گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش: اعتبارات مدارس دولتی نباید صرف مدارس سمپاد و نمونه شود

آرش حدادی بیان کرد: گاها بخش عمده ای از اعتبارات صرف مدارس سمپاد و نمونه می شود و به مدارس دولتی اعتبارات و بودجه کمتری داده می شود و دانش آموزان در شهرها و روستاها نمی توانند از امکانات استفاده کنند که این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

1398/10/24
|
15:45

برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو با موضوع فرصت ها و چالش های تنوع مدارس در ایران و با حضور دکتر آرش حدادی مشاور مدارس تیزهوشان و نمونه و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش به صورت تلفنی گفتگو کرد.

آرش حدادی در آغاز با بیان اینکه در ایران20 نوع مدرسه داریم، گفت: مدارس متنوع در کشور با هدف امکانات بهتر برای دانش آموزان ایجاد شدند اما با توجه به عدم تقسیم بندی درست عدالت آموزشی و سرانه دانش آموزان در مدارس دولتی، رویکرد به این سمت رفته است که مدارس خاص شامل غیردولتی ها، سپماد و نمونه، معمولا بهره برداری بهتری از خدمات مختلف از جمله دولتی می کنند.

وی تصریح کرد: استعداد سنجی و بودجه دو مقوله در رابطه با مدارس دولتی هستند. قطعا یک دانش آموز نخبه و بزرگسال را نمی توان کنار یک دانش آموز معمولی رشد داد زیرا دانش آموز نخبه نیاز دارد موارد بیشتری آموزش ببیند و زمان بیشتری برای او گذاشته شود.

مشاور مدارس تیزهوشان و نمونه با اشاره به مصوبه مجلس برای کاهش تنوع مدارس، عنوان کرد: مخالفت های زیادی با این مدارس انجام شد و خیلی از کارشناسان اعلام کردند امکان حذف مدارس سمپاد وجود ندارد زیرا این بچه ها، دانش آموزان نخبه ای هستند که هر سال در آسیا و جهان رتبه های خوبی برای کشور کسب می کنند.

وی در عین حال بیان کرد: البته گاها بخش عمده ای از اعتبارات صرف مدارس سمپاد و نمونه می شود و به مدارس دولتی اعتبارات و بودجه کمتری داده می شود و دانش آموزان در شهرها و روستاها نمی توانند از امکانات استفاده کنند که این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به روش تست زنی برای جذب دانش آموزان در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، عنوان کرد: اصل این موضوع غلط است و باید روش جذب بر اساس مهارت و توانایی باشد اما حقیقت آن است که نظام آموزش و پرورش در ایران نظام هدف گذاری شده است که البته همه بر غلط بودن آن اذعان دارند.

وی اضافه کرد: ورود دانش آموزان به جامعه از طریق کنکور انجام می شود و بنابراین هدف گذاری مدارس نیز کسب موفقیت در کنکور و انجام روش های مناسب تست زنی است. این مسئله سبب می شود هدف مدارس ورود به اجتماع نباشد در حالی که بچه ها را باید برای اجتماعی شدن آماده کرد.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی