صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

فصل اقتصاد - عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مشکل صنعت خودرو، اختلاف قیمت ارز است و با توجه به اینکه مشکلات جدی برای خودروسازها و تعهدات قطعه سازها وجود دارد، بنا بر این گذاشته شده است که به خودروسازها یارانه داده شود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو با موضوع تعهدات خودروسازان به مردم و با حضور عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و احمد رضا رعنایی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در استان مرکزی به روی آنتن رفت.

عبدالله رضیان در آغاز با اشاره به مباحث مطرح شده در کمیسیون صنایع مجلس، گفت: بر اساس این مباحث، مقرر شد خودروهایی که تا ابتدای شهریور تعهد به تحویل بوده است، با قیمت گذشته یعنی سال قبل تحویل مشتری ها شود و خودروهایی که از شهریور تا دی ماه تعهد به تحویل بوده است، با 30 درصد افزایش قیمت و با دادن 18 درصد سود بانکی و همچنین 12 درصد جریمه و در حقیقت بدون افزایش قیمتی، تحویل کسانی که پیش خرید کرده بودند، داده شود.

وی اضافه کرد: بر اساس فشاری که مجلس آورد و همچنین نگاه شخص وزیر صنعت، معتقدیم شرکت های خودروسازی باید به تعهدات خودشان عمل کنند، بخشنامه ای صادر شد و خودروسازها مکلف شدند که تا ابتدای دی ماه، خودروهایشان را به قیمت گذشته تحویل مشتریان دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با رادیو گفت و گو از بحث و گفتگو در این کمیسیون برای طراحی قانونی جامع در حوزه خودرو گفت و اظهار داشت: تلاش این است قانونی جامع در این زمینه طراحی شود تا بتوانیم حوزه خودرو را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل فعلی در حوزه خودرو، در زمینه اختلاف قیمت ارز است و با توجه به اینکه مشکلات جدی برای خودروسازها و تعهدات قطعه سازها وجود دارد، بنابر این گذاشته شده است که به خودروسازها یارانه داده شود.

**خودروهای پیش فروش شده تا دی، بر اساس قیمت قبل تحویل می شود
در ادامه احمد رضا رعنایی با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس این بخشنامه، خودروسازها باید خودروهای پیش فروش شده تا دی ماه را بر اساس قیمت قبل تحویل مشتری بدهند.

وی همچنین درباره مشتری هایی که بعد از دی ماه موعد تحویل خودرویشان فرا می رسد، اظهار داشت: یکسری از مشتریان با قیمت قبلی خرید کرده اند که این افراد نیز با قیمت قطعی که خرید کرده اند، خودرویشان را از خودروسازها تحویل می گیرند و بخش دوم، مشتری هایی هستند که به صورت باز و بر اساس قیمت روز خرید کرده اند که آن ها شامل افزایش قیمت می شوند و با پنج درصد زیر حاشیه قیمت بازار، خودرویشان را تحویل می گیرند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در استان مرکزی از تبعات زیاد بخشنامه وزارت صنعت گفت و بیان داشت: با وجود آنکه قرار است خودروهای پیش فروش شده تا دی ماه باید بر اساس قیمت گذشته باشد و با توجه به اینکه اگر خودروسازها بسیاری از قطعات را با قیمت های بالاتر از قطعه سازها بخرند، دچار مشکل می شوند و در نتیجه خودروسازها فشار را به صنعت قطعه سازی می آورند و قطعه سازها زیان اصلی را می بینند زیرا خودروسازها ادعا می کنند چون مکلف شده است خودرو را ارزان بدهد، قطعه ساز نیز قطعاتی که تحویل می دهد باید بر اساس قیمت گذشته بدهد

مرتبط با این خبر

  • جایگاه علم اصطلاح شناسی در جهان و ایران

  • ترامپ اعتبار50ساله امریکا را زیر سوال برد

  • «شیشه» و «گل» داروی جایگزین ندارند

  • بسیاری از هنرمندان تئاتر از جریان دفاع مقدس برخاسته اند

  • مفهوم مرجعیت علمی در نظام آموزش عالی

  • نیازمند برخورد جدی و قاطعانه تری با قاچاق کالا هستیم

  • آسیب های اجتماعی در دنیا سالانه 15 درصد رشد می کنند

  • چالش های حضور در بازار جهانی نشر

  • بررسی عملکرد وزارت ورزش در هفته دولت

  • احیای وزارت بازرگانی؛ رانت و واردات انبوه را درپی دارد