صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

تهیه کننده ارشد رادیو ارائه اطلاعات و موسیقی را اصلی ترین کاربرد رادیو در دوران کنونی دانست و گفت: رادیو هیچگاه منسوج نمی شود.

حمید خزایی با اشاره به سال های ابتدایی فعالیت خود در حوزه صدا گفت: «از روزهای آغازین بعد از انقلاب و در نیمه نخست اسفند 57 وارد رادیو شدم و خدمتم در رادیو 32 سال به طول انجامید.»

وی افزود: «رادیو یک کار جمعی است؛ این محیط همچون یک خانواده است و همواره خوشحال بودیم که تاثیر برنامه های رادیو را در بیرون شاهد بودیم؛ رادیو همواره رسانه ای برجسته و مونس مردم بود و هیچگاه کاربرد خود را از دست نداد.»

خزایی رادیو را رسانه ای برای دیروز، امروز و فردا دانست و با اشاره به یادآوری خاطرات جنگ در رادیو ادامه داد: «ساعت سه بعد از ظهر بود؛ گزارش گرها را به سطح شهر فرستادیم. اکثر تهیه کننده ها در رادیو جمع شده بودند. بعد از خبر مشروح حدود سه دقیقه مارش نظامی پخش شد و می گفتند تا لحظاتی دیگر خبری مهم به اطلاع شما خواهد رسید. بعد [گوینده] اعلام کرد خرمشهر، شهر خون آزاد شد و صدای تکبیر و بعد تلفن ها و گزارش های مردمی پخش شد.»

این تهیه کننده با سابقه رادیو اطلاع رسانی به موقع رادیو را موجب اقناع مخاطب دانست و افزود: «رادیو به دلیل ارزان و آسان بودن، مخاطبان خود را ساپورت می کند؛ گرچه برنامه سازی شاید هچون گذشته جذاب نباشد و مهم ترین کاربرد کنونی رادیو، اطلاعات و موسیقی است.»

خزایی با بیان اینکه رادیو هیچگاه منسوج نمی شود، تصریح کرد: «مخاطب فعال زمانی راضی می شود که اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.»

***رادیو؛ آغازگر معاونت برون مرزی صداوسیماست

نوروزی، مدیرکل شبه قاره و شرق آسیای برون مرزی صداوسیما در خصوص جایگاه رادیو در معاونت متبوع اش گفت: «شروع معاونت برون مرزی در سال های 24 تا 25 با رادیو بود و در آن سال ها نخستین رادیو های برون مرزی ایجاد شد.»

وی افزود: «گذر از آنالوگ به دیجیتال در رادیوهای برون مرزی نیز اتفاق افتاده و استفاده از فضای وب و رسانه های اجتماعی قبل تر از رسانه های کنونی وارد عرصه برون مرزی شدند و این کار ادامه دارد.»

نوروزی با اشاره به ارزیابی عملکرد رادیوهای برون مرزی در سال 97 گفت: «امسال فرکانس برخی رسانه ها را قطع کردیم و روی وب متمرکز شدیم و این رادیو ها را در فضای مجازی پیگیری کردیم.»

***تولدی تازه برای رادیو

در ادامه اخگری، مؤلف حوزه رادیو در پاسخ به این سوال که آیا رادیو منسوخ شده است یا خیر گفت: «امروز نه تنها رادیو منسوخ نشده، بلکه تولدی تازه در بستر رسانه های نو یافته است.»

وی این مطلب را ضمن تشریح ویژگی های صدا، تبیین کرد: «یکی از ویژگی های صدا اینست که حین انجام کارهای دیگر شنیده می شود و امروز وارد جدید ترین ابزارهای تکنولوژی شده است.»

اخگری با بیان این مطلب افزود: «یکی از دستاورد در عرصه فناوری نو بلندگوی هوشمند است که به عنوان یک دستیار مجازی در اختیار کاربر قرار می گیرد و کاربر با استفاده از شنیدن و گفتن، موضوعی را از اینترنت دریافت می کند و تحول دیگر، رادیو کوچ گرد است که در حقیقت هر کس رادیویی خاص برای خود دارد و هر داده را از رادیو کوچ گرد پرسیده می شود و به صورت گفتاری از اینترنت جست وجو می شود.»

