انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

مسئولان کشور رسانه را "موی دماغ" می‌دانند!

مدیر مسئول شرق رسانه را آئینه جامعه خواند که هر آنچه در اجتماع شکل می‌گیرد را نمایان می سازد و افزود: متاسفانه مسئولین رسانه را مقوله‌ای منفی می‌دانند و به شکل عوامانه رسانه را موی دماغ تلقی می‌کنند.

1399/05/02
|
13:51
|

مهدی رحمانیان در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "انعکاس" رادیو گفت‌وگو؛ جریان سازی رسانه ای را مقوله ای خوب و هم بد دانست و گفت: اینترنت 5جی با وجود مخالفانی که در دنیا دارد، همراه با جهان به کشورمان هم وارد شد؛ لذا نمی توان اثر گذاری رسانه ها را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه جریانات رسانه ای عموما نکات منفی را به ذهن متبادر می سازد، گفت: جریان سازی به کسانی بستگی دارد که جریان رسانه ای را می سازند.

رحمانیان ادامه داد: جریان سازی رسانه ای در ذات امری منفی نیست و معتقد نیستم جریانات رسانه ای در رسانه های بیگانه چندان با هم مرتبط هستند.

عضو هیئت امنای سازمان جهانی تبلیغات افزود: اگر شکافی میان جریانات مردم و حکومت وجود نداشته باشد، جریان سازی تاثیر بالایی نخواهد داشت اما اگر این شکاف ها بسیار باشد، چندان به جریان سازی قوی رسانه ای نیاز نداریم.

رحمانیان با بیان اینکه در این میان با یک تلنگر اتفاقات عجیب و غریب در یک جامعه رخ می دهد، افزود: جریان گاه از یک فرد شروع می شود و شکل می گیرد.

مدیر مسئول روزنامه شرق اضافه کرد: رسانه با رشد بشر، توسعه یافته است ولی جریان سازی رسانه ها در ذات امری خنثی است و به مسیری بستگی دارد که جریان را هدایت می کند.

رحمانیان در رابطه با ارتباط رسانه های داخلی و خارجی گفت: بنده معتقد نیستم این رسانه ها چندان باهم پیوند دارند و فضا را منفی نمی بینم.

علیرضا داوودی در برنامه "انعکاس" رادیو گفتگو با اشاره به اینکه همه جریانات رسانه ای هیچگاه برای رسیدن به هدف برنامه ریزی نمی شوند، اظهار کرد: زمانی می توان گفت یک رسانه جریان ساز است که گسلی را فعال کرده باشد. همچنین دال و مدلول های این رسانه باید قابل رصد و شمارش و از طرفی این رسانه باید دارای قابل تعمیم و تکثیر بوده و مسیر حرکت این جریان نیز مشخص باشد!

وی با اشاره به جریان رسانه ای که با عنوان فلت یا تخت معرفی می شود، گفت: اگر سال های 77، 88، 96 و 98 را جریاناتی در حوزه اجتماعی تلقی کنیم، اتفاقی که پنجشنبه دو گذشته باید رخ می داد ولی صورت نگرفت، نشان می دهد در جریان فلت یکسری اختلالات ایجاد شده است.

داوودی با بیان اینکه رسانه برای جریان ساز بودن، بایستی گسل فعال شده را به اقدامی عینی و عملی بدل سازد، افزود: در حوزه ارتباطات رسانه ای با مقوله ای با نام "پاسکاری جریان" روبرو هستیم. مثلا محال است بی بی سی فارسی یک جریان را از ابتدا تا انتها مدیریت کند. چنانچه ظرف 20 سال گذشته هیچ یک از رسانه های بیگانه یا فارسی زبان صفر تا صد جریان ها را پیش نبرده اند.

وی پاسکاری رسانه ای را بدلیل ناتوانی رسانه ها در تحمل و تاب آوری هدایت جریان از صفر تا صد دانست و گفت: بی بی سی فارسی یک جریان را ساخته و پرداخته کرده و آن را به ایران اینترنشنال هدایت می کند و از آن سو به وزارت خارجه امریکا و کانال 12 اسرائیل منتقل می شود و حتی از آن سو جریان به روزنامه های معلوم الحال داخلی رجعت می کند.

داوودی خاطرنشان کرد: ما بایستی ماتریکس حرکتی جریانات به نسبت موضوع، گسل ها و پذیرش مخاطب را در اختیار داشته باشیم تا در نهایت بتوان مختصات آن را استخراج کرد بنابراین اگر کسی ادعا کند یک جریان رسانه ای را قبل از بروز و ظهور می شناسد، باید نسبت به آن شک کرد چراکه قبل از روی دادن، فقط می توان جریان را خواند نه اینکه آن را شناخت!

وی ادامه داد: مسئله ای که قرار است در رسانه تبدیل به همه گیری و دغدغه شود، یا باید جذاب باشد یا مهم! در این میان رسانه ها بالاتر از فهم و درک مردم نیستند. بعنوان مثال محاکمه شهردار اسبق تهران برای مردم جذاب بود ولی امروز محاکمه آقای ایکس در فلان قوه برای مردم اهمیت دارد.

داوودی با اشاره به میزان ضریب بلوغ رسانه ای مردم ظرف دو دهه گذشته اظهار کرد: رسانه ملی ایجاد جریانات دقیق –به منزله کارآمدی و موثر بودن- و جریانات موازی را بر عهده دارد. در این رابطه پرسشی مطرح می کنم: برای جامعه ما مسیح علینژاد الویت دارد یا ماسک زدن؟ در فضای مجازی اینستاگرام صدای علینژاد از #ماسک_میزنم خیلی بزرگ تر است اما در صف نانوایی یا داروخانه، این آدم هیچ جایگاهی ندارد.

وی گفت: مخاطب گاه نیاز خود را بیان می کند و گاه فقط قصد تفریح دارد. جایی که به سمت رسانه کشیده می شود، قصد تفریح دارد و وقتی قصد بروز رفتاری سازمانی دارد، به سمت جامعه گرایش پیدا می کند.

داوودی خاطرنشان کرد: زمانی مسیح علینژاد با کمپبن های مختلف به سرحد رسانه ها بدل شد اما آیا توانست خود را به آب و نان مردم پیوند بزند؟ پس می بینیم وقتی از جریان سازی رسانه ای صحبت می کنیم، باید به ضریب اهمیت آن جریان برای مردم نظر کنیم و در اینجا ضریب جذابیت هیچ جایی ندارد.


دسترسی سریع
انعکاس