انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

در حوزه استفاده از فناوری در رسانه ملی از دیگر کشورها عقب مانده ایم

رضایی اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی ابزار است که رسانه باید از آن خوب استفاده کند. اما متاسفانه کاری که شروع کردیم به خوبی ادامه ندادیم و از آن استفاده نکردیم گرچه شروعش همزمان با بقیه دنیا بود ولی خیلی کند جلو رفتیم.

1399/05/11
|
09:46
|

رئیس سابق مرکز تلویزیون های تعاملی، رادیو و تلویزیون دو رسانه رسمی کشور را یک مرجع اطلاع رسانی دانست و گفت: در گذشته ای نه چندان دور، صدا و سیما تنها مرجع برنامه های تفریحی جهت پر کردن اوقات فراغت مردم در کنار سینما محسوب می شد. اما یک جهش ناگهانی در ارتباطات بعد از توسعه ضریب نفوذ اینترنت به وجود آمد.

وی افزود: امروز رسانه هایی که در قالب «یو جی سی» قرار دارند، با یک ابزار بسیار ساده از جمله یک گوشی تلفن همراه می توانند تولید محتوا کنند و این رسانه ها مشغول ایفای نقش هستند. البته میزان اعتبار رسانه ملی رادیو و تلویزیون به عنوان مرجع رسمی و قابل اتکا و اعتماد، بیش از سایر رسانه ها قابل اتکا هستند.

رئیس سابق مرکز تلویزیون های تعاملی با بیان اینکه در گذشته ای نه چندان دور، بیان یک خبر به نقل از تلویزیون و رادیو به معنای اعتبار و راست بودن آن خبر مطرح بود، گفت: خبر ساعت 14 رادیو، برای دهه ها مهم‌ترین منبع خبری برای مردم محسوب می شود. حتی کسانی که خیلی رابطه خوبی با تلویزیون ندارند هم نقل یک خبر از تلویزیون را معتبر می دانند.


* کیفیت برنامه ها در رسانه ملی باید در سطح حداکثری باشد

وی با تاکید بر اینکه باید کیفیت برنامه ها در رسانه ملی در حداکثر ممکن باشد، تصریح کرد: مسئله این است که اگر در موضوعی که کار می کنید، کیفی کار کنید، نیاز ایجاد می کنید. وقتی مخاطب بداند از این برنامه چیزی را به دست می آورد مشتری دنبالش می آید.

رضایی با اشاره به بهره برداری از فناوری و امکانات جدید در رسانه ملی اظهار کرد: یک زمانی ما به دلیل اینکه نمی توانستیم سیگنالمان را به مناطقی بفرستیم و آنجا پوشش نداشتیم از ماهواره به عنوان سیگنال رسان استفاده کردیم. بعد مشکل فرستنده داشتیم. تعداد فرستنده هایی که بتوانند این را پخش مجدد کنند نداشتیم. بعدها دیجیتال به وجود آمد و ظرفیت خط ارتباطی بیشتر و وضعمان از نظر تعداد بهتر شد.

وی افزود: اینها همه ابزار هستند. اینترنت و فضای مجازی هم یک ابزار است که رسانه باید از آن خوب استفاده کند. باید رسانه ملی خودش را تجهیز کند تا به نحو احسن و تعاملی این کار را انجام دهیم. اما متاسفانه کاری که شروع کردیم به خوبی ادامه ندادیم و از آن استفاده نکردیم گرچه شروعش همزمان با بقیه دنیا بود ولی خیلی کند جلو رفتیم.

رئیس سابق مرکز تلویزیون های تعاملی به تحلیل عملکرد مدیران ارشد رسانه ملی پرداخت و گفت: در دوران های مختلفی که مدیران ارشد صدا و سیما منصوب می شدند ماموریت های مختلفی به آن ها ابلاغ می شد که یا نیاز و یا برنامه بوده است. مثلا دوره مرحوم هاشمی دوره اداره سازمان صدا و سیما بود. ما آن موقع شرایط جنگی داشتیم و امکان توسعه نداشتیم باید جنگ را مدیریت می کردیم و رسانه ملی بلندگوی جنگ بود و آقای هاشمی باید آن اوضاع و احوال را اداره می کرد. امکانات برایش وجود نداشت که بخواهد کار کمی یا کیفی توسعه ای بکند.

وی اظهار کرد: دوران آقای لاریجانی با یک گشایش شروع شد و به صدا و سیما کمک شد و ایشان در توسعه کمی سرمایه گذاری کرد و در دوره دوم شان از شیب توسعه کمی کم شد و به کیفیت پرداختند که البته هم دوره ایشان و هم دوره آقای ضرغامی به دلیل اینکه بعضی شبکه ها ایجاد شده بود، تکمیل پوشش آن ها و یا راه اندازی مابقی شبکه های استانی یک مقدار توسعه کمی هم بود و بیشتر در دوره آقای ضرغامی به این دلیل کیفیت کار بیشتر بالا رفت. هر چند در دوره آقای ضرغامی علیرغم اینکه قرار بود توسعه کمی نداشته باشیم ولی شبکه های جدید موضوعی زیاد داشتیم که اتفاق افتاده است. البته این به مفهوم تخصصی بودن و کیفی بود.

رضایی به دوران ریاست سرافراز اشاره کرد و گفت: در دوره آقای سرافراز یکسری اقدامات خیلی خوب در شکل های بدی اتفاق افتاد و متاسفانه ایشان با سرعت زیادی می خواست اقدامات خوبی انجام دهد و این سرعت زیاد دچار آسیب شد و ایشان در اداره و اجرای آن کارهای خوب دچار مشکل شد. در دوران جدید یعنی دوران آقای عسگری یک مقدار با نگاه اصلاح، اشکالاتی به وجود آمد و باز هم به نوعی برگشت به عقب داشتیم. یعنی در زمینه یکسری از کارهای خوبی که آقای سرافراز شروع کرده بود، معکوس عمل شد و یک مقداری آن کارهای خوب هم که با خطاهایی محقق شده بود بعضی هایش را خنثی کردیم و به حالت قبل برگرداندیم.

دسترسی سریع
انعکاس