از سکوت تا بایکوت دهه اول محرم از ساعت 17:00 به مدت 50 دقیقه

رادیو گفت و گو

از سكوت تا بايكوت

قائم مقام شبكه قرآن و معارف سیما: رسانه دینی مکلف به خدمت برای بشریت است

قائم مقام شبکه قرآن و معارف سیما گفت: قرآن به صورت شفاف پیام خود را می‌رساند و هیچ رمز و رازی در میان ندارد؛ لذا اسلام دینی است که رسانه، بسیار به کمک آن آمده تا محورهای آن را شفاف و روشن تبیین کند.

1399/02/17
|
09:14
|

محمدحسن معطری در برنامه انعکاس رادیو گفت وگو، در رابطه با این موضوع که آیا رسانه دینی در جامعه اسلامی بدرستی نقش خود را ایفا می‌کند، اظهار کرد: اگر قرآن را به عنوان اساس دین در نظر بگیریم، این رسانه به صورت شفاف پیام خود را می رساند و هیچ رمز و رازی در میان ندارد؛ لذا اسلام دینی است که رسانه، بسیار به کمک آن آمده تا محورهای آن را شفاف و روشن تبیین کند.

وی پیامبران را رسانه ای برای تبلیغ دین دانست و افزود: رسانه دینی، اصول دین را روایت می کند و در این بین ادیان مختلف مشترکاتی با یکدیگر دارند. این ادیان خود را ارائه داده و به مخاطب عرضه داشته اند و لذا رسانه دینی نیز باید امانت داری در ارسال پیامِ، دین را مد نظر قرار دهد.

معطری با بیان اینکه رسانه دینی امانتدار است و وظیفه خود را به نحو شایسته انجام می دهد، ادامه داد: رسانه دینی تبلیغ دین را صورت می دهد؛ قبل از این ها و در گذشته، منبرها این نقش را عهده دار بودند ولی امروز یک منبر رسانه ای بزرگ داریم که میلیون ها نفر از آن بهره می برند.

وی این رویه را نشانگر ظرفیت رسانه دانست و افزود: ریشه دین اسلام تبلیغ است و قرآن خود بیان کلام الهی است، قطعا این دین نیازمند ابزار و رسانه ای است که این ابزار تبلیغی، جدا از ماهیتِ یک رسانه دینی تعریف نمی شود.

معطری با بیان اینکه ظرفیت رسانه امروز در خدمت دین درآمده، گفت: رسانه‌های خارجی استفاده ناصحیح از بستر خود می‌کنند؛ یعنی تبلیغ کاملا مستقیم کرده و محتوا را به مخاطب القا می‌نمایند؛ اما ما هیچگاه قصد نداریم در تبلیغ دین، دست به اقدامی واضح بزنیم. هیچیک از سخنرانی‌های رسانه‌ای ما چنین رویکردی را دنبال نمی‌کند که مخاطب را واضح به اسلام دعوت کند.

وی خاطرنشان کرد: در رسانه اسلامی، مخاطب به صورت هوشمند فرض می‌شود و تبیین قصص تاریخی نیز در مسیر نتیجه مطلوب طراحی می شود.

رسانه دینی؛ رسانه‌ای مکلف به خدمت برای بشریت است

در ادامه صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب با اشاره به سیر رسانه ای دین مبین اسلام گفت: بنا به تعبیری از ملاصدرای شیرازی حرکت بین مبدأ تا معاد حرکت به سوی خداست، پس می توان نتیجه گرفت این حرکت در ذات خود، به نوعی سیرِ رسانه ای اشاره دارد.

وی افزود: نبوت، امامت و انتقال دهندگان پیام الهی از مبدأ تا معاد، هر یک رسانه های حقیقی برای دین هستند و در قامت بعدی وقتی به فروع دین می نگریم، مناسک و آئین های دینی را نوعی از پیام های رفتاری دین می دانیم و در این بین نقش انبیاء و اهل بیت(ع) در مقام رسانه برای انتقال پیام الهی روشن می شود.

گلزاده ادامه داد: نشر و ترویج این بسته دینی، به وسیله پیام انتقال می یابد و در این بین پیام دهنده پروردگار و انبیاء بوده و پیام گیرنده نیز مردم هستند و در این قامت، رسانه های دیگر نیز شکل می گیرند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ابزاری برای انتقال دین است یا خیر، گفت: رسانه متعالی یک تعریف و رسانه متعارف تعریفی دیگر دارد.

گلزاده با بیان این مطلب، تاکید کرد: همه موافقان و مخالفان سلوک دین در رسانه، بر این نکته تاکید دارند که ارکان مفهوم رسانه را باید در نظر گیریم و در مجموع رسانه دینی را رسانه ای بدانیم که خدمت به بشریت را تکلیف خود می داند و خدمت خلق که از عالی ترین پیام های الهی است و سعادت بشر را به همراه دارد، رسالتِ چنین رسانه ای خواهد بود.

منبر؛ یک رسانه سنتی است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مطالعات و پاسخگوی به شبهات حوزه علمیه، رسانه را شامل تمام ابزارهایی تعریف کرد که نقش پیام رسانی بر عهده دارند و دارای گستره بسیار بالایی هستند.

وی افزود: تمدن کنونی و دنیا تماما بوسیله رسانه اداره می شود و لذا تاثیر رسانه به همین میزان وسیع و مهم است.

حجت الاسلام حسنلو نامه نگاری، کتاب و فضای مجازی امروزی را مصادیقی از ابزارهای رسانه ای خواند و افزود: منبر یک رسانه سنتی دینی است و قرآن و کتب دینی نیز شقوقی دیگر از رسانه هستند.

وی بیان کرد :امروزه نمی توان نقش رسانه را از زندگی بشر پاک کرد؛ چنانچه خط میخی در زندگی انسان دیروز شکلی دیگر از رسانه بود که بعدها به شکل الواح گلی درآمد؛ لذا رسانه را نمی توان از زندگی بشر حذف کرد.

حجت الاسلام حسنلو همچنین دین را مقوله ای فطری و جدا ناپذیر از زندگی بشر دانست و گفت: سکولاریسم به اشتباه ادعا می کند دین را باید از رسانه جدا کرد؛ در حالیکه این دو در ماهیت از یکدیگر جدا نیستند.

دسترسی سریع
از سکوت تا بایکوت