صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

هر روز از ساعت 16:00 به مدت 90 دقیقه

طیبی گفت: در حال حاضر بازاریابی مهم ترین نیاز شرکت های دانش بنیان است و مهم ترین مسئله ای که معاونت باید به آن توجه کند بازاریابی برای این شرکت هاست.

نشست خبری "منشور تلاش" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با حضور دکتر حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و همچنین اصحاب رسانه از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

طیبی در این نشست خبری بیان کرد: کشورهای غربی و استعمارگر به درستی به اهمیت و قدرت علم و فناوری در کشورها واقف بودند و تصمیم گرفته بودند که توسعه علم و فناوری را در انحصار خود قرار دهند و طبیعی بود که بعد از انقلاب ما تصمیم به کم کردن این فاصله بگیریم.

وی افزود: تشکیل جهاد سازندگی این فکر را در ما تقویت کرد که می شود نهاد مشابهی را نیز در توسعه علمی و فناوری، آموزش های مهارتی و فرهنگی به عنوان عناصر شاخص کشور تشکیل داد. اساس کار را بر تحقیقات کاربردی بنا کردیم که منجر به تولید فناوری و در نهایت تجاری سازی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: وظیفه جهاد دانشگاهی کار در حوزه علوم پایه و نسل چهارم و پنجم فناوری ها و فناوری های نوین است. تنها حدود 15 درصد از اساتید دانشگاه های ایران علاقمند به کار حرفه ای در حوزه فناوری هستند و سایر اساتید دانشگاه عمدتاً به مباحث تئوریک می پردازند.

طیبی با اشاره به مهم ترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی در چهل سالگی انقلاب یادآور شد: ما در حوزه پزشکی متناسب با نیاز جامعه در حوزه نازایی و سرطان سینه در زنان اقدامات خیلی خوبی انجام دادیم. سلول درمانی، درمان زخم های دیابتی و بدخیم، تکثیر گیاهان دارویی به روش های علمی و تولید داروهای گیاهی، ساخت فرستنده دیجیتال تلویزیون روستایی، طراحی و ساخت تجهیزات دکل های حفاری نفت و مواد شیمیایی از جمله دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال های اخیر است.

این مقام مسئول در رابطه با مأموریت اصلی جهاد دانشگاهی و میزان موفقیت آن اظهار داشت: توسعه فرهنگی، توسعه علم و فناورانه و توسعه آموزش های مهارتی و اشتغال آفرینی از جمله مأموریت های جهاد دانشگاهی است البته ما قبول سفارش تولید فناوری را نیز از وظایف خود می دانیم اما متاسفانه هنوز صنعت ایران به حدی از رقابت نرسیده که سفارش فناوری دهند لذا ما بر اساس شناسایی نیازهای کشور این کار را انجام می دهیم.

طیبی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزیابی و سنجش مهارتی جزو مأموریت های اصلی جهاد دانشگاهی برای آزمون استخدامی بوده یا خیر، گفت: یکی از زمینه های فعالیتی جهاد دانشگاهی، آموزش های مهارتی در سطح کوتاه مدت، علمی کاربردی و عالی است که آموزش کوتاه مدت ما مورد توجه قرار گرفته و امکانات خوبی در حوزه آموزش های ما فراهم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: ما 143 مجموعه علمی کاربردی، شش موسسه آموزش عالی و دو دانشگاه داریم و آزمون هایی را با پیشنهاد سازمان اداری استخدامی برگزار کردیم. مشکلاتی هم که وجود داشت حل شد و شروع و قطع آن در اختیار سازمان اداری استخدامی است و ما فقط اجرا کننده آزمون هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه گویا ما هنوز تصمیم نگرفته ایم که اقتصاد ما یک اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی و علم داخلی کشورمان باشد. اقتصاد دانش بنیان الزاماتی دارد که همه جناح های سیاسی باید در مورد آن به توافق برسند و برنامه ریزی دراز مدت انجام دهند و در گردش های سیاسی تغییر نکند.

طیبی گفت: یکی از مشکلات ما این است که آزمایشگاه مرجع نداریم. وقتی یک آزمایشگاه مرجع داشته باشیم محصول تست می شود و بعد از تست دیگر هیچ کسی مجاز به خریدن این محصول از خارج نخواهد بود و رقابت فقط از نظر کیفیت و قیمت صورت می گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما معتقدیم افرادی که در جهاد دانشگاهی کار می کنند نباید رویکرد سیاسی داشته باشند، البته احترام گذاشتن و پذیرش عقیده بخشی از سیاست ورزی در چارچوب های انقلاب است. ما شاید دارای برداشت های مختلفی باشیم اما در نهایت همه طرفدار انقلاب هستیم و باید با هم صحبت کنیم و در 90 درصد مسائل را به اشتراک بگذاریم و دعواهای 10 درصدی ما باید به نفع مردم باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از فسادی که در جامعه ما ایجاد شده ناشی از افرادی است که در دعواهای سیاسی به مسئولان سیاسی ما چسبیده اند.

طیبی بیان داشت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان در فروش محصولات خود دچار مشکل هستند و یکی از مشکلات ما ایجاد تقاضا برای این شرکت هاست. باید به معاونت علم و فناوری قدرتی داده شود که در صورت عدم استفاده یک وزارتخانه از محصولات ایرانی در پروژه های خود با آن برخورد کند. در حال حاضر بازاریابی مهم ترین نیاز شرکت های دانش بنیان است و مهم ترین مسئله ای که معاونت باید به آن توجه کند بازاریابی برای این شرکت هاست.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ما باید پولی را که به خارج از کشور کمک می کنیم در نهایت صرف حوزه آموزش و مهارت آموزی صرف شود تا ضمن ارتقای انسان ها در آن جامعه باعث آشنا شدن آنها با تکنولوژی و فناوری ما شود و در نهایت محصولات و فناوری های ما را خریداری کنند.

مرتبط با این خبر

  • لزوم بازاریابی برای محصولات شرکت های دانش بنیان در خارج از کشور

  • کاهش مشکلات شرکت های دانش بنیان با تکیه بر بخش خصوصی

  • معضل شرکت های دانش بنیان عدم آشنایی با فضای کسب و کار است

  • محصولات نانوی کشور به زودی در بازارهای داخلی و خارجی

  • باید در کشور انقلاب صادراتی صورت بگیرد

  • باید روش های بازاریابی در صنعت گردشگری تغییر پیدا کند

  • برندینگ زیربنای تحقّق اقتصاد مقاومتی است

  • در حوزه بازاریابی نوین تا امروز سنتی عمل کردیم

  • هتل داران فاقد ریسک بازاریابی هستند

  • در حوزه بازاریابی بین الملل کم کاری شده است