جامعه مطلوب در بستر علومانسانی شكل میگیرد عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تاكید كرد بهرهمندی از علومانسانی موجب حركت جامعه به سمت همه مطلوبیتها خواهد شد. ۱۴۰۴/۰۱/۲۳|
چرا فلسفه به دریچه تجارت جهانی راه ندارد؟ پژوهشگر حوزه فلسفه گفت: تكنولوژی و علم بر دیدگاه فیلسوف مسلمان ما حكمفرما نیست و بهراحتی نمیتوان با این دیدگاه وارد عرصه تجارت بینالملل شد. ۱۴۰۴/۰۱/۲۰|
تدریس "منطق و فلسفه ایران" در واتیكان و غفلت متولیان امر عضو هیئتعلمی مؤسسه حكمت و فلسفه ایران با اشاره به تدریس بسیاری كتب منطق و فلسفه بزرگان ایرانی در واتیكان و هاروارد، از غفلت روشنفكران معاصر كشور نسبت به این گنجینهها انتقاد كرد. ۱۴۰۳/۱۲/۲۵|
خواجهنصیر احیاگر تمدن ایرانی اسلامی بود استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خواجه یك تنه و در كنار برخی بزرگان، تلاش كرد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را حفظ كند. ۱۴۰۳/۱۲/۱۵|
فلسفه از هوش مصنوعی برتر است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است فلسفه در مقایسه باهوش مصنوعی در مقام برتری است؛ چون فلسفه حاصل تجربه مستقیمِ ذهنی و اندیشه انسان بوده و هوش مصنوعی هم حاصلِ همان است. ۱۴۰۳/۱۲/۰۴|
حكمت خواجهنصیر؛ پشتوانه فلسفیِ جمهوریاسلامی عضو هیئت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است فلسفه سیاسی موجب میشود مسائلِ جمهوری اسلامی شناسایی و طبقه بندی گردد و سپس بدان پاسخ میدهد و پشتونه آن باید حكمت متعالیهی فارابی و خواجه نصیر باشد. ۱۴۰۳/۱۱/۲۰|
مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه برنامه رادیویی «سوفیا» ۱۶ دی ماه به بررسی «مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه» می پردازد. ۱۴۰۳/۱۱/۱۶|
شكاكیت و تفاوت آن با رویههای سوفسطایی رئیس دانشكده تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به لزومِ ارائه پاسخی مناسب و درخور به مقوله شكاكیت مطلق گفت: علامه طباطبایی (ره) تأكید دارند كسی كه دچار شكاكیت موضعی است، سوفسطایی نامیده نمیشود. ۱۴۰۳/۱۱/۱۳|
منطق، خطاسنجِ اندیشه است بنیانگذار انجمن منطق معتقد است علمِ منطق، خطاسنجِ اندیشه است و اگر به كار برده شود، ما را در حیطه تفكر حفظ خواهد كرد و منجر میشود دچار اشتباهات و خطاهای شكلی نشویم. ۱۴۰۳/۱۱/۰۸|
بومیسازی علومانسانی در كوتاهمدت ممكن نیست عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینكه علومانسانی حاصل اندیشه غربی است، بر لزوم وجه اسلامیسازیِ این علوم اشاره و تأكید كرد: نمیتوان توقع داشت مدلِ بومیِ این علوم ظرف چند سال حاصل شود. ۱۴۰۳/۱۰/۱۵|
ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی برنامه رادیویی «سوفیا» ۱۱ دی ماه به بررسی «ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی» می پردازد. ۱۴۰۳/۱۰/۱۱|
پژوهش فلسفی باید برآمده از اصالت و نوآوری باشد پژوهشگر حوزه فلسفه معتقد است تا زمانی كه شاهد اصالت و نوآوری در زمینه پژوهش نباشیم، دست دانشجو و مخاطبین را با یكسری كتاب پر كردهایم كه افقی جدید پیشروی جامعه باز نخواهد كرد. ۱۴۰۳/۱۰/۰۳|
حقوق بشر، ریشه در كرامت فطری انسان دارد پژوهشگر حوزه دموكراسی و حقوق بشر با اشاره به خوانش انقلاب اسلامی از كرامت فطری بر پایه حقوق بشر اسلامی گفت: كرامت ذاتی، مقید بر چارچوبهای فطرت است و میتوان از آن بهعنوان كرامت فطری یاد كرد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۶|
جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز برنامه رادیویی «سوفیا» ۲۰ آذر ماه به بررسی «جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز» می پردازد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۰|
وقتی نظریه اسلامی در برابر فلسفه غرب قد علم میكند به گفته عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، از نگاه افلاطون پستترین گروه، كسانی هستند كه به تجارت و بازرگانی میپرداختند؛ درحالیكه در نگاه اسلامی، تجارت جایگاهی ویژه دارد. ۱۴۰۳/۰۹/۱۷|
وظیفه فلسفه رواج فرهنگ در جامعه است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه وظیفه فلسفه را رواج فرهنگ در جامعه دانست و افزود: اگر فلاسفه به مسئله فرهنگ نظر كنند، امید میرود دیگر بخشهای جامعه نیز به فرهنگ توجه داشته باشند. ۱۴۰۳/۰۹/۱۰|