انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

پاسخگو کردن همه مسئولین از وظایف رسانه ملی است

مدیر اسبق شبکه 5سیما بابیان اینکه پاسخگو کردن همه مسئولین از وظایف رسانه ملی است، اظهارکرد: در پاسخگویی مسئولین یکسری مصالح وجود دارد و دایره این مصالح باید محدود شود و کار رسانه این است که این را محدود به مصالح ملی کند.

1399/05/11
|
08:45
|

مجید رجبی معمار در برنامه "انعکاس" با بیان اینکه در سه دهه گذشته با انفجار شدید اطلاعاتی در جهان مواجه شدیم، گفت: با آمدن فضای مجازی و اینترنت، جهان اطلاعات بی نهایت گسترده تر شد. در مخیله حتی اساتید رسانه ای نیز نمی گنجید که بشر به این سرعت در حوزه ارتباطات و فناوری پیشرفت کند و پیام انسان ها به راحتی در عرض چند ثانیه به نقاط مختلف دنیا مخابره شود.

وی با اظهار به اینکه صدا و سیما در برگیرنده همه ظرفیت های رسانه های جمعی بوده، تصریح کرد: شما در تلویزیون سینما، تله تئاتر را دارید و کل مجموعه هنرهای تجسمی در خدمت شماست.

رجبی معمار توجه به ارزیابی برنامه ها از سوی مردم و مدیران رسانه ملی را مسئله ای بسیار مهم و چالش بسیار جدی دانست و گفت: خوشبختانه سازمان صدا و سیما مرکز پژوهش ها را دارد که بسیار معتبر است و در سطح تهران و مراکز استان نظرسنجی هایی می کنند و دائم این گزارش ها را به معاونین سازمان ارائه می کنند. یک مرکز دیگری در سازمان صدا و سیما وجود دارد و بنده در سال 1383 یک سال و اندی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان بودم. این سازمان هم از داخل تمام برنامه ها را تحلیل و ارزیابی می کند. این گزارش مرتب در اختیار مسئولین رسانه است.


*سرعت انتشار اخبار در دستور کار رسانه ملی قرار گیرد


وی با تاکید بر اینکه مخاطب بیشترین اعتماد خودش را از رسانه ملی به عنوان شبکه رسمی کشور می گیرد، در عین حال در رابطه با سرعت انتشار اخبار متذکر شد: ولی گاهی وقت ها ما در اخبار و اطلاع رسانی هایمان عقب هستیم.

الان نه فقط رسانه های معاند یا کسانی که در بیرون نشسته اند بلکه انبوه کسانی که در خود جامعه هستند خیلی سریع در محل حادثه حضور دارند. آن ها اولین عکس ها را می گیرند. اولین خبر را می توانند رله کنند. بنابراین اولین کاری که رسانه باید بکند این است ک بلافاصله هر خبری که منعکس می شود را حداقل سوار شود و منتشر کند و بعد به مخاطبان خود خبر از انتشار گزارش های تکمیلی بدهد.

مدیر فعلی خانه هنرمندان عدم توجه تهیه کنندگان به مخاطبان را از چالش های برنامه های تولید مطرح کرد و گفت: یکی از بدترین گمان های متاسفانه رایج در ذهن بعضی از تهیه کنندگان این است که چه کسی این برنامه را می شنود و یا می بیند. در حالیکه اگر حتی یک نفر بشنود یا ببیند و به آمار، ارقام و به صحت مطلب شما ایراد بگیرد، این حق اوست.

وی با بیان اینکه پاسخگو کردن همه مسئولین از وظایف رسانه ملی است، اظهار کرد: اینکه در پاسخگویی مسئولین یکسری مصالحی وجود دارد اولا دایره این مصالح باید محدود شود و کار رسانه این است که این را محدود به مصالح ملی کند. آن هم نه با نگفتن بلکه با تنظیم به جای خبر.

*در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه در سه دهه گذشته با انفجار شدید اطلاعاتی در جهان مواجه شدیم، گفت: با آمدن فضای مجازی و اینترنت، جهان اطلاعات بی نهایت گسترده تر شد. در مخیله حتی اساتید رسانه ای نیز نمی گنجید که بشر به این سرعت در حوزه ارتباطات و فناوری پیشرفت کند و پیام انسان ها به راحتی در عرض چند ثانیه به نقاط مختلف دنیا مخابره شود.

وی فضای مجازی را کمک کننده به توسعه رادیو و تلویزیون دانست و عنوان کرد: علاوه بر رادیو و تلویزیون های دولتی که در همه دنیا وجود دارند، تعداد بسیار زیادی تولید کننده محتوا وجود دارند که آن‌ ها را در فضای اینترنت قرار می دهند. این قابلیت امکان جهانی شدن را به راحتی در اختیار همه قرار می دهد.

مدیر کل سابق شبکه های جام جم، بازار و پنج رسانه را در گذشته محدود به تلویزیون و رادیو دانست و اظهارداشت: امروز هرکسی که توان برنامه سازی داشته باشد، به عنوان یک فرد مولد می تواند برنامه و محتوا به زبان های مختلف تولید کند و این امکان را فراهم کند که صدا و پیام خود را به همه دنیا مخابره کند.

وی ادامه داد: آن چیزی که در رسانه خیلی از آن بهره گرفته می شود گرافیک است. گرافیک به شدت تأثیر دارد. نوع فونت، نوع طراحی صفحه، آرم یا نشان یا لوگوی هر برنامه و استفاده از موسیقی، چیزهایی است که به تلویزیون و رادیو ظرفیتی می دهد که از همه امکانات و همه هنرها و از همه رسانه های جمعی دیگر استفاده کند.

رجبی معمار در پایان خاطرنشان کرد: یکی از طلایی ترین دوره ها رادیو وتلویزیون جمهوری اسلامی از سال 83 تا سال 87 است.

دسترسی سریع
انعکاس