روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

یك متخصص تغذیه: برنامه غذایی باید تنوع داشته باشد

غزاله اسلامیان در رادیو گفت‌وگو گفت: هر فرد برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در هر روز باید حداقل 3 واحد سبزی و 2 واحد میوه دریافت کند.

1400/10/15
|
08:45
|

برنامه «روزنه» با موضوع تغذیه مناسب در زمستان، در ارتباط تلفنی با دکتر غزاله اسلامیان (فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

غزاله اسلامیان در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که در فصل زمستان باید کالری بیشتری دریافت کنند.

وی با اشاره به این که نیاز بدن به مواد مغذی در فصل زمستان افزایش پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: برنامه‌ی غذایی ما در فصل‌های مختلف باید به تناسب شرایط آن فصل تنوع و تناسب داشته باشد.

این فوق‌تخصص تغذیه با بیان این که هر فرد در طول روز باید میوه و سبزی استفاده کند، توضیح داد: هر فرد برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در هر روز باید حداقل 3 واحد سبزی و 2 واحد میوه دریافت کند.

وی افزود: هر واحد میوه می‌تواند به اندازه‌ی یک مشتِ بسته باشد، برای مثال یک سیب یا پرتغال متوسط و یا دو نارنگی کوچک معادل یک واحد میوه هستند.

اسلامیان با بیان این که نصف لیوان میوه‌ی خرد شده در برنامه غذایی معادل یک واحد میوه است، ادامه داد: یک خرمالو و نصف لیوان انار دون شده می‌تواند حداقل نیاز روزانه‌ی یک انسان به میوه را تامین کند.

وی با اشاره به این که برنامه غذایی ما باید تنوع داشته باشد، توضیح داد: ما باید میوه‌های مختلف را در روزهای مختلف استفاده کنیم و نباید هر روز به طور تکراری یک میوه‌ی خاص را در برنامه غذایی جانمایی کنیم.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سبزی‌ها، گفت: یک لیوان سبزی خام یا نصفِ لیوان سبزی پخته شده معادل یک واحد سبزی در برنامه غذایی محاسبه می‌شوند.

وی با اشاره به این که هر رنگ از سبزی‌ها آنتی‌اکسیدان‌های منحصر به خودشان را دارند، اظهار داشت: بهتر است هر فرد در طول روز برای تامین 3 واحد سبزی، رنگ‌های مختلفی از سبزی‌ها – برای مثال هویج، لبو، کاهو - را مصرف کند.

دسترسی سریع
روزنه