خیابان فرصت دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

خيابان فرصت

"دانشگاه آزاد" مولود جنگ است

معاون آموزش جهاد دانشگاهی با اشاره به توسعه کمی آموزش ‌عالی بعد از انقلاب ‌اسلامی، شکل‌گیری دانشگاه آزاد را نمونه‌ی بارز این ادعا عنوان کرد.

1399/05/14
|
09:04
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ محمدصادق بیجندی با رد اظهار نظر مجری برنامه "خیابان فرصت" که به شکست وزارت علوم اشاره کرد، گفت: بنده قائل نیستم که وزارت علوم شکست خورده است.

بیجندی در واکنش به مجری که بر لزوم پرهیز از "پرده پوشی" اشاره داشت، گفت: از سال 1365 افتخار معلمی داشته و از سال 1370 در آموزش عالی افتخار خدمتگزاری را کسب کرده‌ام و در این مدت زمان زیاد، با بخش‌های مختلف کار کرده‌ام.

وی ادامه داد: آموزش باید به مانند یک سیستم دیده شود. در اسناد بالادستی و ملی آموزش تنها مختص آموزش و پرورش یا آموزش عالی نیست و هر دوی این دوره‌ها شامل این مقوله می‌شوند.

بیجندی دانش، نگرش و مهارت را سه منبع برای کسب "آموزش" دانست و گفت: وقتی می‌توان تحقق آموزش را مورد تاکید قرار داد که این سه سطح محقق شده باشد.

وی دانش و مهارت را عمومی و تخصصی دانست و افزود: اگر این‌ها اتفاق افتد، دانش واقعی رخ می‌دهد.

بیجندی اضافه کرد: با نگاهی واقع بینانه باید گفت پس از انقلاب دانشگاه‌های ما دو الی سه سال تعطیل شد و خلأ نیاز به نیروی متخصص را پدید آورد. از یاد نمی‌برم صداوسیما در گزارشی نشان می‌داد فردی مدرک لیسانس شیمی خود را نمایش داده و اذعان می‌داشت "با داشتن این لیسانس بیکار هستم". این را با چشمان خود در تلویزیون جمهوری اسلامی شاهد بودم.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی ادامه داد: بعد از تعطیلی دانشگاه، جنگ به ما تحمیل شد و 8سال با همین جوانان که سرمایه انسانی بودند، کشور را اداره کردیم و ضمنا بسیاری از دانشجویان با جبهه‌ها ارتباط داشتند و سیستم جنگ را مدیریت می‌کردند.

بیجندی با بیان اینکه بعد از تعطیلی جنگ سه دهه پیش رو داشتیم که شامل توسعه کمی بود که بخشی از آن در زمان جنگ شروع شد و دانشگاه آزاد مولود آن است اضافه کرد: تفکر این دانشگاه، می‌گوید شما به [تحصیل در مقاطع پایه] نیاز ندارید و همینطور باید پیش روید.

وی افزود: سه دهه گذشته دوره‌ای کمی بوده است و کم‌کم نگاهی کیفی پدید آمد و امروز بر اساس اسناد بالادستی به نگاه آموزش عالی پیش می‌رویم.

*آموزش در ایران جزیره‌ای است

همچنین علی مقدم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گروه سنجش و اندازه‌گیری با بیان اینکه سنجش علمی در کشور اتفاق نیفتاده است، گفت: سنجش علمی ابتدا در دو دانشگاه علامه طباطبایی و تهران شکل گرفت و دو رویکرد ملاکی و هنجاری در آن ثبت می‌شود.

وی افزود: سنجش [دانشجو] امروز مسیر ملاکی را دنبال کرده و تلاش دارد سراغ تعیین ملاک برای آزمون ورودی رفته و به آن اعتبار بخشد.

مقدم زاده ادامه داد: سازمان سنجش و اندازه‌گیری دستگاهی اجرایی است و اسناد فرادستی پیش روی اوست. البته اسناد فرادستی آموزش عالی شامل مصوبه‌های مجلس، سند دانشگاه اسلامی مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی، آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و سند جامع اعتبار بخش و... می‌باشد.

وی ادامه داد: بنده تقریبا سنجش را در 64 کشور مطالعه کرده‌ام ولی در ایران، حوزه آموزش جزیره‌ای شده است.

مقدم زاده با بیان اینکه آموزش در سایر کشورها متشکل از آموزش عالی و عمومی است و نگاه آن‌ها از پایه به مهارت معطوف است، گفت: وقتی کودک به تحولات شناختی برسد، از همان زمان معیارهای رشد و توسعه را باید به او شناساند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اعلام اینکه جزیره‌ای فرض کردن آموزش خطراتی در پی دارد و حتما باید برای این حوزه برنامه‌ریزی داشت، افزود: در (ای تی اس) 206 دکترای سنجش وجود دارد و تلاش دارد برآوردی بهینه انجام دهد.

مقدم زاده با اعلام اینکه این آزمون‌ها نیازمند تعریف اعتبار بخشی لازم به میزان علم دانشجو است، گفت: این آزمون‌ها نظام ملاکی را پیش گرفته ولی در ایران چنین فرایندی پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: در امریکا از سال 1998 مصوبه‌ای به چشم نمی‌خورد و دانشگاه‌ها تصمیم گیری مستقل دارند ولی در ایران همواره نوسانات تصمیم گیری در فرایند آموزش دیده می‌شود و این درحالی است که کشوری نظیر فنلاند تا 17 سال به راحتی اجازه تغییر در فرایند آموزشی را نمی‌دهد.

دسترسی سریع
خیابان فرصت