روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

به مناسبت روز رادیو؛ قدرت و قوت رادیو افزایش یافته است/ رادیو رسانه مسلط خودروها

محمد اخگری، استاد دانشگاه صداوسیما گروه رادیو، گفت: برخی فکر می‌کردند که رسانه‌های آنالوگ رنگ خواهند باخت اما نه تنها از قدرت رادیو کاسته نشد بلکه بر قدرت و قوت آن افزوده شد.

1399/02/04
|
15:03
|

مشاور رییس سازمان صداوسیما در رادیو گفت‌وگو و برنامه «روزنه» در خصوص رادیو بیان کرد: رادیو همچنان طراوت و زیبایی خودش را در تمام این سال‌ها حفظ کرده و دلیلش این است که مهمترین حسی که رادیو از طریق آن باعث ادراک بشر می‌شود حس شنوایی است و به تعبیر مولانا آدمی فربه شود از راه گوش، یعنی شنیدن و تخیل باعث فربگی عقل می‌شود و قوه شنوایی باعث می‌شود که ذهن انسان بتواند به تعقل روی بیاورد که در واقع تعقل و تخیل بیشتر را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رادیو با استفاده از تخیل این امکان را به بشر می‌دهد که خودش بتواند راجع به پدیده‌ها تصور کند و این تصوراتش دست او را باز و ذهنش را خلاق می‌کند. این خلاقیت زیبایی‌های فراوانی را با خود فراهم آورده است.

اخگری ضمن بیان اینکه در حال ترجمه کتابی با عنوان «رادیو به مثابه هنر شنیداری» است، گفت: نویسنده این کتاب معتقد است صدای انسان دارای عقل است و نشانه‌های صوتی او بر مبنای تفکر و ذهن او شکل می‌گیرد لذا اگر در قالبی موثر و ریاضی‌وار تنظیم، تدوین و منتشر شود هنر بسیار شکوهمندی را فراهم خواهد آورد که ما در بعضی از برنامه‌های رادیویی چنین هنری را دیدیم.

او ادامه داد: در طول تاریخ رادیو در ایران نیز شاهد برنامه‌هایی بودیم که ماندگار شدند و بعضی از آنها توانستند یک جریان فرهنگی را در کشور ایجاد کنند یا در مواقع تاریخی بعضی از برنامه‌های رادیویی باعث شدند که شور، هیجان، احساس، همدلی و همبستگی در کشور ایجاد شود.

این استاد دانشگاه صداوسیما در رادیو گفت‌وگو و در خصوص پادکست‌ها تصریح کرد: با پیدایش رسانه‌های نو و فضای دیجیتال، برخی فکر می‌کردند که رسانه‌های آنالوگ رنگ خواهند باخت و موقعیت پیشین خود را از دست خواهند داد. در اوایل سال 2000 استیو جابز در مطلبی گفته بود که پادکست آینده رادیو است. در ابتدا پادکست را به عنوان انتقال صوت از طریق RSS یا آدرس‌های XML تعریف می‌کردند.

او افزود: اکنون علاوه بر صوت، متن و تصویر نیز می‌تواند به عنوان پیوستی بر صوت در فضای وب و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند قرار گیرد و پادکست‌ها نیز از این ویژگی استفاده می‌کنند.

مشاور رییس سازمان صداوسیما بیان کرد: هر شنونده می‌تواند خودش تولیدکننده باشد و هر کسی خودش می‌تواند کنداکتور برنامه‌های رادیویی خود را تولید کند، به همین جهت امروز در دنیا اصطلاحی داریم به نام بازگشت به عصر صدا؛ قبل از اینکه انسان‌ها خط داشته باشند ابزار ارتباطی آنها صدا بوده است. امروز فضای رسانه‌ای نو همین فرصت را برای انسان فراهم کرده است.

اخگری در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: رادیو با اینترنت پیوند خورد و به رادیوی اینترنتی و پادکست تبدیل شد. رادیو با درگاهی مثل اَبرِ صدا که که یک شبکه اجتماعی صدامحور است و اسپاتیفای که یک شبکه اجتماعی موسیقی است پیوند برقرار و رشد کرد. رادیو با روزنامه‌نگاری آنلاین یا برخط پیوند خورد و از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن به خانه‌ها و جیب ما آمد. با توجه به جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژی که در حوزه داده است با اسمارت اسپیکر و رادیو هوشمند از داده استفاده کرد.

او همچنین اظهار داشت: رادیو رسانه مسلط در خودروهاست. خودروهای امروزی در دنیا از سال 2014 به بعد خودروهایی هستند که درآنها رادیوهای هیبریدی قرار داده شده، یعنی رادیویی که هم فرکانس آنالوگ و هم دیجیتال را می‌گیرد و رادیوی اینترنتی نیز است.

دسترسی سریع
روزنه