ماه به روایت آه ویژه برنامه ماه محرم از ساعت 6:05 به مدت 30 دقیقه

رادیو گفت و گو

ماه به روايت آه

مداح اهل بیت متذكر شد: مجالس عزای امام حسین (ع) را نباید با کنسرت اشتباه گرفت

محسن فرهمند با بیان اینکه متاسفانه اکنون مجالس عزاداری کنسرت است، بیان کرد: عزاداری عربده کشی نیست بلکه خود را به گریه وادار کردن است تا بالاخره اشک هایت بیاید.

1398/06/14
|
17:18
|

برنامه «ماه به روایت آه» رادیو گفت و گو با موضوع گفت و گو های مستند پیرامون ماه محرم حسینی و حضور محمدعلی مجاهدی شاعر، حاج محسن فرهمند مداح اهل بیت، حجت الاسلام معاونیان خطیب و کارشناس مذهبی، افشین علا شاعر، دکتر رضایی خطیب و واعظ، حاج احد خجسته مداح اهل بیت و استاد مرتضی لطیفی نسب، به روی آنتن رفت.

محمدعلی مجاهدی شاعر با اشاره به حقیقت گریه و اشک گفت: انسان در دو حالت گریه می کند یک بار با دیدن و یا شنیدن بعضی از منظره ها و صحبت ها و حالت دوم با دیدن و شنیدن بعضی از منظره ها و صحبت هایی که سنخیت این دیدار ها و گفتار ها متفاوت هستند.

وی افزود: وقتی موضوعی را در رابطه با واقعه عاشورا نقل می کنیم که اصلا به لحاظ روایی و تاریخی وجود خارجی ندارد، و از قبل نبوده و بعدها آنقدر شاخ و برگ پید می کند که حقیقت را می پوشاند، این کار صحیح نیست.

محسن فرهمند ضمن بیان اینکه تمامی عبارات شعر مصیبت نامه نیست و در شان و جایگاه ائمه است، متذکر شد: برخی اشتباه محاسباتی می کنند و می گویند انقدر گریه بر سیدالشهداء عزیز و ارجمند است بنابراین مردم را به هر طریقی به گریه بیندازیم.

وی ابراز کرد: متاسفانه گاهی مداح و روضه خوان برای اینکه همه را به گریه بیندازد بر مرثیه ها و بیانات خود اضافه و کم می کند و مسایلی را مطرح می کند که اگر هم اتفاق افتاده به دست ما نرسیده و ما سندی برای آن نداریم. در حالیکه این مداح اجازه این کار را ندارد. برای دعوت صاحب عزا به مجلس عزاداری برای امام حسین (ع) نباید اینگونه عمل کرد.

مداح اهل بیت با بیان اینکه متاسفانه اکنون مجالس عزاداری کنسرت است، تصریح کرد: یعنی یک سیستم صوتی بسته می شود، یک کسی می آید و مداحی می کند و چند نفر کمکی هم دارد که این افراد صدا را کوبنده کنند و با ضرب آهنگی این برنامه را اجرا کنند و همه برایشان تخلیه هیجانی اتفاق بیفتد. اما در این میان اشک کجاست؟ عزاداری عربده کشی نیست بلکه خود را به گریه وادار کردن است تا بالاخره اشک هایت بیاید. چرا ما تا به این میزان با استانداردهای روضه فاصله گرفته ایم؟

وی متذکر شد: همانطور که مصلحان اجتماعی در هر قرن و عصری وقتی می آیند خطا زدایی می کنند اینها وظایف دارند وقتی با مجالس اهل بیت مواجه می شوند خطاها را مطرح کنند و بگویند که چه مجلسی است که اول و آخرش دعا برای امام زمان نیست.

حجت الاسلام معاونیان خطیب و کارشناس مذهبی با تاکید بر این نکته که در بیان ذکر مصیبت باید شئونات اهل بیت حفظ شود، گفت: برخی از مقاتل را نباید خواند چون مقاتل باید سند داشته باشند. هرچیزی را نمی شود به اهل بیت نسبت داد و باید مراقب باشیم شئونات اهل بیت حفظ شود و خدایی ناکرده توهین به اهل بیت نباشد. حرمت به ناموس اهل بیت باید حفظ شود.

افشین علا با تاکید بر اینکه در عزاداری امام حسین (ع) آگاهی حرف اول را می زند، توضیح داد: وقتی می خواهیم هدیه ای را به عزیزی دهیم سعی می کنیم عزیزترین گنجینه و دارایی مان را در یک پوشش خوبی به او هدیه کنیم اما وقتی که به اهل بیت می رسد که امام و خلیفه خدا هستند ما خود را از هر قیدی خلاص می کنیم و می گوییم نیت ما امام حسین (ع) و دیگر هرکاری کنیم ایشان می پذیرد. خیر این صحیح نیست باید به درستی بنشینیم، برخیزیم، شعر بخوانیم، صحبت کنیم، گریه کنیم، عزاداری کنیم. همه اینها خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه برای روضه و مدح اهل بیت خیلی ارزش قائل هستیم، اظهار کرد: خداوند به مداحان اهل بیت این توانمندی را داده است تا بتوانند با دل مومنینی اینگونه کنند تا مردم به خروش بیایند و بر اباعبدالله الحسین (ع) اشک بریزند. هرکسی لیاقت اشک بر امام را ندارد و این میان واسطه این اشک، ذاکران اهل بیت هستند.

این شاعر گفت: مقام مداحان بالاست وقتی که ما می گوییم پیر غلام اباعبدالله الحسین این حرف کمی نیست.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه کسی که برای سیدالشهداء (ع) مداحی می کند و یا کسی که برای ایشان گریه می کند و یا آن منبری که برای ایشان صحبت می کند اما کاری به امام زمان ندارد کارش ناتمام است، تصریح کرد: درست است که سیدالشهداء (ع) امام ما است ولی 1400 سال پیش اهل زمان ایشان، امام خود را تنها گذاشتند و آن فاجعه کربلا اتفاق افتاد.

این خطیب و واعظ افزود: ما قلبا و اعتقادا موظفیم برای سیدالشهدا گریه و سوگواری کنیم و برائت بجوییم از کسانی که در آن مقطع از تاریخ آن جنایت را آفریدند. اما قرآن می فرماید «هر عصری امامی دارد» بنابراین ما هم در برابر امام عصر و زمان خودمان وظیفه داریم. اگر ما برای سیدالشهدا مجلس گرفتیم و گریه کردیم و به زیارت ایشان رفتیم اما به امام زمان (عج) کاری نداشتیم در همان گذشته توقف کردیم.

احد خجسته اظهار داشت: بالاترین و بهترین محل روضه امام حسین (ع) و بهترین موقع در روضه زمانی است که فرد از خودش بی خود می شود و در این هنگام دعا برآورده می شود. روضه عطش فرزندان ابا عبدالله الحسین (ع) زمانی است که بیشترین درد را بر قلب امام زمان می آورد.

مرتضی لطیفی نسب با بیان اینکه مجالس عزای امام حسین (ع) باید برای قیام امام زمان مقدمه باشد، گفت: باید دعا کرد که منتقم امام حسین (ع) ظهور کند، بنابراین برای ظهور امام زمان باید دعا کنیم.

دسترسی سریع
ماه به روایت آه