دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای : آموزش سواد رسانه ای فرآیندی دوسویه است

کرمی عنوان کرد : آموزش در حوزه سواد رسانه ای شیوه های خاص دارد و یک نوع یادگیری مشارکتی و دو سویه از جانب آموزگار و یادگیرنده را می طلبد .

1398/07/10
|
13:59
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و حوزه آموزش با حضور سجاد کرمی نامی وندی ، کارشناس و پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

سجاد کرمی در آغاز ، عصر حاضر را به عنوان مرحله ناسازی و هیستریس معرفی کرد و گفت : همه ما دارای یک عادت واره یا سلیقه ، ذائقه منحصر به فرد هستیم و در داخل یک ساختار قرار داریم که منجر به کنش و عمل ما خواهد شد . در واقع درگیری بین ذائقه درونی ما و ساختار رسانه ای و فناوری یک نوع مرحله گذار از سنت و مدرنیته است.

وی به ارائه تعریفی از سواد رسانه ای پرداخت و اظهار کرد : در ساده ترین تعریف ، سواد رسانه ای نوعی درک مبتنی بر مهارت عنوان شده است یعنی بخشی از آن همان درک ماست و بخش دیگر مهارت هایی است که باید به دست بیاوریم.

این پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای با بیان اینکه در کشور ما بیشتر بر مهارت های شناختی تاکید شده است ، عنوان کرد : در واقع ما در بحث دانش رسانه ای در مراحل اولیه قرار داریم و به این درجه نرسیده ایم که از مخاطب انتظار رفتار درست در فضای رسانه ای داشته باشیم .

کرمی ادامه داد : در بحث تجزیه و تحلیل سواد رسانه ای می توانیم به مخاطب خود بگوییم که با نگاه و تفکر نقادانه به رسانه ها نگاه کند یعنی خود بتواند نگرش خود را تغییر دهد و یک بینش جامع را به دست آورد . یعنی باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا این تفکر به مرحله عمل و رفتار برسد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با رادبو گفت و گو ، یکی از ساده ترین الزامات اشاعه دانش رسانه ای را افزایش سواد رسانه مروجین و مربیان این حوزه دانست و بیان کرد : فرآیند آموزش در این حوزه دو طرفه است و آموزگار دائما باید دانش خود را به روز کند . در واقع برای آموزش ، بیش از آن که بر سنین کم تاکید کنیم ، باید به علم مربیان و مروجین سواد رسانه ای توجه کنیم.

این پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای با انتقاد از شیوه آموزش سواد رسانه ای ، اظهار کرد : آموزش این مقوله با دیگر دروس کاملا متفاوت است و نباید صرفا به نهاد آکادمیک محدود شود. براساس تحقیقات آکادمیک ، رسانه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نهادها در سواد رسانه ای است که شامل صدا و سیما ، شورای عالی فضای مجازی ، دانشگاه ها، آموزش و پرورش ، حوزه علمیه و دیگر سازمان هاست.

کرمی اضافه کرد : در کنار بخش های آکادمیک نهادهای صنفی و مدنی وجود دارند . نهادهای مدنی قانون گذارند و نوع رسانه و محدودیت های آن را تعیین و میزان دسترسی را مشخص می کنند.

وی به شاخص های آموزش سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت : آموزش در حوزه سواد رسانه ای شیوه های خاص دارد و یک نوع یادگیری مشارکتی و دو سویه از جانب آموزگار و یادگیرنده را می طلبد .

این کارشناس سواد رسانه ای خاطر نشان کرد : تفکیک رسانه ها از دیگر شاخص های این حوزه است. یعنی آموزش سواد رسانه ای در تلویزیون ، رادیو و شبکه های اجتماعی باید با هم متفاوت باشد و مصداقی بررسی شود.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای