روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

موسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران: هر محتوایی را به راحتی با دیگران به اشتراک نگذاریم

محمد صادق افراسیابی، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، قدرت تجزیه و تحلیل محتوا، اخلاق کاربری و توانایی تولید محتوای سالم را از عناصر مهم سواد رسانه ای عنوان کرد.

1399/01/25
|
08:30
|

موسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در مجله علمی و خبری «روزنه» رادیو گفت‌وگو به پنج عنصر اساسی سواد رسانه‌ای اشاره کرد و در این مورد توضیح داد: عنصر اول رژیم مصرف است، یعنی به میزان مصرف کنیم و هر گروه سنی متناسب با سن خود و هر طبقه و صنفی متناسب با نیازهای خودش از محتوا و اطلاعات فضای مجازی و رسانه‌ای مصرف کند.

وی افزود: عنصر دوم تفکر انتقادی است، یعنی هر مطلبی را در فضای مجازی خواندیم یا شنیدیم لازم است که نگاه نقادانه به آن داشته باشیم و هر محتوایی را به راحتی باور نکنیم و با دیگران به اشتراک نگذاریم. عنصر سوم قدرت تجزیه و تحلیل محتواست؛ مخاطب باید به جایی برسد که وقتی محتوایی را در فضای مجازی می‌بیند بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند.

افراسیابی ادامه داد: عنصر چهارم اخلاق کاربری است. وقتی مخاطب در فضای مجازی حضور دارد آداب و اخلاق را رعایت کند. توهین نکند و خشونت‌های کلامی نداشته باشد. این موارد خلاف اصل مودت و محبتی است که باید در جامعه وجود داشته باشد و عنصر پنجم این است که مخاطب به جایی برسد که خودش در فضای مجازی محتوای سالم، مفید، جذاب و موثر تولید کند.

او تشریح کرد: در ایام کرونا می‌بینیم که بعضی از شهروندان خوب در سرتاسر کشور از سبک زندگی خودشان در خانه در ایام قرنطینه ویدئوهای خیلی خوبی تولید کردند. این خود یک سواد رسانه‌ای است که فرد بتواند از ابزار موبایل خود محتوای سالم، مفید و جذاب تولید کند که به دردِ سایر مردم بخورد.

موسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در رادیو گفت‌وگو و در خصوص چگونگی تشخیص صدق یا کذب بودن محتوای فضای مجازی توضیح داد: باید ببینیم که آیا منبع معتبر یا رسمی آن را منتشر کرده یا خیر؛ مثلا وقتی کلیپی را می‌بینیم واژگان کلیدی آن را در همان ویدئو شناسایی کنیم سپس در محیط گوگل سرچ کنیم ببینیم آیا یک رسانه رسمی آن را تأیید و منتشر کرده است، چون اگر خبری صحت داشته باشد حداقل یک یا دو خبرگزاری رسمی آن را منتشر می‌کنند.

دسترسی سریع
روزنه