صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه ها از ساعت 22:00 به مدت 110 دقیقه

رئیس سابق ارکستر سمفونیک تهران با انتقاد از آموزش متد و هارمونی موسیقی امریکایی توسط اساتید ایرانی گفت: کتاب های ضعیف موسیقی امریکایی را ترجمه می کنیم؛ درحالیکه شمارِ آهنگسازان خوب امریکایی، از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند.

نادر مشایخی با حضور در برنامه "گفتاهنگ" رادیو گفت وگو با اشاره به سختی های کار آموختن موسیقی گفت: «کسانی که وارد این عرصه می شوند، بدانند دیر یا زود باید بسیاری از علایق خود را قربانی کنند تا به یک موسیقیدان بزرگ تبدیل شوند.»

این آهنگساز ادامه داد: «در ابتدای حضورم در کشور مکانیزم تفکری ایران را در ارکستر تهران می دیدم. این ارکستر در ماهیت، نهادی اروپایی و متعلق به قرن نوزدهم است ولی فعالان ارکستر تهران به وادی اروپا و ویژگی های قرن نوزده پا نمی گذاشتند؛ بنابراین باید روی یکسری مسائل در ارکستر تهران کار می کردم.»

مشایخی درباره تغییر شکل و ماهیت این ارکستر گفت: «بعد از مدتی دریافتم این ارکستر تنها در شرایطی استثنایی و خاص پیشرفت خواهد کرد و امروز متاسفم که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته امیدوارم این اتفاق با دست توانمند جوانان ایرانی رخ دهد!»

***موسیقی ایران در مسیر خودباوری است

این استاد موسیقی افزود: «به جوانان امیدوارم و همواره تاکید دارم که باید از شاگردانم یاد بگیرم. از آن ها می آموزم که در این زمانه چگونه باید تفکر کرد و یا به کدام متد برای انتقال سیستم موسیقی نیاز است»

مشایخی ادامه داد: «موسیقی امروز ما در مسیر خودباوری است و معتقدم خودباختگی مزمنِ دوره های گذشته، کم کم رنگ می بازد و کمرنگ می شود. همین روند امیدوارم می کند تا کار موسیقی را در ایران ادامه دهم.»

وی در پاسخ به تاثیر خانواده در رشد سواد موسیقیایی فرزندان اظهار کرد: «همواره به شاگردانم می گویم جذابیت و لذت بردن از موسیقی کافی نیست؛ یک فردِ علاقمند به موسیقی زمانی می تواند نام موزیسین را بر خود بگذارد، که هیچ چیز جز قطعه ای که باید بشنود، در ذهن نداشته باشد و این اتفاق برای من افتاده بود. هیچ چیز برایم جالب نبود؛ جز اینکه موسیقی بشنوم و اتفاقا خانواده این شرایط را فراهم می کرد.»

***یاد گرفتم موسیقی را بشنوم و ببینم

مشایخی با انتقاد از شنیدن کارهای ضبطی توسط دانش آموختگان رشته موسیقی گفت: «گوش دادن موسیقی با هِدفون، مشابه صدایی نیست که از سازهای همنوای یک ارکستر برخاسته است؛ ارکستر صدایی دیگر به مخاطب ارزانی می دارد و متاسفانه جوانان ما شرایط استفاده از چنین امکانی را ندارند. همین مسئله مرا رنج می دهد.»

وی تصریح کرد: «مخاطب موسیقی را فقط با گوش نمی شنود؛ با چشم ها هم به موسیقی گوش فرا می دهد. مخاطب و خاصه دانش آموخته موسیقی باید به صورت حرفه ای نوازنده را حین نواختن ببیند ولی جوانان چنین امکاناتی ندارند.»

مشایخی افزود: «خانواده مرا به موسیقی دیدن و شنیدن تشویق می کرد. عمه ها و عموهایم در این زمینه فعال بودند و موسیقی را دنبال می کردند. دو سه ساله بودم که نوازندگی عمو علی را با آکاردئون می دیدم. مشوق دیگر من، مادرم بودند. چنان صدای رسایی داشتند که در زمان کودکی گاه از ترس در می رفتم.»

***به موسیقی توهین نکنید

این مدرس موسیقی در رادیو گفت‌وگو اظهار داشت:«برای بنده موسیقی خوب یا بد مطرح نیست؛ بلکه شنیدن خوب در وهله اول اهمیت دارد؛ مخاطب باید درست شنیدن را فرا گیرد. گوش کردن فعالیتی است که باید از سایر کارها جدا شود. از این رو فرد نمی تواند همزمان کتاب بخواند، رانندگی کند و موزیک گوش دهد؛ چراکه شنیدن موسیقی فرایندی است که تمام قدرت مغز را به خود اختصاص می دهد. بنابراین ابتدا باید گوش کردن به موسیقی را فرا بگیریم.»

مشایخی ادامه داد: «شرط ما این نیست که موسیقی خوب بشنویم؛ بلکه موسیقی باید الهام بخش باشد. این موسیقی باید انسان را خوشبخت کند. موسیقی برای من سرگرمی نیست. این توهین به موسیقی است. قصد ندارم موسیقی را همچون لالایی برای فرزندم استفاده کنم. کودک من باید بیدار باشد و موسیقی را مشاهده کند»


***بن بست، پیش روی آموزش موسیقی است

رئیس سابق ارکستر سمفونیک تهران افزود :«معتقدم امروز آموزش موسیقی به بن بست رسیده و لذا کسی نمی تواند با متدهای کنونی آموزش ببیند؛ جوانان با سایر متدها آشنا شده اند. همچنین اشتباهی بزرگ در ایران اتفاق افتاده و آن، ترجمه کتاب های موسیقی امریکاست. این در حالی است که شمارِ آهنگسازان خوب امریکایی از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند.»

مشایخی به رادیو گفت وگو گفت :«امریکا در موسیقی سرآمد نیست؛ ولی اساتید ایرانی کتاب هارمونی موسیقی یک فرد امریکایی را ترجمه کرده اند؛ خب این چه کاریست؟ دانش آموختگان موسیقی در ایران این هارمونی را فرا می گیرند؛ بدون اینکه یکبار آن را بشنوند. یادگیری هارمونی برای آنها گویی یک اثر نقاشی است که روی کاغذ می کشند یا یک مسئله را حل می کنند.»

وی با انتقاد از اینکه کتب تدریس شده در ایران هیچ عمقی ندارد و کاملا بی مفهوم است، گفت: «موزیسین برای قضاوت موسیقی به ابزار گوش و شنوایی نیاز دارد که با هارمونی نمی توان یک موسیقی بد را به دانش آموز انتقال داد. ما آثار غربی را ترجمه می کنیم؛ بدون اینکه از فرهنگ موسیقیایی صاحب سبک جهان در زمینه موسیقی اطلاع داشته باشیم.»

مرتبط با این خبر

  • فجایع صوتی در قالب موسیقی رو به گسترش است

  • علل انتخاب خواننده برای فروش اثر موسیقایی در بازار

  • دروس دانشگاهی رشته موسیقی کامل و جامع نیستند

  • مخاطب در موسیقی نقش و جایگاه مهمی دارد

  • روایت بخش مهمی از یک قطعه موسیقی را تشکیل می دهد

  • متاسفانه مدرسان موسیقی در هنگام آموزش رویکرد شخصی خود را پیش می گیرند

  • زحمت اصلی یک اثر موسیقیایی همواره بر عهده نوازنده است

  • مخاطب ایرانی فرهنگ خرید کالای هنری ندارد

  • آهنگسازی فعالیتی 24 ساعته است

  • جامعه ایرانی قدرت شنوایی بالایی ندارد