در عرفانهای نوظهور نوعی تخدیر ذهنی ایجاد میشود تا به گونهای نشان داده شود كه گویا مریدان آن فرقه مسائل عبادی كه خدا فرموده را انجام میدهند تا ذهن مریدان آرام شود، در حالی كه چنین نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رضوانی پژوهشگر حوزه دین و رسانه در سلسله جلسات برنامه رادیویی «راه و بیراه» كه به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشاركت رادیو گفتگو تولید و پخش شد، درباره مساله مهدویت و عرفانهای نوظهور اظهار داشت: سابقه عرفانهای نوظهور در عصر معاصر به دهه 60 میلادی بر میگردد كه غالباً این عرفانهای نوظهور در غرب ایجاد شد. علت ایجاد و گرایش به آن نیز مربوط به رشد علم و نوع سبك زندگی انسانها در روزگار جدید میشود چرا كه انسان عصر حاضر دنبال كشف حقیقت و رسیدن به آن حس ذاتی پرستش و خداجویی بود.
وی افزود: در همین عصر بود كه عرفانهای نوظهور با استفاده از مكاتب شرقی زیباییهای ادیان مختلف را جمع آوری و بر آن قسمت دنیایی بیشتر توجه میكنند. این فرقهها به مسائل دنیایی و به آزادیهای انسانی بیشتر توجه میشود و چون انسان امروزی سهل پذیر است بیشتر جذب این عرفانهای نوظهور میشود تا آن حس خداجویی خود را ارضاع و در مسائل فردی آزادتر باشد.
رضوانی گفت: عرفانهای نوظهور برخلاف ادیان توحیدی هر روز به روز نمیشوند در حالی كه ادیان الهی هر روز در حال آپدیت شدن هستند به گونهای كه در دین اسلام بخصوص در مكتب شیعه شاهد پویایی خاصی هستیم در حالی كه در عرفانهای نوظهور چون بیشتر به اباحه گری، مسائل جنسی و تجهیز مسائل دنیایی توجه میشود نهایتاً موجب سرخوردگیها و پوچگرایی افراد میشود.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه با اشاره به اینكه در عرفانهای نوظهور سخنان جذاب ادیان دیگر گفته میشود بیان كرد: در دین مبین اسلام دو فرقه انحرافی ایجاد شد تا مسلمانان را از راه اصلی گمراه كنند این دو فرقه در میان اهل سنت فرقه ضاله وهابیت و در میان شیعیان فرقه ضاله بهایت نام دارد. بهایت برای اینكه بتواند شیعیان را گمراه كند بیشتر بر روی علاقه شیعیان كه مساله امامت و اهل بیت بود تمركز كرد. در عرفانهای نوظهور نوعی تخدیر ذهنی ایجاد میشود تا به گونهای نشان داده شود كه گویا مریدان آن فرقه مسائل عبادی كه خدا فرموده را انجام میدهند تا ذهن مریدان فرقه آرام شود، در حالی كه چنین نیست.
وی با بیان اینكه همه ادیان توحیدی به مساله مهدویت و ظهور منجی اعتقاد دارند، گفت: همه ادیان معتقد هستند كه موعودی خواهد آمد و جهان را بعد از آنكه پر از ظلم و جور شد پر از عدل و داد میكند؛ شیعیان معتقد هستند كه حضرت مهدی (عج) به دنیا آمده و حضور دارند و در ظرف زمانی معین ظهور خواهند كرد. یكی از علائم ظهور امام زمان خروج سید حسنی و سید یمانی است و در عصر حاضر ما شاهد برخی فرقههای نوظهور هستیم كه با تبلیغات و هزینههایی كه معلوم نیست از كجا تأمین میشود شخصی را به عنوان سید یمانی معرفی و افراد زیادی را به خود جذب میكند. فعالیتهای این فرقهها از طرق مختلف و ابزار شیطانی صورت میگیرد به گونهای كه متأسفانه این فرقهها علاوه بر مردم عادی در جذب روحانیون باسواد نیز موفق بودند.
رضوانی ادامه داد: روحانیت و سیستم دستگاه مذهبی در عصر امروز دچار تأخر فرهنگی شده و با توجه به سرعت رشد تكنولوژی و ایجاد آن دهكده جهانی و آن فضای اطلاع رسانی مقداری عقب ماندیم در حالی كه معارف دین اسلام به قدری كافی هست كه تا قیامت برای همه مسائل زندگی بشر پاسخ دارد اما بروز نكردن این معارف و همراه نبودن با رشد تكنولوژی باعث یك تاخر فرهنگی در جامعه اسلامی شده است. خانوادهها حق دارند كه نگران آینده و اعتقادات فرزندانشان باشند دشمن هر لحظه از ابزارهای مختلف تلاش میكند و گوی سبقت را با استفاده از این ابزارها از ما برباید و با حیله و زیبا جلوه دادن فرقهها سعی در جذب جوانان دارد. روحانیت باید این مفاهیم دینی را با استفاده از ابزار روز بازسازی كند.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه به فتنه وهابیت اشاره و تصریح كرد: فتنه وهابیت یك فتنه استعماری بود. زمانی كه تقریب در بین جوامع اسلامی داشت به حد اعلای خود میرسید و تجهیز و تمركز بر روی اشتراكات مذاهب اسلامی در حال رسیدن به نقطه مطلوب بود تا وحدت امت اسلامی محقق شود غرب كاركرد مذهب را شناسایی كرد تا بتواند با استفاده از فرقههای ضاله استعمار جهان اسلام را همچنان ادامه دهد. غرب با ایجاد این فرقهها به دنبال این سیاست كه گفته میشود تفرقه بیانداز و حكومت كن، بود. چرا كه غرب امروز در اباحه گر، آزادیهای جنسی و بی بندو باری مردم گوی سبقت را ربوده تا بتواند از این آبشخور به اهداف استعماری خودش دست یابد.
وی ادامه داد: فرقه ضاله بهایت شعارش شعار صلح و دوستی است اما در واقعیت جنایتكارترین جنایتها توسط همین فرقه بهائیت صورت گرفت برای مثال در زمان رژیم پهلوی فرقه بهائیت در قالب ساواك مردم را به قتل میرساند.
رضوانی با بیان اینكه نیازهای انسان باید به سمت اموری برود كه خداوند تعیین كرده است، گفت: پروردگار در وجود انسان برخی غرایض را برای اهداف خاص قرار داده است بنابراین اگر این غرایض از مسیر خود خارج شود باعث نابودی و چنانچه در مسیر خود قرار گیرد موجب كمال آدمی میشود برای مثال یكی از غرایض نیاز به پرستش است تا بتواند به كمال دست یابد اگر این نیاز فطری در مسیر خود قرار بگیرد به بالاترین مقام انسانی دست خواهد یافت. امروز نحله ها و فرقههای ضاله با استفاده از این نیاز فطری انسانها را به پرستش غیر خدا تشویق میكنند.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه در پایان خاطرنشان كرد: دنیا ظرفی است كه انسان میتواند در آن رضایت پروردگار و بهشت را خریداری كند تنها باید آدمی بداند چه چیزی اصل و چه چیزی فرع است دنیا فرع و آخرت اصل محسوب میشود. آدمی باید به یقین تلاش كند كه سیرت خود را در دنیا بسازد. عرفان اسلامی انسانها را به خودشناسی دعوت میكند تا از طریق این خودشناسی به خدا شناسی نائل شوند. عرفان اسلامی تنها از طریق اهل بیت امكان پذیرد است. عرفان واقعی معارف ناب عمیق اهل بیت است.
كد خبر 5477977