کرسی های آزاد اندیشی چهارشنبه ها از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

كرسي هاي آزاد انديشي

معاون سابق دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش: سازمان سنجش برخلاف اصول ارزشیابی پیشرفته عمل می کند

زرافشان گفت: سازمان سنجش برخلاف اصول ارزشیابی پیشرفته تحصیلی عمل می کند و سخت ترین سوال را به عنوان سوال اول کنکور طرح می کند.

1398/05/12
|
09:30

برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان و برنامه ریزی آموزشی برای تحصیلات دانشگاهی با حضور دکتر علی زرافشان کارشناس تعلیم و تربیت و معاون سابق دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش و دکتر محمد آریامنش دانشیار دانشگاه پیام نور در رشته ژئوفیزیک و کارشناس برنامه ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

زرافشان، هدایت تحصیلی و شغلی را به عنوان یک رشته ی زیرمجموعه مشاوره معرفی کرد و گفت: تأسیس دوره راهنمایی تحصیلی در تحولات نظام آموزش و پرورش و ایجاد رشته مشاوره در دانشگاه ها حاصل همین نگاه بود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ها، ایجاد زمینه برای بروز و شناسایی استعدادهای دانش آموزان و حمایت از آنها برای موفقیت در رشته های مورد علاقه است متذکر شد: البته نحوه اجرای این کار در نظام های تعلیم و تربیت دنیا متفاوت است.

کارشناس تعلیم و تربیت افزود: کلیه نظام های تعلیم و تربیتِ دارای ساختار چهار- چهار- چهار معمولا دانش آموزان را در ده سالگی به سمت رشته ها هدایت می کنند و گرایش تحصیلی و شغلی دانش آموزان از همین سن روشن می شود.

زرافشان همچنین یادآور شد: در برخی ساختارهای آموزشی دنیا، هیچ دانش آموزی تا پایان پایه دوازدهم به واسطه رشته، تفکیک نمی شود اما در عین حال، علایق دانش آموزان از طریق ارائه دروس انتخابی شناسایی خواهد شد.

معاون سابق دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیمی از کشورهای دنیا نظامِ رشته ای دارند افزود: نیمی دیگر هم از نظام جامع تبعیت می کنند و هر یک از اینها هم دلایل خاص خود را دارند اما اصلِ شناسایی استعدادهای تحصیلی و شغلی در همه نظام های تعلیم و تربیت یک اصل پذیرفته شده است.

وی با انتقاد از نگاه درون مدرسه ای به هدایت تحصیلی در نظام آموزشی ایران گفت: عوامل سهیم در هدایت تحصیلی فقط محدود به آموزش و پرورش و مدرسه نیست بلکه خانواده، محیط جامعه و کنکور نیز از جمله عوامل موثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان هستند.

زرافشان با ابراز تاسف از اینکه موفقیت دانش آموزان ما به دانشگاه رفتن خلاصه شده گفت: کنکور پدیده منحصر به فرد ایران نیست این پدیده در کره جنوبی، چین و دیگر کشورها نیز وجود دارد و حتی 92 درصد دانش آموزان چینی در کلاسهای کنکور شرکت می کنند اما ما باید چگونگی برخورد با این پدیده را بیاموزیم.

کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: سازمان سنجش برخلاف اصول ارزشیابی پیشرفته تحصیلی عمل می کند و سخت ترین سوال را به عنوان سوال اول کنکور طرح می کند.

زرافشان یادآور شد: طبق برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش مکلف است که تا پایان این برنامه، 50 درصد دانش آموزان را به شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش هدایت کند اما سوال اینجاست که این کار چه سازگاری با آزادی و آگاهی دارد؟

در ادامه برنامه "کرسی های آزاداندیشی"، آریامنش تصریح کرد: آموزش و پرورش ایران طی چهل سال بعد از انقلاب، بیشتر اسیر دگرگونی و تغییر ساختارها بوده است.

وی افزود: نظام آموزشی ما از پنج- سه –چهار تغییرات زیادی کرد تا اینکه امروز به مدل شش- سه- سه رسید اما مشخص نیست که این، چه تأثیر خاصی بر سلامت روان دانش آموزان گذاشته است.

کارشناس برنامه ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی با اشاره به اینکه سلامت روان دانش آموزان ایرانی دچار مشکل شده تأکید کرد: هدایت تحصیلی نباید از راهنمایی و سال نهم و کنکور شروع شود بلکه معتقدم هدایت تحصیلی باید از مقطع ابتدایی انجام گیرد.

آریامنش با بیان اینکه هدایت تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی به معنای ارائه جدول مطالعه درسی نیست مطرح کرد: مشکل از زیرساخت های برنامه ریزی آموزشی است. متاسفانه ما به جای توجه به سلامت روانی دانش آموزان از همان روز اول غول کنکور را به آنها نشان دادیم.

دانشیار دانشگاه پیام نور در رشته ژئوفیزیک با تأکید بر اینکه مزاج دانش آموزان باید بررسی و شناخته شود افزود: دانش آموزان هر سال باید آزمایش خون دهند و از نظر پرکاری و کم کاری تیروئید بررسی شوند.

این کارشناس برنامه ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی بخش عمده ای از اختلالات روانی دانش آموزان را ناشی از مزاج و تغذیه آنها دانست و بر درمان مشکلات مزاجی آنها تأکید کرد.

آریامنش در خاتمه برگزاری کنکور و آزمون را در ایران ضروری دانست و تأکید کرد: برنامه ریزان باید ساختار کنکور و ضریب دروس را تغییر دهند و برای سیستم ورودی دانشگاه برنامه صحیحی را تدوین کنند.

دسترسی سریع
کرسی های آزاد اندیشی