صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

چهارشنبه ها از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

صالحی عمران گفت: توجه به عناصر ارتقای کیفیت بخشی به آموزش، بخشی از سیاست گذاری فعال است که متاسفانه ما در گسترش دانشگاه ها شاهد آن نبوده ایم.

برنامه "کرسی های آزاداندیشی" پیرامون موضوع خصوصی سازی آموزش عالی، دانشگاه و دانشجوی پولی و با حضور دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: خصوصی سازی آموزش عالی موضوع تازه ای نیست و سابقه نسبتاً زیادی در ادبیات آموزشی آموزش عالی دنیا دارد.

وی افزود: اصل پذیرش بخش خصوصی در سیستم های آموزشی به دلایل اقتصادی و اجتماعی دارای مطلوبیت زیاد و امر پسندیده ای است.

صالحی عمران با اشاره به دلایل اقتصادی خصوصی سازی دانشگاه گفت: هرگونه سرمایه گذاری دارای اثرات و بازدهی است، آموزش هم به عنوان یک سرمایه گذاری می تواند بازدهی فردی و اجتماعی داشته باشد و به عنوان موتور محرکه اقتصادی مطرح شود. از این رو، سیاست گزاران در کشورهای طالب توسعه، بخش عمده ای از هزینه های عمومی را به آموزش اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی کشور در گرو سرمایه گذاری در آموزش عالی است ادامه داد: در زمان انقلاب تعداد کل دانشجوی کشور 180 هزار نفر بود و مراکز آموزشی کشور هم نادر بود. به عبارتی با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در عرصه های گوناگون مواجه بودیم. اما در حال حاضر 4 میلیون نفر دانشجو و 2800 دانشگاه در کشور داریم که در چنین شرایطی خصوصی سازی دانشگاه امری طبیعی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: سیاست گذاری فعال آموزشی به معنای نیازسنجی دقیق از کشور است که بخش خصوصی قادر به تأمین آن نیست. بسیاری از رشته های فنی و مهندسی پرهزینه هستند و شاید بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری نباشد و در اینجا دولت مکلف به سرمایه گذاری است.

این مقام مسئول گفت: مدل گسترش آموزش عالی در ایران مبتنی بر پاسخگویی بر تقاضاهای اجتماعی بوده اما متاسفانه تاکید بیش از اندازه بر این موضوع باعث تاسیس زیاد دانشگاه ها دولتی و خصوصی شد. البته الان با کمبود و مازاد نیروی متخصص در برخی رشته ها مواجهیم که نشان دهنده فقدان سیاست گذاری فعال برای گسترش آموزش عالی است.

صالحی عمران متذکر شد: توجه به عناصر ارتقای کیفیت بخشی به آموزش، بخشی از سیاست گذاری فعال است که متاسفانه ما در گسترش دانشگاه ها شاهد آن نبوده ایم.

وی تصریح کرد: وجود فارغ التحصیلان بیکار یا شاغلانی که در غیر رشته تخصصی خود فعالیت می کنند به معنای هدر رفت هزینه هاست. بنابراین آموزش عالی خصوصی باید کنترل شده و همراه با سیاست گذاری فعال باشد.

مرتبط با این خبر

  • واکاوی نقشه جامع علمی کشور به عنوان حرکت علمی ایران

  • زمان بازنگری در آموزش عالی خصوصی و دولتی فرارسیده است

  • تحریم ها، خودکفایی ایران در صنایع خُرد را رقم زد

  • افزایش اقتدار ملی در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه است

  • کرسی های آزاداندیشی و تحلیل ارتباط صنعت و دانشگاه

  • نیروی انسانی مهم ترین عامل توسعه کشور است

  • رادیو گفت و گو از خصوصی سازی آموزش عالی، دانشگاه و دانشجوی پولی می‌گوید

  • فساد و بیکاری از عوامل مهم مهاجرت نخبگان ایرانی

  • جذب نخبگان نیازمند طراحی صحیح قوانین بالادستی است

  • چالش ها و راهکارهای توسعه تکنولوژی در ایران