این استاد دانشگاه در ادامه مصاحبه با رادیو گفت وگو مدل پخش رادیو های برون مرزی در کشورهای مختلف را متفاوت برشمرد و افزود: «برخی کشورها اجازه پخش اف ام را به ما نمی دهند؛ به عنوان مثال در منطقه بالکان موج اف ام ما بسیار موفق بوده ولی اخیرا بدلیل مشکلات بوده ای اندکی از پوششِ آن کاسته شده.»

اخگری با اشاره به اینکه هم اینک بسیاری رادیو های برون مرزی روی وب فعالیت دارند، گفت: «تلاش می شود این رادیو ها روی فضای اینترنتی فعال باشند و به عنوان مثال پارس تودی در آغاز فعالیت توانست رنک خوبی را اخذ کند و بسیاری رسانه های دنیا اخبار خود را به رادیو برون مرزی ارجاع می دادند.»

***ضعف تلویزیون در مقابل رادیو


در بخشی دیگر از این برنامه در رادیو گفت وگو مریم جلالی، برنامه ساز رادیو اظهار کرد: «رادیو به شکل ابزاری که مردم پای آن می نشستند، منسوخ شده؛ اما اگر بپذیریم که رسانه های جدید امتداد حواس انسانی هستند، [شنیدن را مدام به شکلی متفاوت به ما ارائه می دهند].»

وی افزود: «صدا در خیال سازی دارای حیرت انگیزی است؛ وقتی برنامه های دهه 50 را می شنیدم، حسی داشتم و اگر امروز این برنامه ها را بشنوم، حسی دیگر خواهم داشت و بدلیل رشد ذهن، خیال انگیزی صدا نیز رشد می یابد.»

جلالی همچنین در توضیح عملکرد رادیو برون مرزی گفت: «مخاطبان این رادیو علاقه دارند روایت گفتمان انقلاب اسلامی را بشنوند.»

وی با بیان این مطلب افزود: «بهترین کارکرد رادیوهای برون مرزی روایت گری انقلاب اسلامی از [رخدادهای مختلف در دنیا] است و کاربران این رادیو درپی این روایت هستند و غلبه ی این محتواست که جذابیت را به همراه دارد.»

جلالی با طرح این موضوع که امروز بسیاری برنامه های تلویزیونی، در نوع خود رادیویی هستند، تصریح کرد: «آنقدر که رادیو مورد نیاز مردم است و نیاز مخاطب را پاسخ می دهد، در تجربه تلویزیونی شاید ضعیف باشیم.»

وی همچنین فعالیت پادکست ها را یادآور شد و افزود: «کتب صوتی و پادکست های شخصی افراد موجب افزایش مصرفِ رادیو شده؛ در عین حال که برنامه سازی جذاب قدری از دست رفته و از عمق برنامه ها کاسته شده.»

مرتبط با این خبر

  • رسانه های جریان انقلاب به ناتوانی در تزریق امید متهمند!

  • دستاورد رسانه های انقلابی پراکندن کلاغ از روی پشت بام بود

  • منتقدان حداقل یکبار بیانیه رهبری را بخوانند!

  • پرونده های طلاق و قتل ریشه در شبکه های اجتماعی دارد

  • مفسدان یقه سفید قانون را به نفع خود خم می کنند!

  • ماله کشی رئیس قوه روی مشکلات خانه ملت!

  • حساسیت فرانسوی ها به نام سیدحسن/ پیام رسان ها در ایران بی قانونند

  • آیا پلیس مردم را در شبکه های اجتماعی رصد می کند؟!

  • "فیلترشکن وزارت اطلاعات" با 38میلیون کاربر فعال

  • تیر لبنیاتی ها به سنگ خورد/ می خواستند واردات شیرخشک آزاد شود