«بالغ بر 90 درصد ظرفیت ریلی كشور از نظر حمل بار مبتنی بر واردات قطعات خودرو است. ما نسبت به خودروی داخلی تعصب نشان میدهیم، ولی همین قطعه سازان داخلی یك شركت تولیدی نیز در كشور چین راه اندازی و سفارشات را در آنجا تولید میكنند.»
عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به كشور گفت: قطعه سازان داخلی یك شركت تولیدی نیز در كشور چین راه اندازی و سفارشات را در آنجا تولید میكنند. به گزارش تسنیم، عبدالرضا مصری گفت: «در صنعت خودرو به زیر ساختی وابسته هستیم كه متعلق به ما نیست؛ لذا نمیتوان به خودكفایی مورد نظر در حوزه تیراژ و كیفیت دست یافت.» وی افزود: «اگر در صنعت خودرو مستقل عمل میكردیم، عوامل موثر در قیمت كیفیت، نظارت و توزیع بدست داخل میبود و میتوانستیم اهرمهای مورد نظر را كاهش، ارتقا یا جا به جا كنیم.» مصری اضافه كرد: «بالغ بر 90 درصد ظرفیت ریلی كشور از نظر حمل بار مبتنی بر واردات قطعات خودرو است. ما نسبت به خودروی داخلی تعصب نشان میدهیم، ولی همین قطعه سازان داخلی یك شركت تولیدی نیز در كشور چین راه اندازی و سفارشات را در آنجا تولید میكنند.» این نماینده مجلس اظهار كرد: «حتی مدیران خوردوسازی اعتقاد دارند این ساختار، خروجی مورد انتظار را نخواهد داشت و وقتی تصمیم گرفته شود صنعت خودروسازی صد در صد دولتی باشد و یك نظام مثل وزارت صمت پاسخگو باشد یا اینكه كار كلا در دست بخش خصوصی باشد وضعیت قابل حل خواهد بود.» مصری گفت: «یك مدیر دولتی اگر برای طراحی یك خودرو با یك شركت خارجی قرارداد ببندد، باید صد در صد محرمانه پیش رود؛ بنابراین باید سفارش یك پلت فرم جدید را بدهد و بایستی 200 میلیارد تومان هزینه كند! اما هیچ مدیری جرات بستن چنین قراردادی ندارد و بلافاصله در مطبوعات، مجلس و دولت مورد خطاب قرار میگیرد.» وی در عین حال گفت: «بخش خصوصی این هزینههای ریسك را تقبل میكند، اما ممكن است ورشكسته شود. در بسیاری كشورها یك صنعت خودروسازی وجود دارد، اما بسیار موفق هم هستند.»
منبع