صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

موسویان معتقد است که پویانمایی یک صنعت فرهنگی خلاق است که می تواند جایگزین درآمد نفت یا صادرات بدون نفت باشد اما سرمایه گذاران به این حوزه توجه نکرده و هزینه ای که برای تولیدات صرف می شود بسیار پایین است.

سید مرتضی موسویان (رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما) درباره پویانمایی در برنامه «روزنه» رادیو گفت و گو گفت: پویانمایی یک صنعت فرهنگی خلاق محسوب می شود و با توجه به این نام گذاری مورد حمایت معاونت علمی و فرهنگی، وزارت ارشاد و ICT کشور قرار دارد، اما با این همه هنوز ما فاصله زیادی با سطح دنیا داریم.

او ادامه داد: وقتی به پویانمایی در سطح دنیا نگاه می کنیم، می بینیم که حداقل بیست درصد از تولید را در مقایسه با سینما در اختیار دارد و سالی بیش از دویست و چهل و خورده ای میلیارد دلار درآمد، برای این صنعت به بار می آورد. این صنعت با رشدی بیش از 13 درصد در سال، هر روز سهم خودش را افزایش می دهد.

موسویان عنوان کرد: از نظر سرمایه گذاری نیز وقتی مثلا به انیمیشن Finding Dori (جستجوی دوری) نگاه می کنیم، می بینیم با 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری، هزار و بیست و هفت میلیون دلار برگشت داشته است. این نشان دهنده این است که پویانمایی، صنعت پر سودی است.

وی افزود: در ایران نیز نمونه هایی که اکران شده مثل «شاهزاده روم» و پیش از آن «تهران 1500» نشان داد که با سرمایه گذاری کم تر نیز می توانیم برداشت بیشتری داشته باشیم. این قضیه باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گرفت؛ متاسفانه و هنوز با توجه به اینکه به صورت متوسط در سال حدود بیست میلیارد تومان برای این صنعت در کشور هزینه می شود این مبلغ خیلی کم است و قابل مقایسه با آنچه که باید باشد نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما بیان کرد: تاثیرگذاری این صنعت و باز بودن دست تولید کننده برای ایجاد صحنه های خارق العاده و استفاده از جلوه های ویژه با هزینه های بسیار کم این امکان را فراهم کرده که ما بتوانیم خیلی از مواردی را که در فیلم قادر نیستیم به آن توجه کنیم در انیمیشن بتوانیم به آن بپردازیم.

وی درباره سرمایه گذاری در سطح جهان اظهار داشت: 90 درصد سرمایه گذاری مربوط به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی است. البته کارهایی که پیش از تولید انجام می دهند در کشورهای دیگر صورت می گیرد مثل ژاپن، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین و اخیرا مالزی و سنگاپور نیز به این کشورها پیوستند و اکنون برنامه ها به کشورهای دیگری چون تایلند، هند، ویتنام و اندونزی نیز گسترش پیدا کرده و این به خاطر دستمزد پایین تر در این کشورها است. هزینه هر دقیقه تولید در آسیا از حدود 7 هزار دلار است.

موسویان تاکید کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که استفاده از ابزارهای مختلفی که امروزه در کشور ما عملا رایگان است، موقعیت را برای تولید فراهم کرده است ولی ما در مدارس کمتر به این موضوع می پردازیم. از سنین پایین برای تولید استفاده نمی کنیم و علاقه مندی برای تولید ایجاد نمی کنیم. همچنین ابزارهای مختلفی که در کشور در دسترس است را به کار نمی گیریم.

او در پایان گفت: گردش مالی انیمیشن جهان 9 برابر صنعت نفت ماست. بنابراین توجه به بحث جایگزین درآمد نفت یا صادرات بدون نفت در زمینه هایی مثل انیمیشن می تواند پاسخگو باشد و این، فقط به یک تغییر نگاه نیاز دارد.

مرتبط با این خبر

  • بزرگترین مشکل ربات های ایران قدرت و انرژی است

  • ایران در حوزه فناوری نانو در دنیا پیشتاز است

  • تجهیزات پزشکی ما مطابق با تکنولوژی روز دنیاست

  • در حال گذار از اقتصاد نفتی به دانش بنیان هستیم

  • قوانین جاری در حوزه بازیافت جوابگو نیست

  • امکان بهره گیری از هوش مصنوعی در حوزه سلامت وجود دارد

  • یک سوم از تجهیزات پزشکی از تولید داخل تأمین می شود

  • چرخه تبدیل علم به ثروت ما مشکل دارد

  • قطعات تیونینگ خودرو وارداتی و پرهزینه هستند

  • ایجاد مرکز منسجم نجوم آماتوری موجب کارآفرینی می شود