انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

مدیركل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما: وظیفه رسانه انعکاس مطالبات مردم و پاسخ مسئولان است

مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما اصلی ترین وظیفه رسانه را انعکاس مطالبات مردمی و همچنین دریافت پاسخ شفاف از مسئولان عنوان کرد.

1397/05/15
|
08:30
|

ابراهیم شکوری با حضور در برنامه "انعکاس" رادیو گفت وگو فقر مطالعات نظری در حوزه جامعه شناسی رسانه را یادآور شد و افزود: «چارچوب های خود ساخته و ذهنیت عناصر رسانه ای که تحت تاثیر قوانین و سیاست های هر رسانه تعریف می شود، منتج به نوعی خودسانسوری می گردد.»

وی با ذکر این مقدمه تصریح کرد: «درپی مطالبات جامعه، رسانه اعم از مکتوب، دیداری، شنیداری و... در صورت دغدغه مند بودن [عنصر حقیقت را دنبال خواهد کرد].»

شکوری گفت: «مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... مطالباتی از دستگاه حاکمه اعم از مجلس، دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی دیگر دارند و اینجاست که وظیفه رسانه ها مشخص می شود تا مطالبات مردم را بخوبی منعکس کنند و متقابلا دستگاه ها باید به این مطالبات مردمی پاسخ دهند.»

وی ضعف اصلی حوزه رسانه ای در کشور را عدم انعکاس پاسخ مسئولان نسبت به مطالبات مردم عنوان کرد و افزود: «روزانه ده ها گروه خبری با مردم و مسئولان مصاحبه می کنند اما در نهایت پاسخ مناسب دریافت نمی شود.»

شکوری این مطلب را با ذکر مثالی تبیین کرد: «در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی چندین بار شاهد برگزاری جلسه میان سران سه قوه بوده ایم؛ اما خروجی ملموس برای مردم دریافت نشده است.»

در ادامه این بخش تحلیلی در برنامه "انعکاس" رادیو گفت وگو علیرضا داودی، مدیر بخش پایش فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما در تشریح ماهیتی رسانه اظهار کرد: «رسانه به عنوان یک ابزار در درون خود نوعی مغز افزار به عنوان فعالان رسانه ای دارد و زمانی این رسانه به بلوغ در کشف رسیده است که رفتار شناسی معرفان آن رسانه، به بلوغ رسیده باشد.»

وی با بیان این مطلب افزود: «رسانه ها در مقام کشف و شهود حقیقت قرار نگرفته اند و متاسفانه ساحتی از افراد حاضر در رسانه این مقام را ایجاد و تثبیت نکرده و استمرار نداده اند.»

داودی در عین حال به کارکرد شایسته برخی اهالی رسانه در ساحت کشف و شهود اشاره کرد و گفت: «برآیند رفتار رسانه ای در ایران به سمتی حرکت نکرده است که مردم، مخاطبین و مشتریان حوزه رسانه را بی نیاز از رسانه هایی همچون بی بی سی، من و تو و صدای امریکا کند و با دیدی منطقی می بینیم چون هنوز این رسانه ها در سبد اطلاعی مخاطبان جایگاه دارند، نمی توان گفت رسانه های داخلی توانسته اند به این مقام دست یابند.»

همچنین سیدمهدی شریفی، استاد دانشگاه تهران در این برنامه شبانگاهی در رادیو گفت وگو به یک ضعف عمیق در حوزه جامعه شناسی رسانه اشاره کرد و گفت: «در عرصه بین الملل تحقیقات اندکی در این حوزه وجود دارد و در داخل نیز نزدیک به صفر است؛ اما با تبیین ادبیات نظری دقیق و ایجاد گفتمان عملی، مطالبه مردم از رسانه با پشتوانه دقیق تری اتفاق خواهد افتاد.»

وی ادامه داد: «کارمندان سازمان رسانه ای از جمله مطبوعات و رادیو و تلویزیون باید ویژگی هایی داشته باشند تا مطالبات حقه ی مردم را با دقت پاسخ دهند.»

مدیرگروه مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران افزود: «مشکل در ضعف نیروی انسانی درون سازمانی در رسانه است که درپی جامعه شناسی رسانه باید حل و فصل شود.»

در بخشی دیگر از این میزگرد در رادیو گفت وگو مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق رسانه را همزاد انسان ها توصیف کرد و افزود: «بشر از زمان پدیدار نمودن نقش و نگار در غارها با هم نوعان خود ایجاد ارتباط می کرد تا بعد ها که زبان را خلق کرد و به عنوان وسیله ارتباطی شناخته شد.»

وی پیشرفت رسانه را هم راستا با پیشرفت بشر عنوان کرد و افزود: «در کشورمان رسانه امری وارداتی است و بخشی از مولفه های این ابزار را پذیرفته و قبول کرده ایم و متاسفانه سانسور نیز همزمان با ایجاد رسانه خلق شده است.»

رحمانیان همچنین با تاکید بر اینکه سانسور در دنیای غرب نیز ظهور و بروز دارد، اظهار کرد: «جامعه از رسانه می خواهد که رسالت حقیقی را در راستای بیان دردهای مردم صادقانه نمایان سازد و اگر این صداقت همراه رسانه باشد، رسالت واقعی خود را به انجام خواهد رساند.»

در ادامه محسن پیرهادی، مدیرمسئول روزنامه رسالت رسانه را به عنوان "خودِ واقعی مردم" تعریف کرد و افزود :«مردم به عنوان مخاطب باید آرا و مطالبات خود را دردون رسانه پیدا کنند.»


وی اضافه کرد: «رسانه باید آئینگی کند و بنا بر اقتضائات امروز، باید اصول حرفه ای رسانه را رعایت نماید؛ ولی در این حوزه هنوز در کشور دچار مشکل هستیم.»

پیرهادی افزود: «اهالی رسانه هنوز نتوانسته اند به یک نخ تسبیح به نام اصول حرفه ای در رسانه [پایبند] باشند و بر این اساس حرکت کنند. در این راستا حتی در تعریف منافع ملی دچار برداشت های متعدد هستیم.»

وی در ادامه به تاثیر گذاری بالای رسانه های مجازی و در عین حال عمق اندک آن ها اشاره کرد و گفت: «رسانه رسمی و حرفه ای امروز باید متناسب با ذائقه مردم به تحلیل و اعلام نظرات کارشناسی و عمیق بپردازد.»

دسترسی سریع
انعکاس