگر سو یک بحث فرهنگی است که به رسانه مربوط میشود و لذا انس گرفتن مردم با رویههای دانش بنیانی با در اختیار داشتن محصولات دانش بنیان متفاوت است.
وی مدعی شد حتی مردم کف جامعه نیز میتوانند اقداماتی بر پایه دانش بنیانی صورت دهند و حتما نیاز نیست کارخانجات و شرکتهای صنعتی وارد میدان شوند و پیاده سازی این فرهنگ، بر عهده رسانه است.
*110 مزیت دانش بنیان شدن
در ادامه سیدمهدی فاطمی، پژوهشگر حوزه دانش بنیان با اشاره به شروع ادبیات دانش بنیان از سال 93 به برنامه "انعکاس" گفت: تا امروز 7هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند.
وی هدف غایی را دو برابر شدن رقم موجود این شرکتها تا پایان 1401 عنوان کرد و افزود: از سال 93 با این فرایند آشنا هستم و میدانم در این خصوص سخت گیریهای بسیاری صورت میگیرد.
فاطمی همچون دیگر مهمان برنامه موضوع فرهنگ سازی دانش بنیان را متذکر شد و گفت: اگر رسانه به خوبی در این مسیر فعالیت کند، ادبیات دانش بنیان در کشور جاری و ساری خواهد شد.
بسیاری از فعالان در زمینه های-تک و مدیوم-تک به سمت الگوهای دانش بنیان حرکت نکردهاند و این مهم نیازمندِ فرهنگ سازی است و فارغ التحصیلان باید به این مسیر قدم بگذارند.
وی همچنین لزومِ تخصیص یافتن یک بخش به اخبار دانش بنیان را یادآوری کرد و گفت: مسئله دیگر آموزش در این زمینه است؛ چنان چه بسیاری شرکتها حتی از فرایند ثبت نام آگاهی نداشته و این زمینه جای کار بسیاری دارند.
فاطمی تولید برنامههای گفتگومحور و انتقادی را از دیگر الزامات دانست و افزود: مزایای دانش بنیانی باید اطلاع رسانی شود؛ چنان چه یک شرکت دانش بنیان از نوع یک، از 110 مزیت برخوردار خواهد شد ولی بسیاری شرکتها خاصه در شهرستانها از این ظرفیتها بی اطلاع هستند.