صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

ویژه برنامه موسیقی جشنواره فجر از ساعت 20:00 به مدت 120 دقیقه

تهیه کننده موسیقی گفت: برخی از سبک های موسیقی که در گذشته جدی گرفته نمی شد هم اکنون رشد و نمو چشمگیری پیدا کرده اند. ما پیش از انقلاب تولید خاصی در سبک موسیقی مقامی و محلی نداشتیم.

برنامه "ساز بانگ" ویژه جشنواره موسیقی فجر با حضور بابک چمن آرا ناشر و تهیه کننده موسیقی و شهاب منا نویسنده و ناشر موسیقی از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

چمن آرا در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: در گذشته مردم از مدیای صفحه گرامافون استفاده می کردند که این مدیا قابل تکثیر در همه جا نبود اما در آستانه سالهای انقلاب شاهد به وجود آمدن کاست بودیم که سخنرانی ها روی کاست دست به دست می شد و تکثیر آن ها امری طبیعی بود اما بعدها این کار به عنوان جزئی از فرهنگ، در بین جامعه ما باقی ماند.

ناشر و تهیه کننده موسیقی افزود: موسیقی در سال 1359 دچار وقفه شد و هیچ اثری تولید و یا فروخته نمی شد و مردم موسیقی های مورد علاقه خود را تکثیر می کردند. داستان کپی کردن بدون اجازه با آمدن نوارکاست و در ادامه با تشویقی که برای روزگار انقلاب بود، شروع شد.

وی همچنین گفت: برخی سبک های موسیقی که در گذشته جدی گرفته نمی شد هم اکنون رشد و نمو چشمگیری پیدا کرده اند. ما پیش از انقلاب تولید خاصی در سبک موسیقی مقامی و محلی نداشتیم اما در این چهار دهه صنعت موسیقی موسیقی مجبور به کوچکتر کردن ارکسترها شد.

چمن آرا در رابطه با افزایش تعداد ناشران موسیقی بیان کرد: عمده ناشرانی که در ده سال گذشته ناشر شدند همان هنرمندانی بودند که در انتشار آثار و قراردادهای خود با ناشران به مشکل برخوردند و تصمیم گرفتند خودشان مولف و ناشر باشند البته عده ای از روی علاقه به این کار روی آورده اند.

این تهیه کننده موسیقی تصریح کرد: خیلی از هنرمندان، مدیران و نمایندگان مجلس نسبت به موضوع کپی کردن بدون اجازه آگاه نیستند و این فرهنگ باید از کودکی به فرزندان به آموزش داده شود.

همچنین شهاب منا نویسنده و ناشر موسیقی با بیان اینکه قوانین مولف و مصنف به سالهای قبل انقلاب بر می گردد افزود: بسیاری از کتابهای منتشر شده قبل از انقلاب، دیگر بعد انقلاب چاپ نشدند.
عدم دسترسی مخاطبان به آثار گذشته یکی از عواملی است که باعث شد این آثار بدون اجازه از ناشر یا مولف به صورت غیرقانونی تکثیر شوند.

منا با اشاره به تأثیر مخرب تکنولوژی بر عدم رعایت حقوق مولف و مصنف گفت: در حال حاضر یکی از عواملی که انتشار غیرقانونی آثار مکتوب را تشدید کرده سهولت تکثیر آن ها از طریق اسکن و سی دی و فضای مجازی است. علاوه براین، به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمتها، شاهد استفاده از نسخه های غیرقانونی از کتاب هایی هستیم که مخاطب دانشجو و دانش پژوه دارند.

این نویسنده یادآور شد: ما در دهه 20 برای اولین بار شاهد آثاری هستیم که به صورت نشر عمومی در جامعه موسیقی و در پی آن، آثاری که توسط انجمن موسیقی ملی توسط روح الله خالقی منتشر شدند. البته بیشترین آثار درباره نُت بوده است.

ناشر موسیقی ادامه داد: آثاری که در دهه 40 منتشر می شود در رابطه با موسیقی شناسی ایرانی است بخشی از این آثار توسط وزارت فرهنگ سابق منتشر شدند. بعد از انقلاب و دهه 60 یعنی پس از یک دوران رکود در این حوزه، تحقیقات در زمینه موسیقی ایرانی شکل گرفت.

منا تصریح کرد: تولید کتاب بویژه در سالهای اخیر به کتاب سازی تبدیل شده و افراد از این کار به عنوان پرستیژ و وسیله ای برای معرفی و اعتبار خریدن برای خود استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه نظارت علمی و فنی بر بیشتر کتابهایی که منتشر می شوند وجود ندارد و صرفاً به عنوان یک فعالیت اقتصادی محسوب می شود و به همین دلیل شاهد افت کیفی کتابها هستیم.

مرتبط با این خبر

  • دولت خود را از تصدی گری فرهنگی کنار بکشد

  • موسیقی کلاسیک ایرانی مصرف بالایی در جهان ندارد

  • برخوردهای سلیقه ای و دور از شأن با موسیقی کشور