انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

نظام سلطه به بهانه تفسیر "حقوق بشر" دست به سیاسی کاری زده است

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح، دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی کشورها با ادعای تفسیر حقوق بشر، در راستای سیاسی شدن آن گام برمی دارند.

1399/04/12
|
13:30

حسین میرمحمد صادقی با حضور در برنامه "انعکاس" رادیو گفت وگو مبنای حقوق بشر را بر اساس کرامت انسانی دانست و افزود: این حقوق فارغ از تفاوت افراد، به انسان ها تعلق می گیرد.
مبنای حقوق بشر به ادیان الهی باز می گردد و دین بر کرامت انسان تاکید دارد و انسان بدلیل برخورداری از کرامت ذاتی، از حقوقی هم برخوردار است و در اینجا آموزه های واقعی ادیان به این مهم اشاره دارد.
از طرفی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصادیق این حقوق بر اساس کرامت و حیثیت ذاتی انسان درج شده و قرآن کریم از جمله در سوره "حجرات" قبیله و گروه های مختلف انسانی را موجب شناخت یکدیگر دانسته؛ نه اینکه مبنای برتری قومی بر گروه دیگر باشد.

*تفاوت ماهوی حقوق بشر اسلامی و غربی

به گفته صادقی حقوق بشر انسان را برخوردار از یک حقوق مبنایی می داند و ابلاغیه حقوق بشر علی رغم نبود ضمانت اجرایی، از اهمیت برخوردار است چراکه جامعه بین المللی رای بالایی بدان داده اند.
وی افزود: حقوق بشر اسلامی، انسان را ذیل عبودیت خداوند تعریف کرده و این حقوق ناشی از حق الله است و طبیعتا این حقوق در مصادیق و گستره ی ابعادی با حقوق بشر غربی تفاوت دارد.
کرامت انسانی پدیده ای از سوی باری تعالی است و لذا حقوق بشر امری مقدس بوده که کسی قادر به استفاده ابزاری از آن در عرصه سیاست نیست ولی بشر امروز خلاف این رویه حرکت کرده است.
این استاد حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی تحولات حقوق بشر کنونی را فرایندی جهانی دانست که تا حدی دارای ضمانت اجرایی می باشد و در عین حال رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته است.
از این پس برخی کشورها ادعای تفسیر حقوق بشر را در سر پروراندند و در راستای سیاسی شدن حقوق بشر قدم برداشتند.

*بردگی فکری؛ دستاورد حقوق بشر غربی

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح، دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: دیدگاه غرب و اسلام نسبت به اینکه بشر کیست، دارای تفاوت های اساسی بوده و تبعا تعریف حقوق بشر نیز از این مسئله متفاوت است.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن که می فرماید هوا و هوس برای برخی افراد خدایی می کند و حضرت علی(ع) هم از آن بعنوان بدترین نوع بردگی [فکری] یاد می کنند، خاطرنشان کرد: تبعا حقوق بشر بر اساس این آیه و روایت، تفاوت بسیار دارد با حقوق بشری که تنها نیازهای اولیه نظیر خوراک را در نظر می گیرد.

*جنگ تحمیلی؛ سراسر نقض حقوق بشر بود

در ادامه پیمان حاج محمود عطار، وکیل دادگستری با اشاره به همزمانی تصویب اعلامیه حقوق بشر با پایان جنگ جهانی دوم، تاکید کرد این مصوبه استقبال همه گیر کشورها را همراه داشت که صرف نظر از دین و مذهب و نژاد اتفاق افتاد.
وی افزود: با انحصار بازرگانی از سوی برخی کشورهای اروپایی، این میثاق نقض شد و در سال های اخیر شاهد نقض میثاق های فرعی این اعلامیه توسط امریکا، عربستان و... بودیم.
عطار نمونه هایی از انحراف کشورها از اعلامیه حقوق بشر و میثاق های آن یادآور شد و نمونه اخیر را اعتراضات بر پایه مخالفت با نژاد پرستی در امریکا دانست.
این وکیل دادگستری با بیان این مطلب افزود: برخی کشورها در دوران جنگ تحمیلی اقدام به نقض حقوق بنیادین بشر کرده و بمب های شیمیایی و میکروبی را به دولت صدام فروختند که علاوه بر به شهادت رساندن مردم کشورمان، به مردم عراق رحم نکرده و در این راستا قضیه حلبچه، نقض فاحش حقوق بشر توسط کشورهاست.

دسترسی سریع
انعکاس