تقاطع فرهنگ پنجشنبه ها از ساعت 18:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

تقاطع فرهنك (اصلي)

مالکیت مادی و معنوی "فیلم-تئاتر" با کیست؟

در روزهایی که هنرمندان حوزه نمایش می‌کوشند اوقات کرونایی مردم را بخوبی پُرکنند، بحث‌های حاشیه‌ای گریبان "فیلم-تئاتر" را گرفته و اینبار بحث برسر مالکیت مادی ومعنوی است.

1399/03/12
|
08:23

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ بابک احمدی ضمن برقراری ارتباط تلفنی با برنامه "تقاطع فرهنگ" با اشاره به امضای 250 هنرمند تئاتر مبنی بر گلایه از سانسور فیلم-تئاترها اظهار کرد: حقوق مادی و معنوی این فیلم تئاترها مطرح شد و اعضای گروه در این خصوص طرح موضوع کردند که آیا کارگردان اثر برداشت کننده‌ی تمامِ آورده‌ای است که از فروش این آثار بدست می‌آید یا خیر!

وی افزود: با توجه به خانه نشینی بعد از شیوع کرونا و توجه مخاطبان به پلتفرم‌های جدید، فیلم-تئاتر‌ها نیز رونق گرفت و در این میان برخی فیلم‌ها بدون اطلاع صاحبان اثر بر این پلتفرم‌ها قرار گرفت و رفته رفته بر تعداد آن‌ها نیز افزوده و محل پرسش واقع شد.

احمدی در این میان از فروش و کپی این آثار انتقاد کرد و گفت: برخی از این پلتفرم‌ها حتی تعداد بینندگان را مشخص نمی‌کنند. بعنوان مثال در مورد بتهوون جای سوال است که آیا این مجموعه دارنده حقوق مادی و معنوی نمایش هاست و آیا اجازه دارد علاوه بر فروش و انتشار نسخ فیزیکی، وارد حوزه دیجیتالی آثار شود یا خیر!

*آیا بتهوون مقصر است؟

همچنین عمروآبادی، مدیر سایت "تیوال" در ارتباط زنده با این بخش از برنامه "تقاطع فرهنگ" این قبیل آثار را متعلق به مجموعه "بتهوون" دانست و افزود: سایت تیوال درپی آثاری بود که پیشتر منتشر نشده باشد و برنامه دراز مدت ما از اردیبهشت ماه بر این اساس طرح ریزی شد.

وی ادامه داد: مجموعه بتهوون به بانکی بزرگ دسترسی داشت و با تکیه بر یک شخص، نسخه فیزیکی آثار را در بازار منتشر کرد.

مدیر "تیوال" اضافه کرد: باید بپذیریم کارگردان، تهیه کننده و یا گروه سهام دار یک پروژه صاحب امتیاز و منافع اثر هستند و وقتی صاحب اثر تصمیم بگیرد، بازیگر یا دیگر عزیزان نمی‌توانند درباره فروش و تصمیمات دیگر [سخن گفته یا گلایه کنند] البته روی این صحبت با آن دسته از عزیزان نیست که جزئیات قراردادشان با مجموعه‌ی بتهوون مورد سوال است.

عمروآبادی تاکید کرد: درباره فروش و هر تصمیم دیگر نسبت به اثر هنری، تنها صاحب اثر باید در جریان باشد؛ چراکه صاحب اثر یا تهیه کننده [باید] تعهدات [مالی] خود را پیش از این [تصمیم] بدرستی انجام داده باشد.

دسترسی سریع
تقاطع فرهنک (اصلی)