صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نقش رسانه ملی در تسهیل "رونق تولید" گفت: رسانه باید از دولت مطالبه کند که برای تولید چه کرده. فقط نباید شعار داد. رسانه بیش از این باید دست به جریان سازی بزند.

افسانه مظفری در پاسخ به سوالی در خصوص کم کاری رسانه در باب سبک زندگ ایرانی اسلامی و ایجاد ذائقه برای کالای داخلی به رادیو گفت وگو گفت: «رونق تولید به سه نهاده اصلی نیاز دارد از جمله سرمایه گذاری، نیروی کار و ابزار و تکنولوژی لازم اما درون این سه ضلع عاملی پیوند زننده وجود دارد که همانا رسانه است.»

وی با این توضیح، ایجاد الگوی مصرف را تنها کارکرد رسانه در رونق تولید ندانست و افزود: «رسانه ابتدا باید اعتماد سازی کند؛ خاصه در دنیای امروز که رسانه های اجتماعی گوی سبقت را از رادیو و تلویزیون ربوده اند، اگر رسانه ملی اعتماد مخاطبان را جلب نکند، تاثیر گذار نخواهد بود.»

مظفری افزود: «گاه اطلاعات از شبکه های اجتماعی منعکس می شود و 24 ساعت بعد، رسانه ملی یا مطبوعات مطالب ر در اختیار مخاطبان قرار می دهند؛ لذا اگر رسانه قرار باشد کارکردی خاص داشته باشد یا نقشی مهم در این حوزه ایفا کند، مطمئنا باید بسیاری نقاط ضف خود را بر طرف سازد.»

وی یادآور شد: «طی 10 سال گذشته که رهبری شعارهایی ارائه داده اند، همواره در شروع سال بدان پرداخته و در انتهای سال مسئله رو به کمرنگ شدن می گذارد؛ این روند نشان می دهد رسانه کار خود را به خوبی یا به موقع انجام نداده است.»

مظفری ضمن اشاره به راهکار این نقیصه گفت: «ابتدا باید مشکلات رسانه حل و فصل شود تا مخاطب جذب شده و رونق تولید را حمایت کنیم.»

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو، پیش بینی بحران را از کارکردهای رسانه برشمرد و افزود :«رسانه های ما در حوزه پیش بینی چه میزان به این مهم پرداخته اند؟ ارزیابی این بحران [مسئله ای مهم است] که رسانه باید به آن بپردازد.»

مظفری در پاسخ به سوال مجری برنام که پرسد در این میان رسانه به عنوان لیدر نگریسته می شود یا نقشی واسطه ای و اطلاع رسان دارد، تصریح کرد: «رسانه باید فرهنگ سازی کند و رسانه های خصوصی تاثیر گذار ترند. در این میان فضای مجازی کارکردهای بسیاری دارد و از دیگر سو اخبار جعلی –فِیک نیوز- به وفور منتشر می کند.»

وی تحلیل و پیگیری را کارکرد اصلی رسانه برشمرد و افزود: «تصور می کنم یکی از بهترین برنامه های مطالبه گر در رسانه ملی در شبکه ایران کالا و رادیو گفت وگوست. تولید کننده می خواهد صدای خود را به مسئولین برساند و تصور می کنم به عنوان یک حلقه واسط در رسانه ملی به خوبی کار شده است.»

مظفری به رادیو گفت وگو گفت :«رسانه می تواند از دولت نیز مطالبه کند که برای تولید کننده چه کرده اید. تنها نباید شعار داد. تولید کننده نیازها و مشکلات را مطرح می کند و رسانه ملی باید پیگیر باشد و به بحث و تحلیل بپردازد ولی تصور می کنم رسانه بیش از این ها باید دست به جریان سازی بزند.»

وی افزود: «رسانه می تواند بسیاری مطالب را جریان سازی و راهبری کند و به سرمنزل مقصود برساند و البته در بسیاری برنامه ها این قضیه تحلیل می شود.»

مرتبط با این خبر

  • اتاق بازرگانی حاضر به شفاف سازی نیست!

  • رسانه نباید بر واقعیت های اقتصاد سرپوش بگذارد!

  • بهره گیری از رسانه های نوین آموزشی؛ سیاستی جدی در آموزش و پرورش

  • رئیس مجلس و رئیس دولت باید مقابل معلمان زانو بزنند

  • هوش مصنوعی تا 50سال آینده بر انسان ها حکومت خواهدکرد

  • نبود خلاقیت؛ مشکل حاد رسانه های کنونی ماست

  • شکل گیری زبان معیار امروزی مدیون رادیوست

  • هزینه ای که تلگرام ظرف 15روز بردوش نظام گذاشت سه برابر سال88 بود

  • بستن صفحات ایرانی در اینستاگرام؛ استعمار آشکار امریکایی

  • رسانه های جریان انقلاب به ناتوانی در تزریق امید متهمند!