دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی : تفکر انتقادی در نظام آموزشی حافظه محور نمی گنجد

دکتر سپنجی مطرح کرد : آموزه هایی از جنس تفکر انتقادی و سواد رسانه ای کاملا مهارتی است و در نظام آموزشی حافظه محور نمی گنجد.

1398/07/14
|
09:15
|


برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و تفکر انتقادی با حضور دکتر عبدالرضا سپنجی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

دکتر عبدالرضا سپنجی در آغاز به بررسی موضوع تفکر رسانه ای در آموزش پرداخت و عنوان کرد : زمانی که در مباحث آموزشی با رویکرد حل مسئله مواجه می شویم ، نقد دیدگاه و رسیدن به بهترین راه حل نیازمند تفکر انتقادی است.

وی افزود : انتقاد بر مبنای مزایا و معایب موضوع مورد بحث شکل می گیرد و بر اساس معیارهای شناخته شده و به دست آمده نقد بیان می شود . درواقع بیان خوبی ها و ضعف ها همان انتقاد و شیوه به کار گیری نقد ، تفکر انتقادی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی بر نقش والدین در آموزش تفکر انتقادی کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت : والدین باید به پدیده های مختلف نگاه انتقادی داشته باشند و بتوانند مزایا و معایب یک موضوع را بشناسند و به فرزندان خود آموزش دهند . تفکر انتزاعی کودک تا 10 سالگی شکل می گیرد بنابراین فرزندان باید پرسشگری را بیاموزند .

سپنچی ، بیشترین تمرکز رسانه ها در آموزش را در تبلیغات سیاسی و تجاری دانست و عنوان کرد : در این دو حوزه حساس که کار ویژه های رسانه ها در آنها تعریف می شود ، مخاطب هوشمند فردی است که با استفاده از تفکر انتقادی ورود کند و اساسا نقادانه با محتوای رسانه مواجه شود.

وی در بخش دیگری از برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت وگو ، ضمن بیان اینکه کار رسانه آموزش نیست ، اظهار کرد : ما برخی مواقع از رسانه های توقع غلوآمیز داریم و توقع آموزش مخاطب را داریم در حالی که کار رسانه تسهیل گری در خصوص فعالیت های مختلف اجتماعی ، سیاسی و تعلیم و تربیت است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه به چالش های آموزش در کشور اشاره کرد و گفت : آموزه هایی از جنس تفکر انتقادی و سواد رسانه ای در سیاست های آموزشی حافظه محور که نظام آموزشی ما در پیش گرفته نمی گنجد و این موضوعات کاملا مهارتی است و باید با مورد سازی آموزش داده شود.

سپنجی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو تاکید کرد : باید تفکر انتقادی و تربیت رسانه ای در مهد کودک ها ، مدارس و فضای خانوادگی را برای کودکان ، والدین و مربیان ، جدی بگیریم و آن را عملیاتی و تولید محتوا کنیم. باید به این موضوع توجه داشته باشیم با یک کتاب پایه دهم نمی توان این مقوله را آموزش داد.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای