انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رئیس مركز آموزش سواد فضای مجازی: رسانه نمی میرد

رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی با اشاره به ماندگاری رسانه ها در طول زمان و تغییرات تکنولوژیک تاکید کرد که هیچ یک از رسانه ها نمی میرند.

1397/04/25
|
13:15
|

روح الله مومن نسب ضمن مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهار کرد: «امروز از مسئله خبر رسانی و خبر گیری گذر کرده ایم و این در حالی است که رسانه ها هر یک مشتریان سنتی خود را خواهند داشت و [در رهگذر طوفان فناوری ها] نمی میرند.»

وی با حضور در برنامه "انعکاس" رادیو گفت و گو گفت: «رسانه ها ماندگار هستند. روزنامه و رادیو هر یک کارکرد خود را دارند و فقط ممکن است حوزه اثر آن ها کم و زیاد شود.»

مومن نسب با اشاره به اهمیت خبری صداوسیما در تبیین صحت اخبار انتشار یافته در سایر رسانه ها تاکید کرد که مردم برای یافتن صحت اخبار به رسانه ملی و اخبار در صداوسیما یا مطبوعات رجوع می کنند.

در ادامه مدیرکل تولید و توزیع محتوا در معاونت فضای مجازی با اشاره به تاثیر گذاری بالای پیام رسان ها در تحولات و جریان های سیاسی نظیر انتخابات در کشورمان، این تاثیر پذیری را منحصر به ایران دانست.

غلامرضا نوری با اشاره به نقش موثر فضای مجازی در تغییر حکمرانی در جهان، به برنامه "انعکاس" گفت: «رسانه و فرهنگ با سرعت بالایی متحول می شود و این ابزار یکی از ابزارهای قدرت است.»

وی سرعت تغییر دهنده فضای مجازی را ویران کننده خواند و تصریح کرد: «معماری رسانه ها به سرعت در حال تغییر است؛ صنعت چاپ طی ده ها سال با رادیو و تلویزیون فاصله داشت اما [پس از تولد فضای مجازی] بسیاری پدیده های رسانه ای با مرگ رو به رو شدند.»

نوری گفت: «مدیریت افکار عمومی در دنیا هنوز به مانایی نرسیده است؛ به عنوان مثال پیام رسان ها زیست بوم رسانه ای ایران را بر هم ریخته اند؛ ولی این بر هم ریختگی را در هیچ کشوری نمی بینیم.»

وی در توضیح این مطلب، به تاثیر بالای پیام رسان ها در انتخابات های داخلی در ایران اشاره کرد و افزود: «معماری رسانه ای در دنیا در حال تغییر است؛ ولی هنوز نمی توان مدل جریان سازی رسانه ای را دارای قرار و مانایی دانست.»

همچنین محسن رضایی، مدیر مرکز تلویزیون های تعاملی رسانه را ابزاری واسطه ای برای انتقال پیام خواند و افزود: «رسانه های نوین نیز به عنوان یک واسطه جدید از منظر ابزاری دیده می شوند.»

وی با ذکر این مقدمه به رادیو گفت وگو گفت: «شکل دیجیتالی رسانه ها مشمول رشد تکنولوژی ها هستند؛ اما در هر حال نمی توان خصلت واسطه ای رسانه را کنار گذاشت.»

رضایی افزود: «محتوا در تلویزیون های تعاملی با روش های تکنولوژیک به مخاطب عرضه می شود؛ اما این وسیله همان تلویزیون است و تنها ابزار انتقال پیام به مخاطب تغییر کرده است.»

دسترسی سریع
انعکاس