صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

پژوهشگر رسانه سردرگمی کاربران را در پی انتشار اخبار جعلی موجب تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات دانست و افزود: خبر جعلی مردم سالاری و حق دسترسی به اطلاعات صحیح را مختل می کند؛ لذا یک تهدید جدی برای نظام های سیاسی است.

به گزارش رادیو گفت وگو محمدحسین آزادی با این تعریف که خبر گزارشی از واقعیت است، مسئله "فیک نیوز" را نقطه مقابل آن دانست و گفت: «مردم برای آگاهی یابی از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور به سمت اخبار می روند ولی در مقابل، پدیده اخبار جعلی، گزارش دروغ به مردم می دهد.»

وی با بیان اینکه خبر جعلی زائیده دورانی است که رسانه های اجتماعی سرعت و گردش اطلاعات را گسترش داده اند، افزود: «رسانه های اجتماعی قد و قواره اطلاع رسانی را افزایش داده و لذا مخاطب با بمباران اطلاعاتی رو به رو است و لذا فضایی مساعد شده که کالای خبر به دلیل ارزانی و پرمصرفی، بر ضد فضای خبری کار کند.»

آزادی خبر جعلی را عامدانه و مغرضانه دانست که به صورت حرفه ای و سازمانی و بر بستر رسانه های غیر رسمی برای ایجاد جنگ روانی تولید و منتشر می شود.

وی با بیان این مطلب به رادیو گفت وگو گفت: «هر ساله لغت نامه های جهانی نظیر آکسفورد واژه سال را به عنوان واژه ای پر تکرار و پر بازدید معرفی می کنند و خبر جعلی در سال 2016 به عنوان واژه پر تکرار آکسفورد معرفی شده است.»

آزادی در واکنش به سخنان دیگر مهمان برنامه که سبقه خبر جعلی را به یک سده اخیر نسبت داد، اظهار داشت: «اگر خبر جعلی یک صد سال پیش نیز رواج داشت، تا کنون می بایست راهکاری برای آن تعریف می شد و جوامع را با خود درگیر نمی کرد. در حالیکه خبر جعلی اعتماد را تحت تاثیر قرار می دهد و تصوری غلط نسبت به افراد شکل خواهد داد.»

این پژوهشگر رسانه سردرگمی کاربران در پی انتشار اخبار جعلی را موجب تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات دانست و افزود: «خبر جعلی فرایند دموکراسی و مردم سالاری و حق دسترسی به اطلاعات صحیح را مختل می کند؛ لذ به یک تهدید جدی برای مردم و نظام های سیاسی تبدیل شده است.»

آزادی خاطرنشان ساخت: «خبر وقتی جعل می شود، مردم سالاری را دچار انحراف و اختلاف خواهد کرد. در انتخابات 2016 و در رقابت بین ترامپ و خانم کلینتون، 62 درصد مردم امریکا خبرها را از رسانه های اجتماعی دریافت کردند و از این میان 75درصد از افراد بزرگسال فریب خبرهای جعلی را خوردند.»

***تئوری سنتیِ روزنامه نگاران فریبکار

در ادامه حسین کرمانی، پژوهشگر رسانه های اجتماعی در خصوص چرایی عدم تشخیص اخبار جعلی از خبرهای صحیح به رادیو گفت وگو گفت: «خبرهای جعلی جدید و باب میل هستند و لذا رضایتمندی بیشتری را در مخاطب ایجاد می کنند؛ در حالیکه اخبار واقعی ابعاد دیگری دارد.»

وی افزود: «ریشه اخبار جعلی جدید و تازه نیست ولی امروزه تحت عنوان فریبکاری رسانه ای دسته بندی می شود که از زمان رسانه های جمعی و قرن 18 وجود داشت.»

کرمانی با اعلام اینکه برخی از محققان این اخبار را به افسانه های رسانه ای تشبیه کرده اند، گفت: «این اخبار هدفی جز جلب توجه نداشتند و اتفاقا توسط رسانه های بزرگ نیز ایجاد می شدند.»

به گفته کرمانی این رسانه ها قصد فریب نداشتند ولی عمل فریب کارانه را مرتکب می شوند و افزود: «فرستنده از دروغ و جعلی بودن این اخبار آگاه است ولی متاسفانه گیرنده خبر هیچ اطلاعی از این قضیه ندارد.»

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی تصریح کرد: «در بسیاری موارد تصور می شود اخبار جعلی با رسانه های اجتماعی پیوند خورده است؛ در حالیکه در رسانه های سنتی با وجود داعیه داری در عرصه صحت و سلامت اخبار، محتوای فریب کارانه از سوی خبرنگاران منتشر می شود.»

کرمانی خاطرنشان ساخت: «اخبار جعلی الزاما سازمانی و از طریق یک نهاد حرفه ای منتشر نمی شود؛ گاه کاربران عادی دانسته یا ندانسته آن را منتشر می کنند.»
وی با بیان اینکه ربات ها تاثیری یکسان بر انتشار حقیقت و اخبار جعلی دارند، در عین حال گفت: «افراد و کاربران حقیقی در انتشار سریع تر اخبار جعلی اثر گذاری بیشتری دارند.»

مرتبط با این خبر

  • دولت هنوز لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه نکرده است

  • همگرایی ملی و توانمندی احزاب از مزایای استانی شدن انتخابات

  • کاهش 50 درصدی مشارکت مردم با استانی شدن انتخابات مجلس

  • استانی شدن انتخابات؛ گامی برای جلوگیری از تبلیغات ناپسند نمایندگان

  • استانی شدن انتخابات، تعداد کاندیدها را کاهش می‌دهد

  • رای دادن به لیست بهتر از طرح استانی شدن انتخابات است +صوت

  • استانی شدن انتخابات مجلس باعث افزایش مشارکت مردم و پاسخگو کردن احزاب در کشور می شود

  • عزم اکثریت مجلس دهم، استانی شدن انتخابات است

  • احیای احزاب همزمان با اجرای طرح استانی شدن انتخابات

  • تسریع در قانونگذاری با استانی شدن انتخابات مجلس