صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 18:30 به مدت 60 دقیقه

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: دولت‌های سیستم‌ساز بعنوان قدرت هژمون به نظام بین‌الملل شکل می‌دهد، اما هنگامی که نظام نهادینه شود، باید همان بازیگران سیستم ساز تابعی از قواعد و قرارداد عامره نظام بین‌الملل باشند.

برنامه "آغاز یک پایان" با موضوع (بررسی علمی افول قدرت آمریکا در جهان، تقابلات فزاینده با هم پیمانان آمریکا در جهان(اروپا، کانادا، ژاپن و ...) با حضور دکتر سیدمحمد طباطبایی، استاد گروه روابط بین‌الملل دانشکده سیاسی علامه طباطبایی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

سید محمد طباطبایی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: امروزه واژه دیگری که در آمریکا درباره عملکرد قوه مجریه که در شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت خلاصه می‌شود، به کار می‌رود، ریاست‌جمهوری امپراطوری است یعنی کسی که به عنوان سکاندار قوه مجریه و رهبر جامعه فدرال به میدان می‌آید، اختیارات بسیار گسترده و ویژه‌ای دارد. اگرچه قانون اساسی فدرال ابتدا بر این روال قرار گرفته بود که نوعی سیستم کنترل، تعادل و توازن بین سه قوه ایجاد کند. اما به مرور زمان طی دویست سال تاریخ آمریکا، قوه مجریه به مراتب از دو قوه دیگر پیشی گرفته و کل قوه مجریه در شخص رئیس‌جمهور خلاصه می‌شود.

وی افزود: لذا رئیس‌جمهور اختیارات بسیار گسترده‌ای دارد، جالب اینجاست، وقتی دم از استیضاح رئیس‌جمهور امریکا می‌زنیم، باید بگویم اصلا در آمریکا استیضاحی وجود ندارد. همان‌طور که اشاره کردم، تمام قوانین آمریکا منحصر به خودش است یعنی ما نمی‌توانیم با قوانین سایر کشورها مقایسه کنیم. به عبارتی 8 سال ریاست‌جمهوری جورج بوش نه کنگره و هیچ نهاد و قدرتی نمی‌توانست مانع از دو جنگی شوند که بوش به راه انداخت و همه دنیا معتقدند که این دو جنگ به ضرر آمریکا بود و هیچ نفعی برای آمریکا نداشت. همزمان در انگلستان که تونی بلر با جورح بوش در به راه انداختن جنگ عراق و افغانستان همراهی کرد، آن‌قدر به پارلمان انگلیس کشانده شد که یکی دو نفر از اعضای کابینه‌اش خودکشی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: لذا در ساختار آمریکا قوانین به شکلی است که کسی یا نهادی نمی‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح به شکلی بکند که در ایران مدنظر است به طوری که جرج بوش مدعی بود، تشخیص داده که دو جنگ را راه بیندازند. از سویی نوع ساختار کشور آمریکا به شکلی است که اکنون در قضیه آزادی حمل سلاح، سی و هشت ایالت اسیر دست سیزده ایالت است؛ به عبارتی سی و هشت ایالت آمریکا خواستار پایان آزادی حمل سلاح هستند به دلیل افزایش آمار کشتار به وسیله سلاح. اما اگر آنها بخواهند خودسرانه مانع از حمل آزاد سلاح شوند، ایالات‌متحده از هم می‌پاشد. بنابراین بزرگ‌ترین چالش آمریکا، حتی یکصد سال بعد از استقلال جنگ‌های داخلی انفصال بود و شاهد بودیم که 23 ایالت در شمال و 11 ایالت در جنوب جنگی را به راه انداختند که پرتلفات‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به شمار می‌آید.

سید محمد طباطبایی گفت: آمریکا بیش از نیم قرن به نقش‌آفرینی در نظام بین‌الملل پرداخته، بسیاری از قواعد، هنجارها و ساختار نظام بین‌الملل را بر مبنای بازی و کنش این بازیگر شکل گرفته است. البته در رابطه با ساختارهای نظام‌های بین‌المللی اعتقاد داریم اگرچه دولت‌های سیستم‌ساز به عنوان ابرقدرت یا قدرت‌های هژمون نام می بریم بازی و تعاملات آنها به نظام بین‌الملل شکل می‌دهد، اما هنگامی که نظام نهادینه می‌شود، باید حتی همان بازیگران سیستم ساز هم تابعی از قواعد و قرارداد عامره نظام بین‌الملل باشند. ما حتی در طول سیستم دو قطبی نیز دیدیم پس از نهادینه شدن سیستم دو قطبی که به طور مشخص از بحران کانال سوئز ایجاد شد، دو ابرقدرت آمریکا و شوروی هر دو بازیگرانی شدند که تابع جو سیستم بودند.

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو افزود: در همان مقطع ما شاهد نخسیتن افول در بازیگری این دو ابرقدرت بودیم. به طوری که تلاش کردند هر آنچه را در نظام بین الملل به دست آوردند، نگهداری کنند و بیشتر جلو نروند که این خود یک نوع افول است. اما درباره افول آمریکا در شرایط جدید به ویژه در دو دهه اخیر شاهد نشانه‌هایی بودیم که غیرقابل انکار است.

مرتبط با این خبر

  • احتمال استیضاح ترامپ توسط کنگره امریکا

  • امریکایی ها برای سر ترامپ جایزه تعیین می کنند! +صوت

  • اتفاقات اخیرا در حوزه حمل و نقل دلیل اصلی استیضاح دو وزیر است

  • چهارشنبه آخر سال و استیضاح وزرا؛ سرخط خبرهای رسانه های بیگانه در هفته گذشته

  • نمایندگان مجلس، خواستار تغییر در نحوه اداره وزارتخانه ها هستند

  • رویکرد مجلس در استیضاح برای مردم قابل قبول نیست

  • سند تحول بنیادین در هیچ ارگانی جدی گرفته نشده است

  • استیضاح وزیراقتصاد فقط دل یک عده را خنک می کند!

  • مردم نباید تاوان ضعف مدیران اقتصادی را بدهند

  • ابزار استیضاح در دست نمایندگان مجلس و استفاده از آن در بهبود عملکرد وزرا