صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 19:000 به مدت 90 دقیقه

شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: آموزش و پرورش سبب شده دانش آموزان از فرهنگ، ادبیات و هنر اصیل ایرانی دور باشند و هنری دسته چندم به آن ها ارائه شود که حتی از خوانش اشعار دلزده شوند.

به گزارش رادیو گفت وگو بهمن بنی هاشمی با حضور در استودیوی برنامه "تقاطع فرهنگ" رادیو گفت و گو دهه 90 خورشیدی را تولد رسانه ای شدن فضای مجازی برای شاعران ایرانی دانست و یادآور شد: «رسانه ها سبب شدند شاعران از این تریبون برای انتشار آثار استفاده کنند مخاطب آثار را از این تریبون با ساده ترین روش تهیه می کند و لذا لزومی برای تهیه کتب مجموعه شعر نمی بیند.»

وی با بیان اینکه در تمامی وجوه زندگی مردم ایران، نمودی از شعر قابل مشاهده است، ادامه داد: «در گذشته درگیری خانواده ها با ادبیات از نوعی دیگر بود ولی رفته رفته فرهنگ ایرانی تغییر یافت و کتب رمان به تاثیر از فرهنگ اروپایی فروش بیشتری نسبت به کتاب های شعر پیدا کرد.»

بنی هاشمی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو تهی شدن زندگی از معنا را از دیگر معضلات فرهنگی جامعه کنونی دانست و افزود: «تفاوت معماری در گذشته و حال نشان دهنده تهی شدن زندگی از معناست.»

این منتقد ادبی با اشاره به نقش پر رنگ شعر در زندگی گذشتگان، ادامه داد: «با مراجعه به موزه رضا عباسی، در بخش سلاح های قاجار مشاهده می کنیم روی تیغ و دسته شمشیر شعری نوشته شده است و درباره صاحبان سلاح و شکارچیان نیز اشعاری نقش بسته است.»

بنی هاشمی معنا بخشیدن این چنین را متعلق به فرهنگ کهن و سنتی ایران دانست که در زندگی امروزی رنگ باخته است.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: «امروز شعر کاربردهای متعدد خود را از دست داده است؛ امروز شعر صرفا به عواطف محدود می پردازد. شاعران همچون گذشته خشم را با شعر بروز نمی دهند؛ با شعر اطلاع رسانی نکرده و حتی به جنگ کسی نمی روند.»

بنی هاشمی نگاه عوامانه به عاطفه شعری را از دلایل این تزلزل دانست و افزود: «عوام تصور می کنند عاطفه ی شعری، صرفا به حسی عاشقانه تعلق دارد؛ در صورتیکه عواطفی نظیر خشم و نفرت نیز برآمده از منِ شاعر است که به کاربردهای مختلف در زمینه شعر منتج می شود.»

این شاعر معاصر با اشاره به آموزش زبان فارسی در سده های اخیر که در مدارس هند، غنی ترین کتب شعر ایرانی را تدریس می کرد، گفت: «در این مدارس برای دانش آموزانی که به تازگی زبان دوم-فارسی- را فرا می گرفتند، گلستان سعدی و سه نثر ظهوری تعلیم می دادند که از دل آن بیدل و غنی کشمیری بیرون آمدند که هر بیت اشعار آن ها، فارسی زبانان را به حیرت وا می دارد.»

بنی هاشمی در مصاحبه با رادیو گفت وگو ادامه داد: «این سیستم آموزشی کهن بسیار جواب داده؛ حال چه نیازی است که هر سال کتب درسی را تغییر دهیم و اشعار نامناسب با غلط های متعدد را در اختیار دانش آموز بگذاریم و گویی این کتب قبل از چاپ حتی یکبار نیز خوانده نشده اند»

مرتبط با این خبر

  • عقب ماندگی 50 ساله سیستم آموزش و پرورش نسبت به کشور های اروپایی

  • نارضایتی مقام معظم رهبری از ساخت و سازهای آموزشی!

  • باید به دنبال تولید ابزاری هایی در جهت تولید محتوای کمک آموزشی باشیم

  • نقشه راه مدارس هوشمند مبتنی بر ابزار و نیروی انسانی نیست

  • در عرصه نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور عدالت در رشته های دانشگاهی وجود ندارد

  • آگاهی قبلی مجلس نسبت به سند 2030 !

  • هدف جدایی انجمن های اولیا و مربیان از آموزش و پرورش، افزایش مطالبه گری اولیا از تعلیم و تربیت است

  • وزارت آموزش و پرورش خط مقدم مقابله با نفوذ فرهنگی

  • مدارس استثنایی در تمامی شهرهای کشور وجود دارند

  • اساس بسیاری از برنامه های اقتصادی خانواده ها، زیربنای فرهنگی دارد