از پارسی تا فارسی شنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

از پارسي تا فارسي

"هنر اول" زیبایی، دانش و حکمت را متجلی می‌کند

پژوهشگر هنر وادب به دو وجه کاربردی وزیبایی هنر اول اشاره کرد وگفت: از مهمترین ویژگی‌های ادبیات اینست که از دروازه زیبایی، حکمت، دانش وکاربرد وارد می‌شود.

1399/04/13
|
12:40

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ صمد حنیفی در ارتباط تلفنی با برنامه "از پارسی تا فارسی" به تاثیر ادبیات در سایر هنرها پرداخت و گفت: بدین منظور ابتدا باید تعریفی از هنر ارائه دهیم؛ البته نه آن تعریفی که در کتب و مقالات نگاشته شده است.

مراد از هنر، توان و مهارت خلق آثار هنری است و کسانی که مهارت استفاده خلاق از ابزار را دارا هستند، بعنوان هنرمند شناخته می‌شوند.

به گفته حنیفی ایجاد زیبایی، هدف غایی هنر است و از این‌رو ماهرترین هنرمند، هست را زیبا خلق کرده است. هنرمندان تلاش دارند خود را با زیبایی‌های طبیعت همراه و همگن سازند که بخشی از این زیبایی کاربردی و بخشی دیگر، صرفا زیباست.

در این میان معماری یا طراحی از جمله هنرهایی محسوب می‌شوند که زیبا نیز هستند و ادبیات در این حوزه، با داشتن وجهی دو سویه، هم هنری و هم زیباست.

این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: نقاشی همواره توأم با ادبیات است؛ خاصه در ایران که خاستگاه نقاشی، در دیوان اشعار رایج شده است و در اروپا، شکلی مذهبی و دینی به خود گرفته و اغلب نقاشان اروپایی، در کلیسا مشغول بودند.

حنیفی با بیان اینکه هنرمندان نقاش در قدیم، بیشتر خلاقیت خود را صرف صورت‌گری کتب خیام یا دیوان حافظ کرده‌اند، افزود: هنر خاستگاهی مشترک دارد و از این رو همه هنرها از یک منبع الهام می‌گیرند.

تخیل، منبعی اصلی برای خلق هر هنری است و شعرا این تخیل را بخوبی پدید آورده‌اند و هنرمندان دیگر با استفاده از این آوردگاه، هنر خود را به منصه ظهور گذاشته‌اند.

وی همچنین وجود نقاشی را در کنار ادبیات، منجر به گرایش بیشتر به سمت ادبیات دانست و تصریح کرد: این زیبایی مردم را جذب می‌کرد و لذا نقاشی‌های قهوه خانه‌ای در کشورمان خلق شد. نقالان از روی این نقاشی‌ها، شعر را واگویه می‌کردند که برای مردم زمانه خود، جذابیت بالایی داشت.

حنیفی خاطرنشان کرد: هیچ خطاط ماهری یا نقاش قابلی، هنر خود را روی یک شعر با بار معنایی سخیف سرمایه‌گذاری نکرده و همگان از بهترین ادبیات استفاده کرده‌اند که منجر به دیده شدن هر دو هنر شده است.

ادبیات در همه هنرها بروز و ظهور یافته است؛ بعنوان مثال هنر سینما بر مبنای فیلمنامه و سناریوهایی است که ادبیات بسترساز اولیه آنست. اما از دیگر سو در زمانه کنونی که اقبال به خوانش و کتاب رنگ باخته، شاید وجه ادبیات در هنری نظر سینما، آثار نویسندگان را ترویج می‌دهد.

حنیفی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی، آنچه را که در یادها می‌ماند، حرکت یک بازیگر ندانست و اثر اصلی را متوجه فیلمنامه –ادبیات- دانست و گفت: فیلمنامه است که حرکات و هنرمندی یک بازیگر را در اذهان تداعی می‌کند.

"از پارسی تا فارسی" با اجرای سیدحسن نورانی و تهیه کنندگی بهزاد محمودزاده روانه آنتن رادیو گفت‌وگو شد.

دسترسی سریع
از پارسی تا فارسی