صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

ویژه برنامه موسیقی جشنواره فجر از ساعت 20:00 به مدت 120 دقیقه

صداقت کیش با بیان اینکه موسیقی کلاسیک ایرانی در حال حاضر مصرف بالا و مخاطب زیادی در جهان ندارد ادامه داد: این موضوع ارتباطی به جهانی شدن ندارد.

برنامه "ساز بانگ" ویژه جشنواره موسیقی فجر با حضور آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی ایرانی و منوچهر صهبایی رهبر ارکستر و از چهره های شاخص موسیقی در ایران از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

صداقت کیش با اشاره به پیشینه حضور موسیقی در ایران اظهارکرد: وضعیت ما و دیگر فرهنگ های موسیقایی در جهان تا پیش از دوره معاصر و جهانی شدن، تقریبا همسان است و تفاوت ماهوی ندارد.

وی در توضیح این مطلب گفت: در دنیا فرهنگ های موسیقی با دامنه های جغرافیایی و تاریخی مختلف و در عین حال اثرگذار وجود دارند. ارتباط این فرهنگ ها معمولا از طریق سطوح تماس جغرافیایی و ارتباطات تاریخی اتفاق میافتد. مثلا فرهنگ موسیقایی ایران با فرهنگ کشور هندوستان در ارتباط بود و تأثیراتی بر هم داشتند.

پژوهشگر موسیقی ایرانی افزود: اسناد تاریخی و فرهنگ شناختی در رابطه با اینکه تصور می شود ما یکی از بنیانگذاران موسیقی در جهان هستیم موجود نیست.

این منتقد موسیقی مطرح کرد: هم اکنون بسیاری از ترانه های به زبان های غیرفارسی شنیده می شود که اگر از مخاطبان معنای کلمات آن را بپرسیم نمی دانند.

وی در رابطه با ضرورت جهانی شدن موسیقی ایرانی گفت: ما در دوره جهانی شدن به وضعیت خاصی دچار شدیم. ارتباطات فرهنگی انسان ها چنان گسترش یافته که احساس می کنیم دیوارهای اطراف ما برداشته شده است. ما چه بخواهیم چه نخواهیم با فشار یک دکمه به موسیقی دیگر فرهنگ ها دسترسی داریم و اتفاقا دیگر فرهنگ ها نیز به موسیقی ما دسترسی دارند.

صداقت کیش یادآور شد: گوش ما در معرض حجم زیادی از موسیقی ها و محصولات فرهنگی است و سخن ما نیز به روی مقدار زیادی از گوش ها باز است. در گذشته آشنایی مردم جهان با موسیقی از طریق برگزاری کنسرت و ارتباط چهره به چهره بود اما جهانی شدن مرزها را درنوردید و ارتباطات را وسیع کرد. این موضوع نه مثبت و نه منفی است و تبعات آن به رفتار فرهنگی خود ما بستگی دارد.

پژوهشگر موسیقی ایرانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: اینکه بخش موسیقایی فرهنگ ما تحت تاثیر جهانی شدن دچار چه تغییراتی خواهدشد همواره مورد سوال است. مسئله مهم دیگر، نفوذ و تاثیرگذاری ما بر فرهنگ های دیگر است.

وی با بیان اینکه موسیقی کلاسیک ایرانی در حال حاضر مصرف بالا و مخاطب زیادی در جهان ندارد ادامه داد: این موضوع ارتباطی به جهانی شدن ندارد. قبل از ورود تکنولوژی چگونگی معرفی فرهنگ به دیگر ملتها خیلی مهم بود و معرفی موسیقی ما در دوره معاصر از طریق اعزام سفیران به کشورهای مختلف و اجرای موسیقی در آن کشورها بود اما امروز اینگونه نیست.

صداقت کیش در این ویژه برنامه گفت: پارامترهای جمعیتی، اقتصادی، قدرت فرهنگی و گستردگی آن در فرهنگ ها از مولفه های موثر در جهان شدن فرهنگ ملتها به شمار می رود.

در ادامه این ویژه برنامه منوچهر صهبایی رهبر ارکستر و از چهره های شاخص موسیقی در ایران گفت: ما یک ارکستر سمفونی تهران داریم که موزیسینی به اسم پرویز محمود در 75 سال قبل آن را پایه گذاری کرد. در ابتدا خصوصی بود اما بعد ها مورد حمایت دولتی قرار گرفت.

وی افزود: این ارکستر فراز و فرودهای زیادی داشته و الان هم به فعالیت خود ادامه می دهد. ارکستری که امشب رهبری آن را بر عهده داشتم ارکستر مجلسی ایران بود.

صهبایی بیان داشت: معمولاً ارکستر سمفونیک تهران به تعداد بیشتری از نوازندگان به ویژه نوازندگان سازهای بادی نیاز دارد اما ارکستر مجلسی از نوازنده های سازهای زهی و در مواردی هم تعدادی سازهای بادی تشکیل شده است.

رهبر ارکستر و از چهره های شاخص موسیقی در ایران در خاتمه با اشاره به استقبال مردم از این جشنواره یادآور شد: ما برنامه را برای مردم اجرا می کنیم و حضار در سالن به قدری ابزار علاقه و تشویق می کنند که دوست نداریم برنامه را تمام کنیم.

مرتبط با این خبر

  • رشد چشمگیر سبک موسیقی مقامی و محلی پس از انقلاب

  • دولت خود را از تصدی گری فرهنگی کنار بکشد

  • برخوردهای سلیقه ای و دور از شأن با موسیقی کشور