از پارسی تا فارسی شنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

از پارسي تا فارسي

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای: تلاش برای آموزش سواد رسانه ای از مقطع دبستان

نصیری با اشاره به رتبه برتر دانش آموزان کشورمان در سواد رسانه ای اظهار کرد: تلاش داریم آموزش سواد رسانه ای را از دبستان آغاز کنیم.

1398/04/26
|
13:57
|

معصومه نصیری با اشاره به کارکردهای انجمن سواد رسانه ای در برنامه "از پارسی تا فارسی" رادیو گفت وگو اظهار داشت: «سواد رسانه ای متولی حاکمیتی ندارد و این بحث توسط تشکل های خصوصی پیگیری می شود.»

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای در پایه دهم دبیرستان آموزش داده می شود، گفت :«در دنیا سواد رسانه ای با استفاده از فلسفه کودک و مبانی تفکری به دانش آموزان آموزش داده می شود تا در سنین جوانی و نوجوانی مواجهه دقیقی با تولیدات رسانه ای داشته باشند.»

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ادامه داد: «آبانماه سال گذشته همایشی برگزار شد و در این راستا سعی کردیم معاونت ابتدایی آموزش و پرورش را با سواد رسانه ای درگیر کنیم تا سن آموزش سواد رسانه ای را از دبستان آغاز کنیم. مسیر هموار نیست اما تلاش های خوبی صورت گرفته است.»

وی با اشاره به رتبه کشورمان در المپیاد سواد رسانه ای گفت: «سال گذشته مدال طلای المپیاد را از آن خود کردیم. همچنین مدال های نقره و برنز نیز کسب شد و دانش آموزان ایرانی در این المپیاد که در کشور مالزی برگزار شد، خوش درخشیدند.»

نصیری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو، تفکر انتقادی را ستون فقرات سواد رسانه ای دانست و تاکید کرد این رویکرد به معنای نقادی صرف نیست.

وی در توضیح این مطلب افزود: «طراحی سوالات و دیدن یک موضوع از زوایای مختلف مبنای کار تفکر نقادی است تا به پاسخی صحیح و توانایی تجزیه و تحلیل دقیق رویدادها منجر شود.»

نصیری با طرح این پرسش که آیا به واقع شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی بر مرگ خط الرسم اثر گذاشته اند یا خیر گفت: «باید دید نقش هر یک از ما در این حوزه چیست و در راستای تفکر نقادانه باید سوالات مختلف طرح و پاسخ های آن را جست و جو کرد.»

همچنین در ادامه برنامه آرزو نجفیان، معاون مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با انتقاد از اینکه تمام حروف زبان فارسی روی صفحه کلید گوشی های همراه وجود ندارد، گفت :«به عنوان مثال مخاطب برای نوشتن حرف " آ" باید دو کلید را در نظر گیرد و لذا سرعت عملکرد از او گرفته می شود و لذا حروف دیگر را جایگزین می کند. به عنوان مثال حرف " ء " را به صورت "ع " می نویسد و " آ " را بدون سرکش تایپ می کند.»

وی با اشاره به اشتباه نویسی های مرسوم مردم در فضای مجازی اظهار کرد: « نگارش های غلط حاصل ماهیت سرعتی بودن فضای مجازی است و لذا کاربر به خود اجازه می دهد تغییراتی را در رسم الخط فارسی ایجاد کند.»

نجفیان در عین حال تاکید کرد بسیاری از این اشتباهات مرسوم شده و به صورت عمدی از سوی کاربران فضای مجازی اتفاق نمی افتد و افزود: «کاربران زبان به قیاس از یکدیگر این واژگان را استفاده می کنند.»

در ادامه فاطمه اوانی، استاد ادبیات با اعلام اینکه تحولات حوزه زبان و ادبیات فارسی به یکباره رخ نمی دهد و باید به نشانه های این تغییرات توجه کرد، افزود: «برخی تحولات، زبان فارسی را به صورت یک خطر تهدید می کند.»

وی برای تشریح این مهم، به تئوری قورباغه آب پز اشاره کرد و گفت: «در این راستا تحولات را کم کم پدید می آورند. لذا اگر تحول فرهنگی به یکباره پدید آید، با مقاومت اجتماعی رو به رو خواهد شد.»

اوانی ادامه داد: «فارسی زبان ها پیامک را به صورت فینگلیش می نویسند و این اتفاق، تغییر زبان را درپی خواهد داشت.»

وی یادآور شد: «طی 100 سال اخیر قرار بر تغییر خط فارسی به انگلیسی بود که با مقاومت شایسته اساتید رو به رو شد. از طرفی دیگر برخی غلط های املایی فاحش نظیر "آغا" یا "عاقا " به کلی معنای واژه را تغییر می دهد و باید به واقع با چنین رویکردی مقابله شود.»

اوانی همچنین برخی تحولات را به صورت موج هایی دانست که باید با آن کنار آمد و گفت: «به عنوان مثال به تازگی در فضای مجازی از اشکالی خاص استفاده می شود مانند "خخخخخخخخ" و به نظر بنده این تحول، اشکالی بزرگ نیست. چنین واژگانی در آثار مولانا نیز دیده می شود.»

وی در رادیو گفت و گو افزود: «به عنوان مثال وقتی مولانا می گوید ای مطرب خوش قاقا تو قی قی و من قوقو... این کلمات ناخودآگاه نوعی موسیقی ایجاد می شود. این تحولات زیباست و ما را به سمت و سویی جدید می برد.»

دسترسی سریع
از پارسی تا فارسی